تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 12:11
کد خبر : 7084

نخستین بار در جهان؛ اختراع شرکت دانش بنیان گیلانی برای درمان سوختگی

نخستین بار در جهان؛ اختراع شرکت دانش بنیان گیلانی برای درمان سوختگی

دو جوان باکتری شناس با حمایت پارک علم و فناوری گیلان در پژوهشی ۱۰ ساله موفق به اختراع و تولید اسپری سوختگی با ویژگی‌های منحصر به فرد شدند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  نرجس محمدی بندری و محمد ابوطالب دارای دکترای میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی قم، با اشاره به اینکه سوختگی ششمین عامل مرگ و میر و سیزدهمین علت شایع معلولیت در ایران است، هدفشان را کمک به بشریت و کاهش این آمار عنوان کردند.

اختراع شرکت دانش بنیان گیلانی برای درمان سوختگیاین دو جوان باکتری شناس با بیان اینکه این اسپری «سوپر تانت لاکتوباسیلوس‌های پروبیوتیکی» زخم‌های سوختگی تا ۲۰ درصد را خیلی سریع درمان می‌کند، گفتند: در بازه زمانی ۲۰ روزه در بیماران با درجه سوختگی ۲ و ۳ به این نتیجه رسیدیم.

دکتر نرجس محمدی بندری از ویژگی‌های منحصر به فرد این اسپری را که مشابه خارجی ندارد، نداشتن نیاز به پانسمان و شستشو عنوان کرد و افزود: این اسپره به صورت پاشیدن روی پوست به سرعت جذب پوست می‌شود و در درمان عفونت‌های باکتری‌های بیماری زا و بیوفیلم باکتریایی موثر است و در حال حاضر در فاز کارآزمایی بالینی توسط متخصصان پوست در حال استفاده است.

اختراع شرکت دانش بنیان گیلانی برای درمان سوختگیدکتر محمد ابوطالب هم با بیان اینکه در این ۱۰ سال روزانه ۸ ساعت مشغول تحقیق و پژوهش بودیم، گفت: بعد از انجام آزمایش حیوانی وارد مرحله کارآزمایی بالینی شدیم و تمام فرایند‌ها را در آزمایشگاه پارک علم و فن آوری گیلان انجام دادیم.

وی با بیان اینکه به جز این اختراع، ۲ ثبت اختراع دیگر هم داریم، افزود: ژل پروبیوتیکی برای درمان زخم پای بیماران دیابتی و مکمل پروبیوتیکی برای مصرف دام، طیور و آبزیان دو اختراع دیگر ماست.

اختراع شرکت دانش بنیان گیلانی برای درمان سوختگیاین دو جوان مخترع با بیان اینکه طرحشان به دلیل داشتن بخش تحقیق و توسعه یک طرح دانش بنیان است افزودند: دنبال کسب مجوز دانش بنیان هم هستیم و در مرحله‌ی داوری، تاییدیه بخش تحقیق و توسعه را دریافت کردیم و منتظر تاییدیه بخش سطح فناوری محصول هستیم.

دکتر محمد ابوطالب افزود: اگرچه این اسپری سوختگی مشابه خارجی و داخلی ندارد، اما از آنچه که اکنون در بازار به فروش می‌رسد، ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

وی گفت: قرار است این اسپری سوختگی تا پایان سال به شکل‌های پانسمان آماده، ژل و پماد نیز تولید شود و از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای توسعه کارهایمان انتظار حمایت‌های بیشتری داریم.اختراع شرکت دانش بنیان گیلانی برای درمان سوختگیدکتر امیر ملک پور، معاون فن آوری و نوآوری پارک علم و فن آوری گیلان هم با بیان اینکه هدف پارک حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است گفت: این شرکت هم به دلیل داشتن بخش تحقیق و توسعه فعال، دانش بنیان محسوب می‌شود و در آینده منجر به اختراعاتی در مسیر تجاری سازی و درآمد زایی خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.