تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1402 - 14:26
کد خبر : 5776

نصیری: هرچه دیرتر جام زهر برجام را بنوشیم، مردم بیشتر خسارت می‌بینند / خانعلی‌زاده: وزارت خارجه فقط به مسائل توئیتر واکنش نشان می‌دهد

نصیری: هرچه دیرتر جام زهر برجام را بنوشیم، مردم بیشتر خسارت می‌بینند / خانعلی‌زاده: وزارت خارجه فقط به مسائل توئیتر واکنش نشان می‌دهد

خبرگزاری دانشجو نوشت: نصیری گفت: ما نه تنها اعتماد آمریکا بلکه باید اعتماد چینی ها را جلب کنیم. ما از تجاوز ننگین پوتین از یک کشور حمایت کردیم و به آنها سلاح دادیم و آقای خانعلی زاده دارد با خوشی از تجاوز روسیه دفاع می کند.

خبرگزاری دانشجو نوشت: نصیری گفت: ما نه تنها اعتماد آمریکا بلکه باید اعتماد چینی ها را جلب کنیم. ما از تجاوز ننگین پوتین از یک کشور حمایت کردیم و به آنها سلاح دادیم و آقای خانعلی زاده دارد با خوشی از تجاوز روسیه دفاع می کند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  ویژه برنامه بر کدام جام؟ جام زهر یا طلا؟ عصر امروز با حضور مهدی خانعلی‌زاده، دکترای روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی نصیری، سردبیر و مدیر مسئول سابق هفته‌نامه صبح و روزنامه کیهان در سالن آمفی تئاتر بهمن برگزار شد.

در اولین فرصت ممکن برجام را دریابیم

در این مناظره ابتدا نصیری گفت: ما یک نظام دشمن محور تاسیس کرده ایم و عمدتا در پی خلق دشمن هستیم. باید در اولین فرصت ممکن برجام را دریابیم چون هر چه تعلل بیشتر باشد خسارت ما بیشتر خواهد بود.

نصیری افزود: جمهوری اسلامی چهار راه پیش رو دارد؛ اول اینکه باید اعلام کند که هر آنچه را دولت قبلی پذیرفته آن را بپذیرد. راه دوم این است که اگر پیشنهاد اول پذیرفته نشد، باید مذاکرات فراگیر یعنی برجام های ۲ و ۳ برای مواجه با استخوان های لای زخم ملت شکل بگیرد و راه سوم اینکه باید اعلام کنیم که ما از برجام خارج می شویم ولی تضمین بدهیم که دنبال بمب هسته ای نیستیم و پس از آن برویم با روسیه و چین و شانگ های ببندیم و برای خودمان اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم.

وی گفت: راه چهارم اینکه مانند کره شمالی زیر چتر بمب هسته ای روسیه برویم و این بدترین راه است؛ چون به روس ها اعتمادی نیست و از طرفی روس ها خودشان در باتلاق روسیه اوکراین افتاده اند.

در ادامه این مناظره خانعلی زاده گفت: مشکل از همین جاست که الان جناب نصیری اینجا نشسته و بحث ها به صورت تخصصی بیان نمی شود. حرف های او مجموعه ای از حرف هایی است که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و پشتوانه علمی ندارند.

وی ادامه داد: آقای نصیری معتقد است باید با دشمن مدارا کنیم و این در حالی است که بنابر به حرف های آمریکایی ها اثبات شده که آنها از قبل از انقلاب در پی آسیب زدن به ایران بوده است.

خانعلی زاده تصریح کرد: اولین قطعنامه آمریکا علیه ایران در سال ۵۸ صادر شده و این در حالی است که دوستان می گویند ایران دارد با آمریکایی ها دشمنی می کند. ایران تعهدات خود را در عهدنامه الجزایر انجام داد؛ اما آمریکا از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده و در مسائل دیگر هم شاهد خلف وعده های آمریکا بوده ایم.

وزارت امورخارجه، وزارت خارجه توئیتر است

وی بیان داشت: نقدی که وارد است، این است که وزارت امورخارجه وزارت خارجه توئیتر است؛ چون فقط به مسائلی که در توئیتر مطرح می شود واکنش نشان می دهد. آقای نصیری می گوید با فشار داخلی اجازه ندادند که برجام به بار بنشیند و این در حالی است که رئیس جمهور وقت آمریکا با افتخار از برجام خارج شد و زیر بار تعهدات خود زد. آیا ایران اجازه نداد برجام به بار بنشیند.

این پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل و آینده پژوهی افزود: آقای نصیری می گوید مذاکرات فراگیر باید برای استخوان لای زخم ملت ایران شکل بگیرد؛ اما من از آقای نصیری می خواهم که در مورد NPT به ما توضیح بدهد.

