تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 7:44
کد خبر : 2149

دکتر عبدالرضا فرجی راد:

«همبستگی در داخل» فشار از خارج را کم خواهد کرد/ آمادگی جهان برای پذیرش «فشار علیه ایران» بیشتر شده است

«همبستگی در داخل» فشار از خارج را کم خواهد کرد/ آمادگی جهان برای پذیرش «فشار علیه ایران» بیشتر شده است

یک استاد ژئوپولتیک می‌گوید: عرب‌های منطقه شرایط داخلی ایران را می‌بینند و تندروتر می‌شوند. برخی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و… نیز می‌توانند بر روی قدرت‌های منطقه و قدرت‌های غربی فشار بیاورند. امروز آمادگی جهان برای پذیرش فشار علیه ایران بیشتر است. در مجموع شرایط مطلوب نیست و ایران باید استراتژی راهبردی انتخاب کند و این مسائل را دانه دانه و نوبت به نوبت با گفت و گو حل و فصل کند این روند باید سرعت بگیرد.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از شفقنا، یک استاد ژئوپولتیک می گوید: عرب های منطقه شرایط داخلی ایران را می بینند و تندروتر می شوند. برخی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و… نیز می توانند بر روی قدرت های منطقه و قدرت های غربی فشار بیاورند. امروز آمادگی جهان برای پذیرش فشار علیه ایران بیشتر است. در مجموع شرایط مطلوب نیست و ایران باید استراتژی راهبردی انتخاب کند و این مسائل را دانه دانه و نوبت به نوبت با گفت و گو حل و فصل کند این روند باید سرعت بگیرد.

چند گزاره باعث شد به یکباره موضع اروپاییان تغییر کند

دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات رخ داده روابط ایران و اروپا در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ اظهار داشت: اروپا در چند ماه گذشته نسبت به ماه ها و سال های قبل سیاست متفاوتی را در پیش گرفت. دلایل مختلفی را می توان در خصوص این تغییر سیاست برشمرد. در واقع چند گزاره باعث شد به یکباره موضع اروپاییان تغییر کند. یکی از این گزاره ها مساله ادعایی است که آنها در مورد کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین دارند. بحث پهباد، موشک و نفربر و … مطرح شده است. ایران اعلام کرده است ما هدفی علیه اوکراین نداشتیم و همکاری نظامی ما با روسیه بود. این مساله برای اروپا بسیار مهم است چون موضوعی استراتژیک و در ارتباط با امنیت اروپا و آن طور که می گویند مساله ای منطبق با امنیت جهانی مطرح است. از این رو اروپا با مطرح شدن این اخبار به یکباره منقلب شد و این مساله به عاملی برای موضع گیری تند اروپاییان تبدیل شد.

فشار های غربی ها تا مدتها ادامه خواهد داشت

وی افزود: در کنار این مساله طولانی شدن ناآرامی ها و اتفاقات داخلی ایران و واکنش جمعیت قابل توجهی از ایرانیان مقیم خارج وجود دارد که به دولت های اروپایی فشار آورد و افکار عمومی اروپا را در سطح وسیعی تحت تاثیر قرار داد. در اروپا دولت ها براساس تغییرات افکار عمومی بر سر کار می آیند لذا امروز دولت های اروپایی مجبور به موضع گیری هستند. مسائل مختلفی مطرح شد و بحث حقوق بشر نیز مطرح شده است به صورتی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژنو قطعنامه ای صادر شد و مساله کمیته حقیقت یاب مطرح شد. این مساله در حال دنبال شدن است و فشار های آن تا مدتها ادامه خواهد داشت تا ببینیم بعد از یک سال نتیجه فعالیت این کمیته حقیقت یاب چه می شود.

