تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 12:24
کد خبر : 4360

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان عنوان کرد : بهره برداری از ۳ سد بزرگ گیلان تا دو سال آینده

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان عنوان کرد : بهره برداری از ۳ سد بزرگ گیلان تا دو سال آینده

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به ساخت سه طرح نیمه تمام و مهم تامین منابع آب استان در شرق و غرب و جنوب گیلان، گفت: سد پلرود و سد شفارود و سد دیورش در حال ساخت بوده و برنامه ریزی شده تا دو سال آینده به بهره برداری برسند.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به ساخت سه طرح نیمه تمام و مهم تامین منابع آب استان در شرق و غرب و جنوب گیلان، گفت: سد پلرود و سد شفارود و سد دیورش در حال ساخت بوده و برنامه ریزی شده تا دو سال آینده به بهره برداری برسند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  وحید خرمی در گفت وگو با ایسنا سد آیت الله بهجت(ره) شهربیجار را یکی از سازه های مهم استان گیلان دانست و اظهار کرد: سد شهربیجار و تاسیسات خط انتقال از این سد به تصفیه خانه اصلی و بزرگ رشت و خطوط انتقال آن به سایر شهرهای استان از مهم ترین پروژه های تامین آب با کیفیت برای بخش بزرگی از جمعیت استان گیلان بوده است.

وی منبع آبی سد شهربیجار را جزو با کیفیت ترین آب ها در سطح کشور دانست و افزود: در حال حاضر ۳۰۰ حلقه چاه و ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ داریم و بیش از ۹۰۰ پمپ برای فصل کشاورزی روشن می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با اشاره به احداث و بهره برداری از چهار سد لاستیکی در استان، عنوان کرد: این سدها بخشی از آب کشاورزی را تامین و به تقویت چاه ها کمک می کنند؛ همچنین دو سد لاستیکی دیگر هم اینک به سرانجام و به مرحله آبگیری رسیده است.

خرمی با بیان اینکه فاز اضطراری تصفیه خانه طول لات رودسر آماده بهره برداری است، خاطرنشان کرد: بهره برداری کامل از این تصفیه خانه با تکمیل سد مخزنی پلرود است؛ همچنین مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی آستانه اشرفیه به زودی آبگیری می شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل چهار پروژه اصلی آب منطقه ای استان در سال جاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش کنونی این پروژه ها بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه تکمیل سه سد لاستیکی دیگر با پیشرفت فیزیکی خوبی در برنامه و دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: با تزریق به موقع اعتبارات، این سدها نیز وارد مدار بهره برداری خواهند شد.

وی درخصوص لایروبی آب بندان های استان نیز یادآور شد: در فاز اولیه ۵۰۰ هکتار از آب بندان های استان را براساس بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دادیم و  عملیات اجرایی آن را شروع کردیم؛ لایروبی آب بندان ها با استفاده از ارزش خاک برداشت شده از داخل آب بندان ها و بدون تکیه به اعتبارات دولتی برای فصل کشاورزی انجام می شود.

خرمی درخصوص احیا و حفاظت از تالاب انزلی گفت: وظیفه شرکت آب منطقه ای گیلان تعیین حد بستر و حریم این تالاب بوده که در سنوات گذشته انجام شده است؛ اصلاحاتی نیز در جهت رعایت حقوق مجاورین انجام گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان حق آبه تالاب را ۳۰۰ میلیون مترمکعب دانست و تاکید کرد: سالانه دو میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب می شود و سپس به دریا می ریزد و هیچ سازه و سدی در ورودی تالاب وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت حق آبه زیست محیطی تالاب ها، ادامه داد: سدهایی را در محدوده تالاب انزلی در دست مطالعه داریم و حق آبه تالاب را تعیین می کنیم تا هم کشاورزی در تابستان ادامه داشته باشد و هم تالاب آسیب نبیند و آب مورد نیازش در فصل گرم تامین شود.

خرمی با اشاره به ساخت سه طرح نیمه تمام و مهم تامین منابع آب استان در شرق و غرب و جنوب گیلان، گفت: سد پلرود پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی دارد و پیشرفت فیزیکی سد شفارود بیش از ۵۰ درصد است؛ سد دیورش نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۵ درصد در حال ساخت بوده و برنامه ریزی شده تا دو سال آینده به بهره برداری برسند.

وی آب مصرفی استان هم در بخش کشاورزی و هم در بخش شرب را یک میلیارد مترمکعب دانست و تصریح کرد: این سدها در شرایط تغییر اقلیم در جهت تامین آب پایدار بسیار کمک کننده خواهند بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.