تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردین 1402 - 14:35
کد خبر : 5815

رهبر اپوزیسیون: این کابینه شایستگی اداره اسرائیل را ندارد / نتانیاهو در سراشیبی سقوط؟

رهبر اپوزیسیون: این کابینه شایستگی اداره اسرائیل را ندارد / نتانیاهو در سراشیبی سقوط؟

در بحبوحه جدال تفرقه‌انگیز بر سر طرح تشدید کنترل بر دیوان عالی و تشدید خشونت‌ها با فلسطینی‌ها، نظرسنجی کانال ۱۳ اسرائیل نشان داد که بیش از دو سوم رأی‌دهندگان با عملکرد نتانیاهو در قدرت مخالف هستند.

در بحبوحه جدال تفرقه‌انگیز بر سر طرح تشدید کنترل بر دیوان عالی و تشدید خشونت‌ها با فلسطینی‌ها، نظرسنجی کانال ۱۳ اسرائیل نشان داد که بیش از دو سوم رأی‌دهندگان با عملکرد نتانیاهو در قدرت مخالف هستند.

به گزارش گیلانی ها خبر ، بر اساس یک نظرسنجی حمایت از حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به شدت کاهش یافته است، به طوری که اگر اکنون انتخابات برگزار شود، این حزب بیش از یک سوم کرسی‌های خود را از دست می‌دهد و با همراهی شرکای ائتلاف راست‌گرای خود نیز نخواهد توانست اکثریت پارلمان را به دست آورد.

بنابر گزارش رویترز، در بحبوحه جدال تفرقه‌انگیز بر سر طرح تشدید کنترل بر دیوان عالی -که کابینه نتانیاهو مجبور به توقف آن شده- و تشدید خشونت‌ها با فلسطینی‌ها، نظرسنجی کانال ۱۳ اسرائیل نشان داد که بیش از دو سوم رأی‌دهندگان با عملکرد نتانیاهو در قدرت مخالف هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار لیکود ۲۰ کرسی در پارلمان ۱۲۰ عضوی اسرائیل به دست می‌آورد که کم‌تر از ۳۲ کرسی است که نوامبر گذشته به دست آورد و ائتلاف مذهبی-ملی‌گرای او با کسب ۴۶ کرسی از ۶۴ کرسی فعلی، موفق به کسب اکثریت نخواهد شد.

بر اساس این نظرسنجی که توسط کامیل فوکس، استاد آمار دانشگاه تل‌آویو، انجام شده است، اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، حزب راست میانه وزیر دفاع سابق بنی گانتز با ۲۹ کرسی اول و پس از آن حزب میانه‌رو یایر لاپید، نخست‌وزیر سابق، با ۲۱ کرسی قرار می‌گرفت. به گزارش کانال ۱۳ اسرائیل، وقتی از افراد در مورد عملکرد نتانیاهو به عنوان نخست وزیر سؤال شد، ۷۱ درصد از ۶۹۹ پاسخ دهنده گفتند «خوب نیست» و تنها ۲۰ درصد گفتند  «خوب است».

بوآز بیسموت از اعضای حزب لیکود این نظرسنجی را رد کرد. او در مصاحبه‌ای با رادیو ارتش گفت: «یک نظرسنجی شگفت‌انگیز و بسیار بسیار قابل اعتماد در ۱ نوامبر انجام شد و من هنوز به آن تکیه می‌کنم.» اشاره بیسموت به آخرین انتخابات سراسری است که بن‌بست سیاسی اسرائیل را -که در کم‌تر از چهار سال شاهد پنج انتخابات بود- شکست.

کابینه راست‌گرای نتانیاهو متعهد شده که سیستم قضایی را اصلاح کند، اما پس از هفته‌ها اعتراض سراسری، این لایحه را متوقف کرد تا امکان گفتگوهای سازش با احزاب مخالف فراهم شود. حامیان این طرح می‌گویند که این تغییرات تعادل را بین شاخه‌های رژیم باز می‌گرداند. منتقدان می‌گویند که این طرح دادگاه‌ها را تضعیف کرده و قدرت بی‌قید و شرط را به قوه مجریه خواهد داد.

این تظاهرات مصادف با یک سال تشدید خشونت‌ها بین اسرائیل و فلسطین برگزار می‌شود که در آن بیش از ۲۵۰ فلسطینی و حداقل ۴۲ اسرائیلی و خارجی کشته شدند. یورش پلیس اسرائیل به محوطه مسجد الاقصی در هفته گذشته منجر به حملات موشکی به اسرائیل شد که با حملات اسرائیل به اماکنی در غزه، جنوب لبنان و سوریه پاسخ داده شد.

در روزهای اخیر مقامات اسرائیلی دچار اختلافات عمیقی شده‌اند. در آخرین نمونه از این دست، روز گذشته  یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل پس از جلسه نتانیاهو گفت: «آنچه دشمنان ما در تمامی جبهه‌ها می‌بینند، یک کابینه نالایق است، کابینه‌ای که کسی به آن اعتماد ندارد، وزیر جنگ به خاطر گفتن حقیقت تحت نظر است، وزیر امنیت سخنان رئیس پلیس را به رسانه‌ها درز می‌دهد، وزیر دارایی هم که می‌گوید قصد نابودی روستا‌های فلسطینی را دارد، این کابینه تندرو شایستگی اداره اسرائیل در این شرایط سخت را ندارد». با این همه نتانیاهو شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با برخی سران شهرک‌نشین‌ها مدعی شد: «دشمنان ما اشتباه فکر می‌کنند که ما دچار دودستگی شده‌ایم و از آن برای آسیب رساندن به ما بهره برداری می‌کنند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.