تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401 - 11:22
کد خبر : 4681

رشت در مسیر انتخاب شهردار جدید؛ ششمین شهردار شورای ششم رشت در کمتر از ۲ سال/ این شانس آخر است آقایان!

رشت در مسیر انتخاب شهردار جدید؛ ششمین شهردار شورای ششم رشت در کمتر از ۲ سال/ این شانس آخر است آقایان!

در بیستمین ماه از آغاز شورای شهر ششم، اعضای شورا به دنبال انتخاب ششمین شهردار خود هستند.

در بیستمین ماه از آغاز شورای شهر ششم، اعضای شورا به دنبال انتخاب ششمین شهردار خود هستند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  به نقل از گیل خبر،  پس از سیدمحمد احمدی و امیرحسین علوی که به عنوان شهردار و علی بهارمست، مجتبی خدمت بین دانا و یوسف یزدانی که به عنوان سرپرست، مدیریت شهر رشت را برعهده گرفتند، این بار باید منتظر بمانیم و ببینیم اعضای شورا در ششمین انتخاب خود در کمتر از ۲ سال، چه فردی را برای مدیریت شهرداری رشت برمی‌گزینند.

عدم ثبات مدیریت شهری، امری است که در سال‌های اخیر به شدت عملکرد شهرداری رشت را تحت‌الشعاع قرار داده و عملا فرصت و اجازه‌ای برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های عمرانی و اساسی وجود ندارد.

اعضای شورای ششم نیز که ثبات مدیریت شهری و انتخاب شهردار اصلح یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های انتخاباتی آنان بود، پس از رسیدن به شورا گویا همچون اسلاف خویش، آنچه گفته و وعده داده بودند را از خاطر برده‌اند.

در همین راستا شاید بتوان از کش و قوس‌های استیضاح امیرحسین علوی در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از فرسایشی‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر رشت نام برد که در نهایت دودش به چشم شهر و شهروندانی رفت که در کشمکش شورا و شهرداری، شاهد هیچ اقدام عینی و ملموسی برای حل مشکلات شهری نبودند.

حال پس از پایان این ماجرا، انتخاب شهردار جدید در دستور کار قرار گرفته است اما گزینه‌های مطرح شده، آنچنان که باید و شاید امیدی برای یک دوره ثبات مدیریتی و تحول و بهبود اوضاع شهر در دل‌ها زنده نمی‌کنند.

شاید بتوان گفت مکانیزم شورا برای انتخاب شهردار کارآمد نیست. در برهه‌ای که شهرداری با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، طبیعی است که حتی بسیاری از افرادی که توانایی و تجربه موفق در این حوزه دارند، حداقل به صورت داوطلبانه حاضر به قبول این مسئولیت نخواهند بود.

انتظار از اعضای شورا آن است که به جای آن که منتظر باشند تا افراد مختلف رزومه خود را ارسال کنند، خودشان همت کرده و به دنبال افراد توانمندی که می‌توانند شهر را از وضعیت نابه‌سامان فعلی خارج کنند، بروند. اعضای شورا باید نشان دهند که خواست جدی آنان، انتخاب شهرداری موفق برای رشت است. این خواست و اراده باید با انجام پیگیری‌ برای جلب رضایت افراد لایق و شایسته و توانمند برای مدیریت شهرداری صورت گیرد.

فراخوان‌ انتخاب شهردار در روزهای اخیر، با رزومه و افرادی که تاکنون شاهدش بوده‌ایم، عبث و بیهوده آن را نشان می‌دهد. از اعضای شورای شهر انتظار می‌رود که خودشان پای کار بیایند و به دنبال افراد شاخص و به‌نام و با رزومه قوی بروند.

سید مرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار فعلی قم را ببینید. سقاییان‌نژاد دارای دکتری برق از آمریکا و رئیس دانشگاه اصفهان بوده است. فردی قوی و توانمند که اعضای شورای شهر قم ۷ سال پیش، با پیگیری و رایزنی‌های متعدد توانستند شهردار موفق و ۹ ساله اصفهان را راضی به حضور در شهرداری قم کنند.
چرا رشت نباید از چنین شهرداران توانمندی بهره ببرد؟ سقاییان‌نژاد را شاید نتوانید مجاب کنید اما اگر عزم و اراده‌ای باشد، می‌توان از امثال وی یا افرادی در تراز وی برای مدیریت کلانشهر رشت بهره برد. هرچند انتظار می‌رود در این مسیر استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان، نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی و سایر بزرگان استان نیز اعضای شورای شهر را یاری کنند.

بررسی‌های گیل‌خبر نشان می‌دهد بخش بزرگی از جامعه از عملکرد اعضای شورا هیچ‌گونه رضایتی ندارند و بهتر است در این ۲ سال باقی مانده تا انتخابات بعدی، برای رشت نه، برای خودشان هم که شده با انتخاب یک شهردار مناسب و کارآمد، بخشی از نارضایتی‌های فعلی و به‌حق شهروندان را کاهش دهند.

متاسفانه در قریب به ۲ سالی که از عمر شورای ششم می‌گذرد، عزم و اراده‌ای برای توسعه شهر و حل مشکلات و معضلات دیده نمی‌شود و گویا اعضای فعلی به اهمیت درس گرفتن از سرنوشت شوراهای قبلی پی نبرده‌اند. از سرنوشت تاریک اعضای شورای سوم گرفته تا اعضای شورای شهر پنجم که با عدم اقبال مردم، اکثریت آنان در شورای ششم جایی نداشتند.

شاید بتوان با قاطعیت گفت که انتخاب شهردار جدید، آخرین شانس اعضای شورای شهر رشت برای جلب رضایت شهروندانی است که به جز حاشیه و درگیری، هیچ عملکردی از شورای ششم ندیده‌اند. انتخاب شهرداری توانمند، با انگیزه و با برنامه آخرین فرصت شورای ششم است. آقایان فرصت سوزی نکنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.