تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 11:01
کد خبر : 4765

ماجراهای تعیین جانشین وزیر ورزش؛ برای انتخاب سرپرست، سجادی باید برکنار شود

ماجراهای تعیین جانشین وزیر ورزش؛ برای انتخاب سرپرست، سجادی باید برکنار شود

مصطفی هاشمی‌طبا در خصوص انتخاب سرپرست برای وزارت ورزش گفت: اینکه سرپرست منصوب شود برای زمانی است که وزیر اصلا نباشد و مثلا استعفا بدهد.

مصطفی هاشمی‌طبا در خصوص انتخاب سرپرست برای وزارت ورزش گفت: اینکه سرپرست منصوب شود برای زمانی است که وزیر اصلا نباشد و مثلا استعفا بدهد.

به گزارش گیلانی ها خبر،  سپهر ستاری: روز پنج‌شنبه هفته گذشته بود که بالگرد حامل وزیر ورزش در استان کرمان دچار یه سانحه تلخ شد. اتفاقی که شوک بزرگی به ورزش کشور واگذار کرد و در اثر آن حمید سجادی دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شد. پس از این حادثه تلخ و با توجه به شدت جاراحت وارده به وزیر ورزش، صحبت‌های زیادی در خصوص انتخاب سرپرست به جای او مطرح شده است. از سیدمحمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و برنا فیروزی، معاون پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان هم به عنوان گزینه‌های اصلی سرپرستی وزارت ورزش یاد شده بود.

با این حال این موضوع البته از سوی محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور رد شد و او اعلام کرد که قصدی برای انتخاب سرپرست وجود نداشته است. صحبت‌های مخبر از سوی سید هادی قره‌سید رومیانی، سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش هم تایید شد و او اعلام کرد در صورت نیاز برای تصمیم‌های مهم از سجادی کسب تکلیف خواهد شد.

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در خصوص اتفاقات اخیر و بحث‌هایی که در خصوص انتخاب سرپرست برای وزارت ورزش به وجود آمده، صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید:

پس از حادثه تلخی که هفته گذشته برای وزیر ورزش و جوانان رخ داد، بحث‌های مختلفی در خصوص اداره این وزارت‌خانه و انتخاب سرپرست به وجود آمده است. با توجه به شرایط فعلی ایشان، در حال حاضر باید چه تصمیمی گرفته شود؟

به نظر من ایشان از قبل یک سری تفویض اختیار انجام داده و همین کفایت می‌کند. بر فرض در مسائل مالی که در وزارت ورزش وجود دارد، مثلا چک‌ها را که هیچوقت وزیر ورزش امضا نمی‌کند. یک سری تفویض اختیار امور مالی و ذی‌حسابی انجام می‌دهند و به نظرم اصلا ضرورتی به انتخاب سرپرست وجود ندارد. سرپرست را زمانی می‌گذراند که وزیر نباشد. الآن وزیر حضور دارد و مثل این است که به مرخصی یا ماموریت ۱۰-۱۵ روزه رفته باشد. اینکه سرپرست منصوب شود برای زمانی است که وزیر اصلا نباشد و مثلا استعفا بدهد. وزیر الحمدلله زنده است و در بیمارستان بستری شده. بعد از آن هم سر کار می‌آید. مگر اینکه الآن تشخیص بدهند ایشان قادر به انجام وظایف خود نیست یا مثلا پزشک بنویسد که ایشان نمی‌تواند سلامتی‌اش را در حدی که بتواند به کار خود ادامه دهد، به دست بیاورد. ایشان باید مستعفی یا برکنار شود تا سرپرست بگذراند. به نظر من درست مثل این است که وزیر به سفر رفته باشد و چیز خاصی نیست چون تمام کارهایی که سیستم انجام می‌دهد با تفویض اختیارهایی است که از اول داشته و ضرورتی ندارد.