در ادامه نصیری گفت: آقایی خانعلی زاده بد شروع کرد. مگر آقایی که تمام مسائل روابط بین الملل را بر عهده دارد تحصیلاتش در حوزه بین الملل است و یا تحصیلات آقای رئیسی، امیرعبداللهیان و باقری در حوزه بین الملل است. من در دوره ای مدیر مسئول کیهان بودم و تحلیل ها را مطالعه می کردم. ما از ابتدا اپوزیسیون ها در هر گوشه ای را به ایران آوردیم و به آنها آموزش و بعضا پول و سلاح برای نابودی اسرائیل و مقابله با سران مرتجع عرب دادیم.

آمریکاستیزی به ابزار دو قطبی سازی تبدیل شده

این پژوهشگر دین و فعال سیاسی گفت: ما همواره به عربستان گفتیم گاو شیرده اما بعد از مرگ بخشی از مردم یمن با این گاو شیرده مذاکره کردیم و تابلوی نمر را پایین کشیدیم. آمریکاستیزی به ابزار دو قطبی سازی تبدیل شده و ما مجبور می شویم که از آن عقب‌نشینی کنیم چون این دو قطبی سازی ایدئولوژیک نبود.

نصیری ادامه داد: سیره دینی مملو از تقیه و هزینه و فایده کردن است و این اصلی است که باید در سیاست خارجی باشد. با این اوصاف ما خودمان مسبب سیاست خارجی جهان گریزمان هستیم و بنده هم زمانی در کیهان بودم و از این مواضع حمایت می کردم، مقصرم.

در ادامه خانعلی زاده بیان داشت: آمریکایی ها با وقاهت می گویند چون در ایران نقض حقوق بشر صورت گرفته ما به برجام برنمی گردیم و بعد آقای نصیری و دوستانش ادعای دیگری دارند.

وی افزود: دوستان آقای نصیری وقتی با چین قرارداد می بندیم، می گویند مستعمره چین شدیم و بعد وقتی چین همین قرارداد را با عربستان می بندد می گویند جا ماندیم و این نتیجه نداشتن سواد بین الملل است.

نصیری ادامه داد: با انتشار اسناد سیا مشخص شد که هایزر برای جلوگیری از کودتا به ایران آمده بود و مذاکره با بهشتی و بازرگان به خاطر همین موضوع بوده است و ما همه این فرصت ها را از دست دادیم. می گویند چرا آمریکا در مورد برجام سرسختی می کند وقتی برجام امضا شد از بالا دستور صادر شد که شرکت های آمریکایی حق سرمایه گذاری در ایران را ندارند و موشک پرانی ها شروع شد. آیا آمریکایی ها اینقدر ساده هستند که منافع ما را تامین کنند و بعد ما به روند خودمان ادامه دهیم و منافع نفتی و اقتصادی آمریکا را در منطقه نابو کنیم. نوع دیپلماسی ما اینگونه است که ما نمی خواهیم با آمریکایی ها به طور مستقیم روبرو شویم و این خیلی مضحک است.

نصیری تصریح کرد: عربستان همواره برای مذاکره آماده بود؛ اما ما در نهایت تحت تاثیر مسائل اقتصادی و جنبش مهسا پای میز مذاکره نشستیم و همین روال را هم با آمریکایی ها در پیش خواهیم گرفت و سفارتخانه های هر دو کشور راه اندازی خواهد شد.

برجام طبق اسناد فارن پالیسی حسن نیت تمام قد ایران بوده است

خانعلی زاده گفت: وکالت ترامپ را در آمریکا به زور قبول می کنند؛ اما آقای نصیری در دانشگاه امیرکبیر این وکالت را بر عهده گرفته است. آقای نصیری می گوید آمریکایی ها بعد برجام مطمئن نشدند که ایران نمی خواهد به بمب اتم دست یابد و این در حالی است که آمریکا از این موضوع مطمئن بود و امروز کسی برای مناظره در خصوص برجام به دانشگاه امیرکبیر آمده که برجام را نخوانده است. برجام طبق اسناد فارن پالیسی حسن نیت تمام قد ایران بوده است.

هر چه دیرتر جام زهر را بنوشیم مردم بیشتر خسارت می بینند

نصیری ادامه داد: این از عجایب است که می گویند ظریف برجام را نخوانده و متخصص نیست و آقای باقری با تحصیلات غیرمرتبط برجام را خوانده است. ما باید به قلدری آمریکا تن دهیم وگرنه بیچاره می شویم؛ ولو اینکه با این سیاست خارجی مردم را بیچاره کرده اند. هر چه دیرتر جام زهر را بنوشیم مردم بیشتر خسارت می بینند. فرزند دبیر شورای امنیت صادر کننده نفت است این سیاست خارجی برای آقازاده ها سرشار از نعمت بوده است. وقتی سیاست ایدئولوژیک می شود و از مدار عقلانیت خارج می شود وضع می شود آنچه که امروز می بینیم.

این پژوهشگر دین و فعال سیاسی بیان داشت: سیاست خارجی ما متاثر از چپ و مارکسیسم است و آنها بودند که موجب شدند ما با غرب تضاد داریم. ما مامور به نتیجه هستیم چون توحید اگر منتج به نتیجه نشود حق نداریم آن را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما باید برگردیم و یک ریل گذاری جدید در همه ابعاد و از جمله سیاست خارجی انجام دهیم. جمهوری اسلامی ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به مردم وارد کرده است و ما به دنبال دستیابی به بمب اتم بوده ایم و دلیلش هم این بوده که هر موقع خواستیم غنی سازی را بالا برده ایم. جمهوری اسلامی اگر می خواهد باید ریل گذاری خود را تغییر دهد.

