تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 10:27
کد خبر : 3417

نیاز مصالح گیلان با برداشت ۳۰۰ میلیون تن رسوب سد منجیل تامین می‌شود

نیاز مصالح گیلان با برداشت ۳۰۰ میلیون تن رسوب سد منجیل تامین می‌شود

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه عرضه شن و ماسه در این استان با برداشت رسوب از پشت سد منجیل رودبار افزایش می‌یابد، گفت: براساس برآوردهای آب منطقه‌ای پشت این سد حدود ۳۰۰ میلیون تن رسوب وجود دارد که با برداشت آنها نیاز مصالح استان تا ۲۰ سال آتی تامین می شود.

به گزارش گیلانی ها خبر،  عبدالله خرم‌دل یکی از مشکلات استان را تامین مصالح برای ساختمان سازی و نیز نیاز پروژه‌های عمرانی استان عنوان و اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که برای این معضل مطرح شده برداشت مقدار قابل توجهی از مصالح شن و ماسه در پشت سد منجیل است که بصورت رسوب مخزن سد را پر کرده و عملا امکان ذخیره آن در معرض تهدید است لذا باید این رسوب از مخزن سد خارج شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر امکان برداشت از رودخانه سفیدرود وجود ندارد و طبق ضوابط باید به سمت تامین مصالح از کوه برویم اما رسوبات انباشته شده در پشت سد منجیل، فرصت خوبی را در اختیار استان در راستای حفظ اراضی و منابع قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: پس از انجام مکاتبات بسیار طی سال‌های گذشته در پی ممانعت‌ها، موافقتی حاصل شد و محدوده ای در پشت سد منجیل تعریف و مزایده آن برگزار شده و بزودی عملیات برداشت حدود ۱۷۵ هزارمتر مکعب از مصالح مورد نیاز استان توسط پیمانکاران منتخب آغاز می شود و در واقع از حجم رسوبات مخزن با این برداشت ها کاسته می شود.

خرم دل با بیان اینکه ما در برداشت مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی در حمل این مصالح به مرکز و محل مصرف پروژه‌های استان است، افزود : باید از توان راه آهن برای حمل این مصالح استفاده کرد اما طبق برآوردهای کارشناسی، راه آهن می تواند روزانه هزار تا ۲ هزار تن از این مصالح را حمل کند که کافی نیست.

وی با اشاره به عرضه کم و گرانی مصالح در گیلان اضافه کرد: کمبود مصالح ساختمانی پروژه‌های بزرگ استانی را نیز با چالش‌های بسیاری مواجه کرده و نمونه بارز آن پروژه راه‌آهن است که برای تامین مصالح مشکلات فراوانی دارد. دلایل متعددی برای این مساله در گیلان وجود دارد که از عمده ترین آنها شرایط خاص جغرافیایی استان و منابع طبیعی و جنگلی آن است.

وی تصریح کرد: تنها رودخانه‌ای که مصالح رودخانه‌ای ما از آن تامین می شود، سفیدرود است که طبق اعلام آب منطقه‌ای بعنوان متولی رودخانه‌ها این رودخانه دیگر پتانسیل برداشت ندارد.

رئیس اداره امور معادن استان گیلان گفت : این استان معادن کمی دارد و به دلیل بافت و پوشش گیاهی و مسائل زیست محیطی از استانهای با شرایط خاص است که می‌توان از ظرفیت مصالح کوهی شهرستان رودبار استفاده کند و اماکن برداشت بسیار محدود است از اینرو یکی از اقدامات مسئولان استانی باید ارائه راهکارهای اجرایی در خصوص افزایش عرضه شن و ماسه باشد تا قیمت‌ها کاهش یابد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.