اگر پروسه درمانی طولانی شود و به ۴-۵ ماه برسد چطور؟

برای انتخاب سرپرست ایشان باید یا برکنار شود، یا استعفا بدهد. وقتی وزیر حضور دارد که نمی‌تواند سرپرست گذاشت. به نظرم حتی در این صورت هم نیازی نیست. مگر اینکه تشخیص دهند ایشان وظایف خود را نمی‌تواند انجام بدهد و آن وقت سرپرست انتخاب شود.

الآن یکی از مسائلی روی زمین مانده بحث سرمربی تیم ملی است که فدراسیون فوتبال قصد داشت جلسه‌ای با وزارت ورزش برگزار کند. علاوه بر این باشگاه استقلال هم در بحث مطالبات استراماچونی از دولت و وزارت ورزش درخواست کمک کرده است.

ببنید این‌ها حرف است. امکاناتی که وزارت ورزش دارد اصلا جوبگوی نیاز این‌ها نیست. وگرنه با همان تفویض اختیاراتی که برای امور مالی انجام شده قابل اجراست. انجام این‌ها حتما احتیاج به دستور وزیر ندارد. اما این‌ها حرف‌هایی نیست که بتوان روی آن حساب کرد. آقای فتح‌الله‌زاده گفته ۱۰۰ میلیارد که چیزی نیست، کمک کنند. ایشان نظرش خیلی بلند است که این را می‌گوید!

به نظر من اگر امکانی برای کمک کردن وجود داشته باشد از راه‌های دیگر و تشخیص مقامات دیگر و اعتبارات دیگر قابل انجام است. به این دلیل نمی‌توان گفت که باید سرپرست بگذارند. حتی اگر هم نیاز باشد و امکانش باشد، صرفا یک وقفه است و دلیل بر لزوم برکناری وزیر ورزش نیست. سرپرست برای زمانی است که وزیر نباشد.

اینکه مقطعی سرپرست بگذارند و بعد آقای سجادی برگردد از نظر قانونی شدنی نیست؟

نه اصلا. یعنی اگر سرپرست بگذارند معنی‌اش عدم حضور وزیر است و پس از دوران نقاهت دیگر نمی‌تواند به جایگاه خود برگردد. طبق قانون رئیس جمهور در صورت استعفا یا برکناری می‌تواند سرپرست بگذارد. نگفته‌اند در صورت بیماری یا تصادف سرپرست می‌گذارند و این در قانون نیست.

با توجه به صحبت‌های شما دلیل اینکه بحث در این خصوص به وجود آمده چیست؟

نمی‌دانم. خب هر وزیری که باشد یک عده دنبال برکناری او هستند! به نظر من روند بهبود ایشان هم خوب است و مشکلی ندارد. حتی اگر احتیاج به امضا هم باشد مشکلی نیست چون گفتند از تخت هم پایین آمده. مگر اینکه خدایی نکرده بگویند ضایعه مغزی باشد که چنین چیزی نبوده است. ایشان هم برمی‌گردد و امور وزارتخانه هم توسط معاونین ادامه پیدا می‌کند. مثل این است که وزیر به مسافرت رفته و اتفاقی نیفتاده است.

پس با توجه به صحبت‌های شما مشکل خاصی وجود ندارد و با همین روند اداره وزارت ورزش قابل انجام است.

بله من خودم رئیس سازمان تربیت بدنی بودم. وقتی به مسافرت می‌رفتم کار خاصی نمی‌کردم و همان روال سابق پیش می‌رفت. چیز خاص و ویژه‌ای رخ نداده که حتما نیاز به دستور وزیر باشد. حتی در بحث بودجه هم که وزیر امضا می‌کند، از طرف او اختیار امضا داشتند. کل وظایف وزیر چیز خاصی نیست که حتما لازم به حضور و امضایش باشد. روال کار وزارت ورزش، تخصیص بودجه و پرداختی به فدراسیون‌ها که همگی توسط قسمت مالی قابل انجام است. الآن هم این نیست که آقای پولادگر برای هر موردی نامه بنویسد و او دستور دهد. خود ایشان برای امور مالی نامه می‌نویسد و تخصیص بودجه انجام می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.