تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 فروردین 1402 - 13:13
کد خبر : 5853

جزئیات جدید از چگونگی درز کردن اسناد محرمانه آمریکا به اینترنت

جزئیات جدید از چگونگی درز کردن اسناد محرمانه آمریکا به اینترنت

مردی که پشت این افشاگری بود، ادعا کرد که آنها را از یک “پایگاه نظامی” که در آنجا کار می کرد به دست آورده است.

مردی که پشت این افشاگری بود، ادعا کرد که آنها را از یک “پایگاه نظامی” که در آنجا کار می کرد به دست آورده است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  روزنامه واشنگتن پست فاش کرد فردی که اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) را به بیرو درز داد و منجر به تحقیقاتی مربوط به امنیت ملی این کشور  شد یک جوان بین بیست تا سی سال  و عاشق اسلحه است و در یک پایگاه نظامی کار می کرده است و این اسناد را در زمان کارش داخل پایگاه به دست آورده است.

این روزنامه به نقل از یکی از اعضای گروه گفتگوی Discord که در آنجا اسناد طبقه بندی شده ایالات متحده منتشر شد، اطلاع داد، مردی که پشت این افشاگری بود، ادعا کرد که آنها را از یک “پایگاه نظامی” که در آنجا کار می کرد به دست آورده است.

این روزنامه می نویسد در سال ۲۰۲۰ گروهی متشکل از حدود ۲۰ نفر، عمدتاً مردان و جوانان”، در پلتفرم محبوب Discord در بین گیمرها گرد هم آمدند. وقتی یکی از شرکت کنندگان – موسوم به OG – سال گذشته پیامی “با محتوای عجیب و غریب” ارسال کرد، به ان توجه زیادی نکردند.

روزنامه با دو تن از اعضای این گروه صحبت کرد که پیام OG و همچنین صدها نفر دیگر را که “در طی چندین ماه” منتشر شده بود، به دقت خواند. وی گفت که ظاهراً اینها “تقریباً کلمه به کلمه رونوشت اسناد مخفی اطلاعاتی” بودند.

به گفته منبع روزنامه واشنگتن پست ، OG ادعا کرد که این اسناد را از محل کار خود در یک “پایگاه نظامی” به خانه آورده است.

این فرد بخشی از روز خود را داخل این تاسیسات نظامی سری که کارکنان آن حق استفاده از موبایل یا دستگاه های الکترونیک دیگر را ندارند سپری کرده است ؛ دستگاه هایی که  می توان از آنها برای مستند کردن اطلاعات سری موجود در شبکه های رایانه ای دولتی استفاده کرد.

پنتاگون در حال بررسی یک نشت اسنادی در شبکه های اجتماعی است که وضعیت نیروهای مسلح اوکراین و برنامه های ایالات متحده و ناتو برای تقویت آنها را توصیف می کند. نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که اسناد مربوط به اوایل ماه مارس ظاهراً در “کانال های تلگرامی طرفدار دولت روسیه” توزیع شده است. گفته می‌شد که بیش از صد سند می‌توانست در اینترنت باشد، خسارات ناشی از آن اتفاق قابل توجه تخمین زده می‌شود.

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد در حال مطالعه اطلاعات در مورد درز کردن این اسناد در اینترنت هستند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره این حادثه گفت: روسیه تردیدی ندارد که واشنگتن و ائتلاف آتلانتیک شمالی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در درگیری اوکراین دخالت دارند.

کاخ سفید از تایید صحت مطالب منتشر شده در اینترنت خودداری کرده و گفت که هنوز آماده نیست هیچ نظریه ای در مورد چگونگی و چرایی سازماندهی این افشاگری بیان کند.

وزارت دادگستری در حال انجام تحقیقات کیفری در مورد این رویداد است.

در همان زمان،خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که درز گسترده اسناد محرمانه آمریکایی با جزئیات کمک نظامی ایالات متحده و ناتو به اوکراین در چت شبکه اجتماعی Discord که در بین گیمرها محبوب است آغاز شده باشد.

