تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 11:40
کد خبر : 5541

جهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت گوشی در ۱۴۰۱/ سه پرده از بازار موبایل در شروع سال جدید

جهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت گوشی در ۱۴۰۱/ سه پرده از بازار موبایل در شروع سال جدید

آیفون ۱۳ و فیچرفون‌های نوکیا کنار میان‌رده‌های سرشناس سامسونگ و شیائومی در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار دیده می‌شوند. مدل‌هایی که نسبت به پارسال بین ۵۰ تا ۶۰ درصد گران شدند.

آیفون ۱۳ و فیچرفون‌های نوکیا کنار میان‌رده‌های سرشناس سامسونگ و شیائومی در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار دیده می‌شوند. مدل‌هایی که نسبت به پارسال بین ۵۰ تا ۶۰ درصد گران شدند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  شیائومی ۱۳ لایت یکی از جدید‌ترین گوشی‌های فعلی در بازار موبایل است. فروردین ۱۴۰۲ با عرضه نسخه اقتصادی سری ۱۳ شیائومی آغاز شد و انتظار می‌رود تا چندهفته دیگر سرو‌کله گلکسی A54 و A74 به‌عنوان میان‌رده‌های جدید سامسونگ در ویترین موبایل‌فروشی‌ها پیدا شود. البته ماه مارس و ژانویه یعنی بازه اسفند تا اردیبهشت خودمان، در سال‌های گذشته با رونمایی از میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی شیائومی و سامسونگ مصادف بوده و در هفته‌های قبلی هم دست‌کم چهارتا گوشی معروف و پرآوازه به بازار اضافه شدند. مدل‌هایی که مثل شیائومی ۱۳ لایت، گلکسی A14 و پوکو X5 پرو به‌عنوان جانشین گوشی‌های پرفروشی مثل شیائومی ۱۲ لایت، گلکسی A13 و پوکو X4 پرو راهی بازار شدند. بررسی‌های فرارو از وضعیت بازار موبایل در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد علاوه بر مدل‌های اقتصادی و میان‌رده، اسم آیفون ۱۳ و فیچرفون‌هایی که به‌جز برقراری تماس و ارسال پیام، کار دیگری از دستشان برنمی‌آد، جزو پرفروش‌ترین گزینه‌های خریداران بودند و قیمتشان در این مدت بین ۵۰ تا ۶۰ افزایش پیدا کرده است.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار در ماه‌های اخیر

به گزارش فرارو، نوکیا ۱۰۵ طبق آمار‌های رسمی در سال ۱۴۰۰ سومین گوشی پرفروش در ایران بوده است. انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید آن سال حدود یک میلیون دستگاه گوشی نوکیا ۱۰۵ به‌فروش رسیده و همچنان در فروشگاه‌های اینترنتی معروف اسم این مدل را در فهرست مدل‌های محبوب خریداران می‌بینیم. نوکیا ۱۰۵ سال ۲۰۱۹ با ۷۳ گرم وزن و باتری ۸۰۰ میلی‌آمپرساعت روانه بازار شد و الان با قیمت تقریبی ۶۰۰ هزار تومان، یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها برای کسانی به‌شمار می‌رود، که علاقه‌ای به داشتن گوشی‌های هوشند ندارند یا از نوکیا ۱۰۵ به‌عنوان گوشی دوم، کاری و … استفاده می‌کنند. به‌جز نوکیا ۱۰۵، به گلکسی A13 سامسونگ می‌توانیم اشاره کنیم که به‌اسم جانشین A12 تقریبا یک سال پیش روانه بازار شد. A12 در همان سال ۱۴۰۰ پرفروش‌ترین گوشی در ایران معرفی شده بود و الان جانشین آن یعنی A13 تقریبا در اغلب فهرست‌های پرفروش فروشگاه‌های اینترنتی، جزو صدرنشین‌هاست. این یکی را با فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت در اولین روز‌های سال جدید بین هفت تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند، اما خرید گوشی A13 نسخه ۱۲۸ گیگ می‌تواند بیش از ۸.۵ میلیون هزینه داشته باشد.

گلکسی A53 و A73 را باید جزو سایر مدل‌های پرفروش سامسونگ در بازار بدانیم. سامسونگ، این دو‌تا میان‌رده پرفروش را مثل A13 حدود یک سال پیش معرفی کرد و الان در بخش پرفروش‌ترین گوشی‌های فروشگاه‌های اینترنتی معروف، ردپایی از نسخه‌های مختلف گلکسی A53 و گلکسی A73 را پیدا می‌کنیم. A73 از نظر مشخصات فنی، بهترین میان‌رده سامسونگ است و فروشنده‌های موبایل قیمت آن را بسته به فضای ذخیره‌سازی چیزی بین ۱۷ تا ۱۹.۵ میلیون تومان اعلام می‌کنند. A53 هم حداقل ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد و نسخه ۲۵۶ گیگ آن را نزدیک ۱۵ میلیون تومان می‌فروشند. در اردوگاه شیائومی که کنار سامسونگ، جزو برند‌های محبوب خریداران موبایل در ایران است باید از ردمی نوت ۱۱، ردمی ۹A، ردمی A1 پلاس اسم ببریم. ردمی ۹A و ردمی A1 پلاس با فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت حول‌وحوش سه تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند و به‌اسم ارزان‌ترین گوشی هوشمند، به فهرست مدل‌های پرفروش راه پیدا کردند. ردمی نوت ۱۱ هم نسبت به A13 سامسونگ از پردازنده بهتری برخوردار است و خیلی از خریداران موبایل، آن را به A13 سامسونگ و سایر گوشی‌های هفت تا هشت میلیونی بازار ترجیح می‌دهند. در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌ها اسم آیفون ۱۳ هم به‌چشم می‌خورد. البته منظورمان آیفون ۱۳ با پارت‌نامبر CH یعنی چین است که ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و قیمتش به ۴۵ میلیون تومان رسیده است.