وی تصریح کرد: سومین مساله ای که موجب شد نظر اروپا در این چند ماه عوض شود مساله هسته ای و توافق هسته ای است. آخرین نامه ای که توسط اروپا و آمریکا به ایران داده شد و ایران پاسخ داد به صورتی نبود که آنها انتظار داشته باشند ایران مساله جدیدی که بستن پرونده باشد را مطرح کند لذا اروپاییان که در مورد توافق به ایران شک داشتند به این نتیجه رسیدند که ایران نمی خواهد توافق کند. همزمان انتخابات آمریکا مطرح شد این مساله باعث شد توافق متوقف شود. امروز که در شرایط ویژه ای قرار گرفته ایم و اتفاقات داخلی ایران و فشار افکار عمومی ادامه دارد اروپاییان به این نتیجه رسیده اند که مواضعی که در غرب در خصوص توافق با ایران گرفته شده است شاید مواع درستی نیست. در کنار این عوامل مهم مساله زندانی شدن تعدادی از اروپاییان از جمله آلمانی ها و فرانسوی ها در ایران مطرح شد. دولت ایران رسما اعلام کرد این ها مجرم هستند. این مساله هم بهانه ای برای تند تر شدن مواضع دولت های آلمان و فرنسه فراهم آورد و رهبران این کشور ها در سخنرانی های خود به این مسائل اشاره کردند.

همبستگی در داخل فشار از خارج را کم خواهد کرد

مساله ایران و روسیه و مراودات نظامی به صورت کلافی سردرگم باقی مانده است

احتمالا آمریکا و اروپا در موضوع پرونده هسته ای ایران به همبستگی می رسند

اروپا در تندروی از آمریکا پیش افتاده است

فرجی راد با بیان اینکه مساله توافق در آینده به عواملی که ذکر شد بستگی دارد گفت: اینکه ما چطور می توانیم این مسائل را حل کنیم؟ اگر به نحوی همبستگی در داخل ایجاد شود فشاری که در خارج و توسط کشور های اروپایی و افکار عمومی وارد می شود و فشار افکار عمومی به پارلمان ها و دولت ها منعکس می شود، این فشار ها کم می شود. مساله ایران و روسیه و مراودات نظامی به صورت کلافی سردرگم باقی مانده است و من معتقدم ایران باید این مشکل را به نحوی حل کند. اگر توافقی که قرار بود در رابطه با مساله هسته ای انجام شود حل می شد اروپاییان دست از سختگیری برمی داشتند. اروپاییان هنوز علاقمند هستند تا این توافق انجام بشود و زور آخر خود را می زنند. آمریکاییها نیز در مراحل آخر تصمیم گیری هستند و اگر زمانی بگذرد و نتوانند به توافق برسند پلان بی و مواضع تند تری را اعلام خواهند کرد و آمریکا و اروپا در این موضوع به همبستگی می رسند. برخلاف چند ماه گذشته که اروپاییان از آمریکاییها آرامتر بودند امروز شاهد این هستیم که آمریکا نسبتا از اروپا آرامتر است و اروپا در تندروی از آمریکا پیش افتاده است ولی می توانند در خصوص پلان بی سیاست هماهنگی را پیش ببرند.

عرب های منطقه شرایط داخلی ایران را می بینند و تندروتر می شوند

امروز آمادگی جهان برای پذیرش فشار علیه ایران بیشتر است

شرایط مطلوب نیست و ایران باید استراتژی راهبردی انتخاب کند

وی ادامه داد: در کنار اتفاقاتی که رخ داده است گروه تند روی سابق در اسرائیل بر سر کار امده است و در این روز ها دولت تشکیل داده اند. عرب های منطقه شرایط داخلی ایران را می بینند و تندروتر می شوند. برخی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و… نیز می توانند بر روی قدرت های منطقه و قدرت های غربی فشار بیاورند. امروز آمادگی جهان برای پذیرش فشار علیه ایران بیشتر است. قبلا اروپا و آمریکا مقوامت می کردند چون عقیده داشتند این توافق بالاخره انجام می شود. در مجموع شرایط مطلوب نیست و ایران باید استراتژی راهبردی انتخاب کند و این مسائل را دانه دانه و نوبت به نوبت با گفت و گو حل و فصل کند این روند باید سرعت بگیرد. از طرفی شاید ایران به گفت و گو با روسیه نیاز دارد اگر همکاری وجود دارد و روسیه از این فرصت در اوکراین استفاده می کند باید متوقف شود و به اروپا اطلاع داده شود. مسائل گوناگونی نیاز به بررسی و گفت و گو و حل و فصل شدن دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.