تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 14:06
کد خبر : 3036

دعوای ایران و آمریکا در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره برجام

دعوای ایران و آمریکا در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره برجام

در این نشست ایروانی تاکید کرد که ایران آماده از سرگیری مذاکرات احیای برجام و ترتیب دادن نشست وزیران «در اسرع وقت برای اعلام احیای برجام» است.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران و ایالات متحده آمریکا در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ (قطعنامه تایید برجام) ضمن متهم کردن یکدیگر به نقض توافقنامه برجام، درباره حملات پهپادی روسیه به اوکراین نیز اتهامات و روایت‌های یکدیگر را رد کردند.

ایالات متحده و متحدان غربی آن، در این نشست با ایران و روسیه درگیر شدند و ایالات متحده دبیرکل سازمان ملل را به «تسلیم شدن در برابر تهدیدهای روسیه» و کوتاهی در تحقیق و بررسی موضوع منشا تامین پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین، متهم کرد.

در نشست شورای امنیت که روز دوشنبه (دیروز) درباره قطعنامه تایید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) برگزار شده بود، ایالات متحده و ایران همچنین یکدیگر را مسئول توقف و بن بست در مذاکرات احیای برجام دانستند.

«امیر سعید ایروانی» سفیر ایران در سازمان ملل متحد در سخنان خود در این نشست تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده ایران در تلاش برای دستیابی به توافق «حداکثر انعطاف‌پذیری» را به کار گرفته و حتی «راه‌حلی نوآورانه برای مسائل باقی‌مانده برای شکستن بن‌بست» ارایه کرده است. ایروانی تاکید کرد که این «رویکرد غیر واقعی و سفت و سخت» ایالات متحده بوده که منجر به توقف مذاکرات احیای برجام شده است.

ایروانی خطاب به کشورهای غربی گفت: فشار، ارعاب و تقابل (در برابر ایران) راه حل نیست و به جایی نمی‌رسد و ایران آماده از سرگیری مذاکرات احیای برجام و ترتیب دادن نشست وزیران «در اسرع وقت برای اعلام احیای برجام» است.

«رابرت وود» معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست در سخنانی در برابر ایروانی گفت: «درهای مذاکره برای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به اجرای کامل برجام باز است» اما او مدعی شد: «اقدامات و مواضع خود ایران مسئول جلوگیری از این نتیجه بوده است.»

وود مدعی شد: در ماه سپتامبر، توافقی که همه طرف‌ها با آن موافقت کرده بودند، «در دسترس بود» و “حتی ایران آماده بود که بله بگوید، تا اینکه در آخرین لحظه، ایران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد که خارج از برجام بود. او ایران را مسئول توقف و بن بست در مذاکرات احیای برجام دانست.

او مدعی شد که رفتار ایران از ماه سپتامبر امسال – به ویژه‌عدم همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گسترش برنامه هسته‌ای‌اش، بدبینی ایالات متحده را درباره تمایل واقعی ایران به احیای برجام تقویت کرده است.

وود گفت این یک واقعیت است که خواسته‌های خارج از برجام ایران و رد همه پیشنهادهای سازش، دلیل‌عدم بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام است.

وود گفت: «بنابراین اجازه دهید به سادگی بگویم، توپ در زمین ایالات متحده نیست. برعکس، توپ در زمین ایران است.»

«باربارا وودوارد» سفیرانگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت که تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران «پیشرفت در توافق هسته‌ای را بسیار دشوارتر می‌کند.»

وی گفت: امروز کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران حداقل ۱۸ برابر از محدودیت‌های برجام فراتر رفته و ایران همچنان به تولید اورانیوم با غنای بالا ادامه می‌دهد که برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌ای بی‌سابقه است.

علاوه بر این، وودوارد گفت: ” زمان نقطه گریز هسته‌ای ایران به چند هفته کاهش یافته است و زمان مورد نیاز این کشور برای تولید مواد شکافت‌پذیر برای چندین سلاح هسته‌ای در حال کاهش است. او همچنین مدعی شد که ایران همچنین در حال آزمایش فناوری‌هایی است که می‌تواند موشک‌های بالستیک میان برد و بین قاره‌ای را قادر به حمل محموله هسته‌ای کند.

«رزماری دی کارلو» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی نیز در این جلسه گفت: «به نظر می‌رسد فضای دیپلماسی به سرعت در حال کوچک شدن است».

او به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که ایران قصد دارد سانتریفیوژهای جدیدی را در سایت غنی‌سازی نطنز نصب کند و اورانیوم غنی‌شده بیشتری تا ۶۰ درصد در سایت غنی‌سازی فردو تولید کند – سطحی نزدیک به سطح مورد نیاز برای یک سلاح هسته‌ای. ایران همچنین بخش اعظمی از دسترسی به دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حذف کرده است.

دی کارلو از ایران خواست تمام گام‌های خارج از محدودیت‌های برجام را برگرداند و از ایالات متحده نیز خواست که تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرده و معافیت‌های تجارت نفت ایران را تمدید کند.

در پاسخ به این اتهامات، ایروانی با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران «صلح‌آمیز» است، گفت: ایران آماده تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسایل باقی‌مانده در زمینه پادمان‌های هسته‌ای است.

رد ادعاهای غرب درباره تامین پهپادهای روسیه

ایروانی ادعای کشورهای غربی درباره تامین پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین از سوی ایران را رد کرده و بی‌اساس دانست و تاکید کرد که تمامی محدودیت‌ها برای انتقال تسلیحات به و از ایران از اکتبر سال ۲۰۲۰ لغو شده است. بنابراین او گفت که ادعاهای غرب مبنی بر اینکه تهران برای صادرات تجهیزات نظامی به مجوز تایید شورای امنیت نیاز دارد، «هیچ ارزش قانونی ندارد.»

ایروانی همچنین تاکید کرد که پهپادی برای استفاده در اوکراین به روسیه منتقل نشده است، و گفت: «کارزار اطلاعات نادرست و اتهامات بی‌اساس… هدفی جز منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته توسط کشورهای غربی به اوکراین به منظور طولانی‌تر کردن درگیری، ندارد.»

در این نشست، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل نیز ادعاهای ارسال پهپادهای ایرانی به کشورش برای استفاده در اوکراین را «به طور آشکار ساختگی و دروغ» خواند. او گفت: روسیه به خوبی می‌داند که نمایندگان اوکراین «نتوانسته‌اند هیچ سندی را برای تایید استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی به تهران ارایه کنند.»

وود، نماینده ایالات متحده، به شورا گفت که گزارش اوکراین در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، «با شواهد فراوان از منابع متعدد» از جمله بیانیه وزیر خارجه ایران در ۵ نوامبر تایید شده است.

وی تاکید کرد که ایران از انتقال این نوع پهپادها بدون تایید و مجوز شورای امنیت، بر اساس ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ منع شده است.

وود گفت که ۷ سال است که سازمان ملل ماموریت دارد درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ تحقیق کند و از اینکه دبیرخانه سازمان ملل به ریاست گوترش، تحقیقاتی را آغاز نکرده است، «ظاهرا تسلیم تهدیدهای روسیه شده است.»

در واکنش به این سخنان، سفیر روسیه در سازمان ملل با اشاره به اینکه تحقیق سازمان ملل درباره منشا پهپادهای روسیه، «نقض فاحش» قطعنامه و منشور سازمان ملل است، تاکید کرد که دبیرخانه سازمان ملل نباید در برابر فشارهای کشورهای غربی تسلیم شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.