تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 13:59
کد خبر : 4421

سرپرست علوم پزشکی گیلان عنوان کرد : کمبود ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی در گیلان/ احداث بیمارستان جنرال از سال آینده

سرپرست علوم پزشکی گیلان عنوان کرد : کمبود ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی در گیلان/ احداث بیمارستان جنرال از سال آینده

سرپرست علوم پزشکی گیلان، سرانه تخت فعال در گیلان بدون بخش خصوصی را ۱.۱ دانست و اضافه کرد: در گیلان ۱۴۰۰ تخت کمبود داریم و لذا برنامه ریزی شده تا بیمارستان جایگزین پورسینا و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی سایت لاکان رشت را تا سال آینده به اتمام برسانیم.

سرپرست علوم پزشکی گیلان، سرانه تخت فعال در گیلان بدون بخش خصوصی را ۱.۱ دانست و اضافه کرد: در گیلان ۱۴۰۰ تخت کمبود داریم و لذا برنامه ریزی شده تا بیمارستان جایگزین پورسینا و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی سایت لاکان رشت را تا سال آینده به اتمام برسانیم.

به گزارش گیلانی ها خبر،  دکتر محمدتقی آشوبی، پیشگیری و بهداشت را جزو اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست و اظهار کرد: در بخش پزشک خانواده روستایی صد درصد استان گیلان را پوشش دادیم.

وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در بخش پزشک خانواده، افزود: دستورالعمل اجرایی پزشک خانواده شهری هم ابلاغ شده که با همکاری بخش خصوصی در ۱۰ شهر زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت دنبال می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به استقرار نظام شبکه بهداشت و درمان بعد از انقلاب، عنوان کرد: شاهد کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال هستیم و شاخص های کشوری و استانی بالایی از جمله پوشش صد درصدی واکسیناسیون نوزادان را داریم.

آشوبی با بیان اینکه گیلان رتبه نخست کشور در واکسیناسیون مرحله اول کرونا را دارد، گفت: استان گیلان در بخش نسخه نویسی الکترونیک براساس تکلیف برنامه ششم توسعه عمل کرده و تقریبا شاهد تحقق صد درصدی نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک هستیم.

وی کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر و بهداشت محیط را از جمله برنامه های نظام شبکه در سطح خانه های بهداشت دانست و خاطرنشان کرد: استان گیلان و به ویژه شهر رشت در حوزه درمان با چالش هایی مواجه است؛ در اکثر شهرستان های گیلان بیمارستان جدید احداث یا جایگزین شده است، اما قدمت بیمارستان های رشت بیش از صد سال بوده و بار درمانی کل استان را به دوش می کشند.

سرپرست علوم پزشکی گیلان سرانه مطلوب تخت فعال در کشور را ۲.۵ به ازای هر هزار نفر دانست و بیان کرد: در حال حاضر سرانه تخت فعال در کشور ۱.۸۴ و در گیلان ۱.۶۶ به ازای هر هزار نفر است.

وی سرانه تخت فعال در گیلان بدون بخش خصوصی را ۱.۱ دانست و اضافه کرد: در گیلان ۱۴۰۰ تخت کمبود داریم و لذا برنامه ریزی شده تا بیمارستان جایگزین پورسینا و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی سایت لاکان رشت را تا سال آینده به اتمام برسانیم.

آشوبی گیلان را تنها استان فاقد بیمارستان جنرال دانست و متذکر شد: با دستور وزیر بهداشت ساخت بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی رشت از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود.

وی از دو برابر شدن جمعیت گیلان در تعطیلات و پایان هفته ها خبر داد و عنوان کرد: نظام ارجاع الکترونیک، ثبت پرونده الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک جزو تکالیف وزارت بهداشت در برنامه ششم است که در گیلان وضعیت مطلوبی دارد.

سرپرست علوم پزشکی گیلان، ۱۷.۵ درصد جمعیت شهرستان املش را سالمند دانست و گفت: املش سالمندترین شهرستان کشور است و گیلان از استان های سالمند محسوب می شود و رشد جمعیت پایینی دارد.

وی با اشاره به افزایش تخت های بیمارستانی گیلان از ۱۵۴۰ تخت در قبل از انقلاب به ۳۹۰۰ تخت در حال حاضر، خاطرنشان کرد: سالمندی هزینه های بهداشت و درمان را بالا می برد و بیماری های سالمندان نیاز به تخت بیمارستانی را افزایش می دهد و لذا به دنبال افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی در نظام شبکه بهداشت و درمان و تامین و توزیع مکمل های ویتامینی و پوشش کامل واکسن و خودمراقبتی توسط سفیران سالمند و نظارت بر آسایشگاه ها و مراقبت از دور و… هستیم.

آشوبی، گیلان را قطب پیوند شمال کشور دانست و تاکید کرد: پیوند کلیه و کبد در گیلان راه اندازی شده و به زودی شاهد راه اندازی پیوند قلب و ریه خواهیم بود؛ هچنین گیلان سانتر جراحی قلب و عروق است.

وی با اشاره به ظرفیت های گیلان در حوزه درمان ناباروری و کاشت حلزون و توریسم سلامت، یادآور شد: گیلان یکی از قطب های صنعت داروسازی کشور است و به سمت تولید محصولات دانش بنیان و فناورانه می رویم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.