در ادامه خانعلی زاده بیان داشت: آقای نصیری نمی داند غنی سازی چند درصد منجر به ساخت بمب می شود. آقای نصیری نمی داند که قواعد بین الملل اجازه داده که ما تا ۹۹ درصد غنی سازی کنیم که نصیری در پاسخ گفت نظام بین الملل به ما اعتماد ندارد چرا ما باید آژانس بین المللی را تهدید کنیم و بگوییم دوربین ها را برمی داریم.

وی افزود: آقای نصیری می گوید سیاست خارجی ایران تحت تاثیر چپ بوده و این در حالی است که نامه امام خمینی به گورباچف در خصوص پیش بینی فروپاشی شوروی بوده است. اندیشمندان آمریکایی می گویند نظام تک قطبی آمریکا از بین رفته و این در حالی است که زمانی آمریکا کیلومترها می آمدند در منطقه دخالت می کردند و امروز اینگونه نیست و آمریکا دیگر هژمون و ناظم نظام بین الملل نیست.

ما حق نداریم سر گوساله پرستی مردم را به جان هم بیندازیم

نصیری گفت: یکی از سناریوهای دوران گذار آمریکا این است که هژمونی آمریکا دوباره احیاء شود و به همین دلیل می خواهند با چین مقابله کنند با این اوصاف ما نباید برویم با یک قدرت رو به افول ببندیم آمریکا دیگر ابرقدرت نیست و عربستان هم این را فهمیده و به سمت چین رفته است. ما باید نرمال شویم تا بتوانیم مذاکره درست کنیم. بالاتر از گوساله پرستی جرمی وجود ندارد ولی ما حق نداریم سر گوساله پرستی مردم را به جان هم بیندازیم ولی ما داریم سر حجاب مردم را به جان هم می اندازیم.

پایین آوردن تابلوی نمر اوج ذلت بود

این پژوهشگر دینی افزوود: پایین آوردن تابلوی نمر اوج ذلت بود. در حالی که به خاطر شهوت برخی ها ما با عربستان چند سال وارد تقابل شدیم. من تعجب می کنم چطور برخی ها اجازه دادند به خاطر شهوت هزاران نفر در یمن کشته شوند چه کسی باید پاسخ این خون ها را بدهد؛ البته من از صلح عربستان و یمن خوشحالم.

خانعلی زاده گفت: هیئت عربستان نزد رهبر حوثی ها رفته و پذیرفته که قدرت دست حوثی ها باشد آیا این ذلت است؟ بله پایین آوردن تابلوی نمر ذلت است و این نقد به وزارت امور خارجه وارد است. آقای نصیری حرف از باتلاق اوکراین می زند و این در حالی است که امروز ۲۰ درصد از خاک اکراین از دست رفته و امروز فرانسه بزرگترین کشور اروپا است کدام باتلاق. آمریکا ممکن است قوی تر شود اما دیگر هژمون نخواهد بود و همین بلایی است که سر انگلیس آمده است.

وی افزود: بن سلمان و هند فهمیده اند که آمریکا پشت آنها نمی ایستد و باید به سمت چین بروند ولی آقای نصیری و دوستانش هنوز نفهمیدند. می گویند چین به ایران لگد زد و این در حالی است که فرانسه و عربستان جایگاه چین را فهمیده اند و اخیر مکرون به شی جین پینگ التماس کرده تا برای پایان جنگ اکراین پادرمیانی کند.

نصیری گفت: من معتقدم برجام برای مردم طلاست ولی برای مقامات تحریم طلا بوده و من امیدوارم مسئولان جام زهر برجام را هر چه سریعتر بنوشند و مجبور می شوند که بنوشند. می گویند ما در دولت قبل دو سال در چین سفیر نداشتیم و این در حالی است که رهبری با یک گوشه چشم می توانست سفیر ایران در چین را تعیین کند. اگر چه توافق با عربستان از سر استیصال، ترس و هر مسئله دیگری بود اما شمعخانی کار خوبی کرد ولی هیچ وقت ما موافق آقازاده او نیستیم.

وی ادامه داد: ما نه تنها اعتماد آمریکا بلکه باید اعتماد چینی ها را جلب کنیم. ما از تجاوز ننگین پوتین از یک کشور حمایت کردیم و به آنها سلاح دادیم و آقای خانعلی زاده دارد با خوشی از تجاوز روسیه دفاع می کند. شاید عربستان بیشتر از ما برای توافق تمایل داشته چون آنها می خواستند از شر ماجراجویی های کشوری که به حوثی ها موشک می داده زودتر رها شوند حالا چه اشکال دارد آنها از چین خواسته باشند برای برقراری توافق بین دو کشور پادرمیانی کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.