جدید‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

شیائومی ۱۳ لایت جدید‌ترین گوشی این برند در بازار موبایل است. ارزان‌ترین گوشی از سری ۱۳ شیائومی که فروشنده‌های موبایل بابت نسخه ۲۵۶ گیگ آن در نیمه اول فروردین ۱۴۰۲ چیزی نزدیک ۲۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند. در طراحی گوشی ۱۳ لایت پیشرفت قابل توجهی مخصوصا در بخش پردازنده نسبت به گوشی ۱۲ لایت وجود دارد و الان که یک مدل نوبرانه به‌حساب می‌آید، درقیاس با نسخه قبلی حدود شش میلیون گرون‌تر فروخته می‌شود. پوکو X5 پرو شیائومی هم یک مدل تقریبا تازه‌نفس در بازار موبایل است که سرو‌کله آن به‌تازگی در ویترین موبایل‌فروشی‌ها پیدا شده. جدیدترین عضو سری محبوب پوکو در بازار است و بعد از فروش خوبی که پوکو X3 پرو و پوکو X4 پرو در دو سال گذشته داشتند، می‌توانیم همین سرنوشت را برای پوکو X5 پرو پیشبینی کنیم. الان خرید نسخه ۲۵۶ گیگ پوکو X5 پرو تقریبا ۱۵ تا ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

گلکسی A14 جدید‌ترین گوشی سری A سامسونگ است. قرار است جانشین گوشی A13 باشد که الان فاصله تقریبا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی بین قیمت آن‌ها وجود دارد. در فروشگاه‌های اینترنتی معروف، کف قیمت گوشی A13 که با فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت فروخته می‌شود، حدود هفت میلیون تومان است و A14 را هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشند. معمولا این موقع سال باید منتظر معرفی گوشی‌های نسل جدید سامسونگ باشیم که تا الان A54 معرفی شده و احتمالا تا چند روز دیگر در بازار موبایل خودمان هم سروکله آن پیدا می‌شود. بعد از A54 هم نوبت به A74 می‌رسد. بین گوشی‌های سری پرچمدار سامسونگ هم گلکسی S23 و نسخه‌های مختلف آن که تقریبا اوایل اسفند ۱۴۰۱ پا به بازار گذاشتند، جدید‌ترین مدل‌ها هستند. الان گلکسی S23 Ultra را که در بخش دوربین می‌تواند یقه آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس را بگیرد، دست‌کم ۶۳ میلیون تومان می‌فروشند و خرید نسخه ۵۱۲ گیگابایت گلکسی S23 Ultra نزدیک ۷۵ میلیون تومان آب می‌خورد. از طرفی نسخه ۲۵۶ گیگ گلکسی S23 پلاس حدود ۶۰ و نسخه ۲۵۶ گیگ گلکسی S23 تقریبا ۵۵ میلیون تومان قیمت دارند.

جهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت گوشی در سال ۱۴۰۱

گلکسی A13، گلکسی A53، گلکسی A73، ردمی نوت ۱۱‌، پوکو X4 پرو، آیفون ۱۳ و حتی مدل‌های گرانقیمت دیگری مثل گلکسی S22 Ultra در سال ۱۴۰۱، حداقل در فروشگاه‌های اینترنتی سرشناس جزو مدل‌های پرفروش بودند که در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به یک سال قبل یعنی فروردین ۱۴۰۱ چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر فروخته می‌شوند. یک سال قبل خرید گلکسی A13 نسخه ۶۴ گیگابایت تقریبا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شد و الان این عدد به هفت میلیون تومان رسیده است. یعنی قیمت گلکسی A13 سامسونگ در این مدت تقریبا ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. گلکسی A73 نسخه ۲۵۶ گیگ که الان نزدیک ۱۹ میلیون تومان قیمت دارد، ابتدای پارسال که یک مدل نوبرانه به‌حساب می‌آمد ۱۲ میلیون تومان فروخته می‌شد.

قیمت گلکسی A53 نسخه ۲۵۶ گیگ الان در حالی حدود ۱۵ میلیون تومان است که بهار ۱۴۰۱ می‌توانستیم این گوشی را نزدیک ۱۰ میلیون تومان بخریم. قیمت ردمی نوت ۱۱ شیائومی در این مدت با رشد تقریبا ۶۰ درصدی از پنج به هشت میلیون تومان رسیده است. پوکو X4 پرو الان دست‌کم ۱۲ میلیون تومان فروخته می‌شود، اما اولین روز‌هایی که پوکو X4 پرو وارد شده بود، قیمتش حداقل هشت میلیون تومان بود. آیفون ۱۳ هم در سال گذشته به‌واسطه افزایش نرخ ارز و البته ماجرای ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ چیزی نزدیک ۵۵ درصد گران شد و قیمت نسخه پایه آن از حدود ۳۰ به ۴۵ میلیون تومان رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.