تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آذر 1401 - 12:46
کد خبر : 2275

فک‌های کاسپین دسته جمعی می‌میرند!

فک‌های کاسپین دسته جمعی می‌میرند!

به گزارش گیلانی‌ها‌خبر و به نقل از ایرنا، وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان گزارش داد که تعداد فک های تلف شده در سواحل کاسپین طی یک ماه گذشته به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسید. وزارت منابع طبیعی داغستان گفت: “تعداد زیادی به خصوص در منطقه یوزباش و همچنین بین

به گزارش گیلانی‌ها‌خبر و به نقل از ایرنا، وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان گزارش داد که تعداد فک های تلف شده در سواحل کاسپین طی یک ماه گذشته به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسید.

وزارت منابع طبیعی داغستان گفت: “تعداد زیادی به خصوص در منطقه یوزباش و همچنین بین رودخانه های سولاک و شورینکا در سواحل شمالی دریای کاسپین یافت شد. دلایل مرگ دسته جمعی فک ها پس از بررسی های آزمایشگاهی مشخص خواهد شد. ”

داغستان یکماه پیش از کشف حدود ۷۰۰ فک مرده خبر داده بود. این رقم بعد آن به سرعت به یک هزار و ۷۰۰ مورد رسید. کارشناسان به دنبال علل مرگ حیوانات هستند.
بر اساس اطلاعات موجود در دایره المعارف بریتانیا، دریای کاسپین از شمال شرقی با قزاقستان، از جنوب شرقی با ترکمنستان، از جنوب با ایران، از جنوب غربی با جمهوری آذربایجان و از شمال غربی با روسیه همسایه است.

آبان ماه گذشته نیز موسسه تحقیقات اکولوژیکی آسیای مرکزی گزارش داد که بیش از ۱۰۰ فک مرده در سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستاو قزاقستان کشف شد.

مرکز مطالعات و احیای فک کاسپین پیام مرگ دسته جمعی این نوع جانور دریایی را دریافت کرد و پس از آن کارشناسان به محل مراجعه کردند. فک های مرده در ساحل بین روستای بوتینو و فورت شوچنکو پیدا شد. در مجموع ۱۰۱ فک مرده تا ساعت ۱۷:۰۰ روز ۸ نوامبر ( ۱۷ آبان) کشف شد.

فوک های کاسپین در نوامبر ۲۰۲۰ در کتاب قرمز قزاقستان به عنوان حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.

سواحل جنوب شرق کاسپین و آشوراده تنها جزیره ایرانی از بهترین زیستگاه های فک است و بخش عمده جمعیت این گونه آبزی در این منطقه زندگی می کند. بر اساس گزارش ها جمعیت این گونه ارزشمند در آب های سرزمینی ایران نیز به شدت کاهش یافته است.

مرگ دسته‌جمعی فک‌ها در دریای کاسپین ادامه دارد

فُک‌ها یا خوکان دریایی با نام علمی باله‌پایان (Pinnipedia)، گروه بزرگی از جانوران پستانداران نیمه آبزی و باله‌داری هستند که گونه‌هایی مانند گراز دریایی، فک خزدار، شیر دریایی، فیل دریایی، فک گوش‌دار، فک بی‌گوش و برخی گونه‌هایی از این دست را در بر می‌گیرد. فک‌ها موجودات دوزیست محسوب می‌شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.