تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 23:25
کد خبر : 2209

فریدون مجلسی: «روابط ایران و اروپا» احتمالا تیره‌تر خواهد شد

فریدون مجلسی: «روابط ایران و اروپا» احتمالا تیره‌تر خواهد شد

یک دیپلمات پیشین ایران می‌گوید: از سوی غرب امروز اطمینان حاصل شده است که جمهوری اسلامی نه فقط متمایل به ادامه روابط با غرب نیست بلکه با اتحاد ایران و روسیه حس شد ایران به نوعی در جنگ روسیه با غرب مشغول جنگ است. از این رو با از دست دادن همه امید‌ها آن‌ها هم موضعی جنگی برای خود در پیش گرفتند و من فکر نمی‌کنم این امر موقتی باشد.

به گزارش گیلانی ها خبر، فریدون مجلسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد تیره شدن روابط ایران و اروپا بودیم. آیا این وضعیت مقطعی است و یا اینکه ممکن است روابط ایران و اروپا در آینده رو به بهبود برود؟ اظهار داشت: قطع رابطه با غرب و آغاز خصومت با غرب از چهل سال پیش آغاز شد.

در طی قرون و اعصار ایران بیشترین روابط سنتی خود با خارج از مرز‌های کشور را تنها با غرب داشت. کشور دیگری در جهان نبود که ایران با آن مراوده داشته باشد. اگر تدریجا ژاپن و کره جنوبی به بازار مبادلاتی ایران وارد شدند در حقیقت کشور‌هایی در شرق دور هستند و در شمار کشور‌های غربی تلقی می‌شوند از این رو چهل سال است که به تدریج ایران ارتباطات و تجارت خود را با غرب به صفر رسانده است و مقابله و خصومت خود را رسما اعلام کرده است.

وی افزود: اینکه غرب تا کنون کج دار و مریز می‌گشت و فکر می‌کرد شاید در این سو کسانی منافع ملی را به منافع عربی ترجیح بدهند وجود خواهند داشت، همین باعث می‌شد به طرف مذاکرات بیایند و این مسیر ادامه پیدا کند. غرب با همین نگاه برجام را تصویب کرد اما امروز اطمینان حاصل شده است که جمهوری اسلامی نه فقط متمایل به ادامه روابط با غرب نیست بلکه با اتحاد ایران و روسیه حس شد ایران به نوعی در جنگ روسیه با غرب مشغول جنگ است.

از این رو با از دست دادن همه امید‌ها آن‌ها هم موضعی جنگی برای خود در پیش گرفتند و من فکر نمی‌کنم این امر موقتی باشد به ویژه که تبلیغات بزرگی در دنیا به راه انداخته‌اند و هر روز روسای کشور‌ها رسما با ذکر نام، جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنند و با معارضین جمهوری اسلامی در خارج ملاقات‌های رسمی دارند و در مجالس خود مستقیما این افراد را مخاطب قرار می‌دهند و این یعنی آماده کردن اذهان برای واکنش شدیدی که می‌تواند رنگ نظامی هم داشته باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.