این خبرگزاری با مردی مصاحبه کرد که ادعا می کند عضو گروه گفتگوی Discord بوده است که اسناد برای چندین ماه در آن ظاهر شده است. این منبع گفت که مردی که برای اولین بار این اسناد را منتشر کرد، به نظر نمی رسید انگیزه ایدئولوژی یا هدف افشای گسترده اسرار دولتی داشته باشد، بلکه بیشتر به دنبال تحت تاثیر قرار دادن افراد در چت بوده است. به گفته آسوشیتدپرس، پست‌هایی که حاوی اسناد طبقه‌بندی شده بودند، به نظر می‌رسید که در خارج از اتاق گفتگو مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه چند هفته پیش به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و به رسانه‌های خبری اصلی راه یافت.

به گفته رسانه های غربی، پلتفرم Discord در حال همکاری با مجریان قانون آمریکا برای بررسی این نشت اطلاعاتی است.

در همین حال، نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی جدید به استناد اسناد لو رفته نظامی آمریکا، مدعی شد که پنتاگون درباره جنگ اوکراین «چهار سناریو غیرمنتظره» را مدنظر قرار داده که از جمله آن می‌توان به مرگ ناگهانی روسای جمهور دو کشور اشاره کرد!

به نوشته نیویورک‌تایمز، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا(DIA) در ماه فوریه این اسناد را جمع‌آوری کرده؛ اطلاعاتی که به همراه مجموعه‌ای از دیگر اسناد طبقه‌بندی‌شده که عمدتا به مداخله آمریکا در جنگ اوکراین مربوط می‌شود، به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است.

چهار سناریو احتمالی که DIA آن را نتیجه جنگ نامیده، عبارتست از: مرگ ولودیمیر زلنسکی یا ولادیمیر پوتین(به ترتیب روسای جمهور اوکراین و روسیه)، عزل فرمانده نیروهای مسلح روسیه یا حمله اوکراین به کاخ کرملین.

این نهاد دفاعی آمریکا بر این باور است که حمله اوکراین به کرملین می‌تواند به «بسیج نظامی همه‌جانبه و تمام و کمال در روسیه یا تهدید پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی منجر شود.»

همچنین، طراحان نظامی آمریکا تصور می‌کنند که کی‌یف با چنین اقدام متهورانه‌ای می‌تواند پوتین را برای «مذاکره به منظور حل و فصل جنگ» مجبور کند!

نیویورک‌تایمز درباره اینکه پنتاگون کدام سناریو را واقع‌بینانه‌ یا محتمل‌تر می‌داند، توضیحی نداده و همچنین درباره عواقب ناشی از مرگ پوتین یا زلنسکی نیز شفاف‌سازی نکرده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه درباره درز این اطلاعات گفته است: از آنجا که آمریکا یک طرف جنگ اوکراین است و اساسا جنگی ترکیبی علیه مسکو به‌راه انداخته، چنین حیله‌هایی برای فریب دشمن، یعنی روسیه، محتمل است.

در طول هفته گذشته، یک دوجین از اسناد طبقه‌بندی‌شده نظامی آمریکا به فضای مجازی راه یافته و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. دولت آمریکا به طور رسمی اصالت این اسناد را تایید نکرده اما پنتاگون جستجوی خود را برای پیدا کرده عامل و منشأ درز اسناد آغاز کرده است.

ولودیمیر هاوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین پارسال با اشاره به نظریه «قوی سیاه» که به وقوع اتفاقی غیرمنتظره و برهم‌زننده محاسبات قبلی دلالت دارد، مدعی شد که ممکن است روسیه با چنین اتفاقی روبه‌رو و این اتفاق در نهایت به موفقیت اوکراین در کریمه منجر شود!

وی همچنین در واکنش به پیش‌بینی‌اش از «آن اتفاق غیرمنتظره»، ادعا کرده بود: به عنوان مثال، (ولادیمیر) پوتین، به دلیلی، ناپدید شود؛ حال یا سیاسی یا فیزیکی! یا این اتفاق برای کسی از حلقه نزدیکان او رخ دهد؛ به هرحال اتفاقی رخ می‌دهد.

 

 

از اسناد محرمانه افشا شده پنتاگون و محتوای آنها چه می‌دانیم؟

وزارت دفاع آمریکا از افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده این وزارتخانه که بخشی از آنها به جنگ بین روسیه و اوکراین بر می‌گردد به عنوان «خطری بسیار جدی» برای امنیت ملی ایالات متحده یاد کرده است.

