تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 13:32
کد خبر : 6529

واکنش آذربایجان به اظهارات کنعانی درباره مواضع باکوعلیه ایران

واکنش آذربایجان به اظهارات کنعانی درباره مواضع باکوعلیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ادعاهایی را در واکنش به اظهارات دستگاه دیپلماسی ایران درباره اخراج چهار کارمند سفارت ایران در باکو مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ادعاهایی را در واکنش به اظهارات دستگاه دیپلماسی ایران درباره اخراج چهار کارمند سفارت ایران در باکو مطرح کرد.

به گزارش گیلانی ها خبر،   به نقل از خبرگزاری ترند، آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اظهارات ناصر کنعانی، همتای ایرانی‌اش درباره «نامطلوب» تلقی شدن چهار نفر از کارمندان سفارت ایران از سوی باکو و درخواست از آن‌ها برای ترک جمهوری آذربایجان را «جانب‌دارانه و احساسی خواند.»

حاجی‌زاده درباره واکنش ایران که این اقدام باکو را «مغایر با اصول همسایگی» خوانده بود، مدعی شد که آن چه فعالیت‌های غیرقانونی در خاک آذربایجان می‌خواند با روابط همسایگی خوب در تضاد است و در چارچوب کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک، اقدام متقابل انجام شده است.

او گفت، روابط آذربایجان با همسایگانش بر اساس اصل رابطه متقابل است و باکو هیچ گاه تمایلی به قطع این روابط نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان با ادعایی علیه ایران، گفت: اقدامات لازم انجام گرفته از سوی آذربایجان، پاسخی به اقدامات تحریک‌آمیز بوده است.»

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیدعباس موسوی سفیرایران در آذربایجان، ششم آوریل (۱۷ فروردین) به این وزارت‌خانه فراخوانده شد.

در این بیانیه آمده است که مراتب «نارضایتی شدید» به دلیل آن‌چه «اقدامات تحریک‌آمیز اخیر ایران در قبال آذربایجان» خوانده شده است، به موسوی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که به موسوی اطلاع داده شد که ۴ نفر از کارکنان سفارت ایران در باکو به دلیل «عملکرد منافی شان دیپلماتیک و مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک»، «عنصر نامطلوب» تلقی شده و از آن‌ها خواسته شده است در مدت ۴۸ ساعت جمهوری آذربایجان را ترک کنند.

در پی این اقدام باکو، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواضع و اقدامات آن را « واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی موجود در باکو» را «در تعارض با اصول همسایگی» دانست.

کنعانی دولت جمهوری آذربایجان را بر احترام متقابل، حرکت در مسیر حسن همجواری و دوری از آنچه خواسته صهیونیست ها و دشمنان منطقه است، فراخواند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.