تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 - 18:33
کد خبر : 3200

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان: هیچ حکومتی با اسلحه و زندان نتوانسته قدرتش را حفظ کند

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان: هیچ حکومتی با اسلحه و زندان نتوانسته قدرتش را حفظ کند

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته بقای یک حکومت در گروی مشروعیت مردمی است و هیچ حکومتی با «اسلحه و زندان» نتوانسته قدرت خود را حفظ کند.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از رویداد۲۴، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲ دی در مسجد مکی این شهر به صدور احکام قضایی برای معترضان انتقاد کرده و گفته اتهام «افساد فی الارض» برای معترضان نادرست است زیرا قرآن می‌فرماید کشتن یک انسان بیگناه مثل این است که همه مردم روی زمین را کشته است. کسی که حرفی دارد، اعتراضی دارد، حرفش باید مورد توجه قرار بگیرد و مفسد نیست.

او با بیان اینکه بقای یک حکومت در گروی مشروعیت مردمی است و هیچ حکومتی با «اسلحه و زندان» نتوانسته قدرت خود را حفظ کند، گفته جمهوری اسلامی تنها تا زمانی در قدرت باقی خواهد ماند که از مشروعیت مردمی برخوردار باشد و مشروعیت هم باید بر اساس خواسته مردم باشد؛ در حالی که جمهوری اسلامی دین را برای حکومت اسلامی قربانی کرده است. این یعنی حکومت اسلامی زمانی مناسب است که مطالبه اکثریت مردم باشد.

مولوی عبدالحمید گفته خطاب به نظامیان گفته جوری برخورد کنند که سرکوب معترضان نباشد. او گفته زدن مردم و ملت ایران کار درستی نیست، زدن، کشتن و اعدام کردن آن‌ها تاوان دارد. اعتراضات با کشتن مردم خاموش نمی‌شود، با کشتن و اعدام و خشونت مشکلات بیشتر می‌شود و هیچ مشکلی با خشونت حل نمی‌شود.

او گفته اعدام و حکم محاربه برای زندانیان را تمام کنید چه کسی مجوز صدور این احکام را صادر کرده است؟ اسلام قوانینی دارد و قضات و همه مسئولان می‌توانند در چهارچوب قانون اسلامی حکم کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته علمای اهل سنت، زندانیان سیاسی و بازداشتی‌های اخیر را آزاد کنید و درد و دل و مشکلات آن‌ها را بشنوید مشکلات، گرفتاری‌ها و خواسته‌های مردم را بشنوید و حل کنید.

او همچنین جمهوری اسلامی را با سایر کشورها مقایسه کرده و گفته اقداماتی که در اینجا انجام می‌شود، در هیچ کجای جهان انجام نشده است. امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته «عملکرد جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته باعث شده نخبگان از کشور مهاجرت کرده و با دلار ۴۰ هزار تومانی به کشور بازنگردند.

مولوی عبدالحمید همچنین به جلوگیری طالبان از تحصیل زنان اشاره کرده و گفته مقامات طالبان باید اجازه دهند زمینه تحصیل زنان افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با یادآوری جمعه خونین زاهدان گفته از کجا دستور کشتار مردم در جمعه خونین در زاهدان و شهر‌های دیگر صادر شد؟ تعجب می‌کنم از کجا دستور صادر شده و با چه جراتی این‌ها را کشته‌اند؟ سرمایه ایران، نفت و گاز نیست سرمایه ایران، ملت و مردم ایران هستند که با علم و دانش می‌توانند کشور را آباد و به ارتقا برسانند.

مولوی عبدالحمید همچنین گفته با کردار و رفتار خود مردم را دین گریز نکنید طوری برخورد نکنید که از دین فرار کنند و نسبت به پیامبر بدبین کنند این گناه نابخشودنی است. هر نظام و حکومت اسلامی که مردم را دین گریز و مردم را نسبت به دین بدبین کنند گناه نابخشودنی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.