پنتاگون افزوده که در حال ارزیابی خطرات مرتبط با افشای این اسناد طبقه‌بندی‌شده است.

این اسناد محرمانه هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این مطلب افشای این اسناد که منبع درز آنها نیز نامشخص است مورد بررسی گرفته است.

 

اطلاعات موجود در این اسناد به چه موضوع یا موضوعاتی بر می‌گردد؟

بسیاری از اسناد طبقه‌بندی‌شده پنتاگون که اخیرا افشا شده است به موضوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر می‌گردد. در یکی از این سندها وضعیت جنگ بین دو طرف در ابتدای ماه مارس ارزیابی شده است. در این سند طبقه‌بندی‌شده میزان تلفات هر دو طرف روس و اوکراینی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این در حالی است که در برخی دیگر از این مدارک طبقه‌بندی‌شده وضعیت جبهه‌های نبرد در شرق اوکراین مانند درگیری‌ها بر سر شهر باخموت بررسی شده است.

از جمله مسائلی که درباره جنگ اوکراین به آنها اشاره شده است می‌توان از کمک‌های بین‌المللی به کی‌یف یا دفاع ضدهوایی اوکراین یاد کرد.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که واشنگتن از برخی متحدان خود جاسوسی می‌کند. به عنوان مثال در یکی از این مدارک آمده است که موساد از تظاهرات علیه اصلاحات قضایی اسرائیل دفاع می‌کند.

آیا اصالت این اسناد مورد تائید قرار گرفته است؟

وزارت دفاع آمریکا گفته که در حال ارزیابی صحت اسنادی است که تصویر آنها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. با این حال پنتاگون افزوده است که به نظر می‌رسد این مدارک شامل «اطلاعات حساس و با درجه طبقه‌بندی بالا» باشد.

دستکم یکی از این اسناد به نظر می‌رسد دستکاری شده باشد. در این سند دستکاری شده آمده که تلفات اوکراین در جنگ از روسیه بیشتر بوده است. این در حالی است که در سند اصلی خلاف این ادعا مطرح شده است.

با این حال رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که مسئولان این کشور بر این باور هستند که بسیاری از اسناد افشاشده واقعی هستند.

واکنش مقام‌های آمریکایی چه بود؟

وزارت دادگستری آمریکا تحقیق درباره افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده متعلق به پنتاگون را آغاز کرده است. این در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده در حال ارزیابی خطرات احتمالی افشای این اسناد برای امنیت ملی این کشور است.

از سوی دیگر مقام‌های آمریکا در پی افشای این مدارک با همتایان خود در کشورهای دیگر در تماس بوده‌اند. به گفته پنتاگون کمیسیون‌های مرتبط با اطلاعات افشادشده در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا در جریان این ماجرا قرار گرفته‌اند.

افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده پنتاگون چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟

به گزارش یورونیوز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت که افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده این وزارتخانه در شبکه اینترنت «خطری بسیار جدی» برای امنیت ملی ایالات متحده است و می‌تواند به پخش اخبار جعلی نیز کمک کند.

از سوی دیگر درز اطلاعات محرمانه می‌تواند منابع اطلاعاتی ایالات متحده را در معرض خطر قرار دهد. این در حالی است که مسکو با بررسی این اطلاعات محرمانه احتمالا تصویری روشن‌تر از وضعیت نیروهای اوکراینی به دست خواهد آورد.

اشاره‌های موجود به متحدان واشنگتن در این اسناد طبقه‌بندی‌شده می‌تواند به دلیل جاسوسی به روابط آمریکا با کشورهای متحد خود آسیب بزند.

اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا در کدام شبکه‌های اجتماعی پخش شد؟

اسناد محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله «توئیتر»، «۴چن» و «دیسکورد» منتشر شده است.

با این حال بسیاری از این مدارک اکنون دیگر بر روی وبسایت‌هایی که اولین بار در آنجا منتشر شدند در دسترس نیستند. واشنگتن در تلاش است تا این اسناد از همه شبکه‌های اجتماعی حذف شوند.

«دیسکورد» یک شبکه اجتماعی محبوب در میان علاقمندان به بازی‌های ویدئویی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.