تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 12:31
کد خبر : 6103

عضو دفتر نشر آثار رهبری هشدار داد / خطر «تقابل‌های خسارت‌بار» درپی «قطبی‌سازی‌ها در حوزه حجاب و رفراندوم»

عضو دفتر نشر آثار رهبری هشدار داد / خطر «تقابل‌های خسارت‌بار» درپی «قطبی‌سازی‌ها در حوزه حجاب و رفراندوم»

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در یادداشت فارس نوشت:  متأسفانه این روزها شاهد حاشیه سازی‌ها یا قطبی سازی ‌های آگاهانه یا غافلانه با موضوع حجاب، رفراندوم و امثال آن هستیم؛ موضوعاتی که می‌تواند به انسجام و همبستگی جامعه آسیب برساند و موجب تقابل‌های خسارت ‌بار شود.

به گزارش گیلانی ها خبر،  مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در یادداشت فارس نوشت:  متأسفانه این روزها شاهد حاشیه سازی‌ها یا قطبی سازی ‌های آگاهانه یا غافلانه با موضوع حجاب، رفراندوم و امثال آن هستیم؛ موضوعاتی که می‌تواند به انسجام و همبستگی جامعه آسیب برساند و موجب تقابل‌های خسارت ‌بار شود.

  • تجربه من در طول نزدیک به سه دهه فعالیت رسانه ای نشان می دهد در اکثر موارد استقبال از اخبار زرد و همینطور توجه به حاشیه ها،همواره بر توجه به اخبار سفید و متن، غلبه دارد.

 

  • ریشه های این غلبه، نیازمند پژوهش های روانشناختی و فرهنگی است که البته انجام هم شده ولی هرچه باشد، افراد و رسانه‌های بسیاری را برمی ‌انگیزد تا پیوسته زردنویسی کنند و حاشیه سازی!

 

  • انگیزه زردنویسی و حاشیه سازی ها،گاهی اقتصادی است و جنبه منافع و سوءاستفاده های مالی دارد و گاهی هم با اهداف سیاسی انجام می شود.

 

  • از انگیزه های مالی می گذرم و به این مسأله تأکید می کنم که انگیزه های سیاسی که موجب حاشیه پردازی ها و زرد نویسی ها می شود همواره زیانبار است و موجب غفلت از مسائل اساسی یا کمرنگ شدن آنها می گردد در حالیکه یکی از مهمترین پیش‌نیازهای حل مشکلات و مسائل اساسی، تمرکز بر آنها و بسیج همه توان‌ها برای حل آنهاست.

 

  • امروز اقتصاد و مشکلات معیشتی، در رأس مسائل کشور است و همه، بخصوص قوای سه‌گانه، رسانه‌ها، جریان‌های سیاسی و دیگرانی که می‌توانند اثرگذار باشند باید از سویی بر این مسأله متمرکز بشوند و همه بضاعت فکری و عملی خود را به میدان بیاورند و از سوی دیگر مراقب باشند مسائل جانبی و دست چندم، جایگزین این اولویت نشود.

 

  • قطبی سازی های غیر واقعی یا فاقد اولویت از جمله موانع دیگر این تمرکز است. متأسفانه این روزها شاهد حاشیه سازی‌ها یا قطبی سازی ‌های آگاهانه یا غافلانه با موضوع حجاب، رفراندوم و امثال آن هستیم؛ موضوعاتی که می‌تواند به انسجام و همبستگی جامعه آسیب برساند و موجب تقابل‌های خسارت ‌بار شود.

 

  • این سخن نه به معنای ساده ‌انگاری توطئه‌های دشمن و بی اهمیت بودن حجاب است که رهبری به صراحت آنرا حرام شرعی و سیاسی خواندند و نه منتفی دانستن رفراندوم با شرایطی که اصل ۵۹ قانون اساسی آنرا پیش‌بینی کرده است بلکه سخن بر سر نحوه اجرا و ضریبی است که باید به موضوع حجاب داده شود و یا میزان ضرورت رفراندوم با توجه به سازوکارهای قانونی دیگر.

 

  • اگر بال و پر دادن به این حواشی را در دستور کار دشمن می‌بینیم که می‌بینیم، دشمن شناسی جدید اقتضا می‌کند روش‌های ناموفق گذشته را تکرار نکنیم و با تدابیر هوشمندانه که البته تبدیل آنها به راهکارهای عملی نیازمند بکارگیری صاحب نظران صاحب ایده در رشته‌های مختلف است، ضمن فراموش نکردن اولویت مسائل کشور یعنی اقتصاد و معیشت مردم، بتوانیم موضوعات مهمی مثل حجاب را نیز حل کنیم هرچند موفقیت در حوزه اقتصاد و معیشت می‌تواند بر اقدام و عمل در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی از جمله حجاب اثر مستقیم داشته باشد!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.