تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 14:10
کد خبر : 6296

تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران در آستانه روز کارگر؛ آیا رییس جمهور صدای کارگران کارخانه های تعطیل شده را هم می شنود؟

تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران در آستانه روز کارگر؛ آیا رییس جمهور صدای کارگران کارخانه های تعطیل شده را هم می شنود؟

حضور رییس جمهور در جمع کارگران هفت تپه، خون تازه ای به رگ های خطوط تولیدی کشانده و در آستانه روزی که به نام کارگران نامیده شده، امید بیشتری را به واحدهای تولیدی تزریق کرده است که بالاترین مقام اجرایی کشور، حواسش به قشر کارگر است و در شرایطی که سخت ترین روزهای معیشتی خود را سپری می کند، حداقل بیکار نیست.

دیدار روز گذشته رییس جمهور با کارگران کارخانه هفت تپه که به دلیل سیاست های غلط دولت های گذشته با بحران مواجه شده بود، امید تازه ای را در دل کارگرانی ایجاد کرده است که در آستانه ۱۱ اردیبهشت ماه، روز کارگر به دلیل سیاست های غلط معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعطیلی کشیده شده است. حالا کارگران امیدوارند که رییس جمهور صدای آنها را هم بشنود و دلیل تعطیلی چندین کارخانه منسوجات نبافته در کشور طی روزهای گذشته را از وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا شود.

به گزارش گیلانی ها خبر،   حضور رییس جمهور در جمع کارگران هفت تپه، خون تازه ای به رگ های خطوط تولیدی کشانده و در آستانه روزی که به نام کارگران نامیده شده، امید بیشتری را به واحدهای تولیدی تزریق کرده است که بالاترین مقام اجرایی کشور، حواسش به قشر کارگر است و در شرایطی که سخت ترین روزهای معیشتی خود را سپری می کند، حداقل بیکار نیست.

آیا رییس جمهور صدای کارگران کارخانه های تعطیل شده را هم می شنود؟

دیروز بود که سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سفری که به خوزستان داشت، ساعاتی را هم در جمع کارگران کارخانه ای بحران زده به نام هفت تپه سپری کرد. کارخانه ای که به دلیل تصمیمات غلط و رویکردهای ناصحیحی که برخی از وزارتخانه ها خواسته یا ناخواسته به آن تحمیل کردند، کارخانه و کارگران را تا ماهها با شوک های متعددی مواجه ساخت؛ غافل از اینکه کارگران و تولیدکنندگان ایرانی این روزها به عنوان ستون های نگه دارنده اقتصاد ایران عمل می کنند و هر چقدر که سیاست های ظالمانه تحریمی دنیا علیه ایران، برای ضعیف نگه داشتن و سست بنیان کردن پایه های تولید تلاش می کنند، آنها مقتدر ایستاده اند و دفاع می کنند.

کمتر کسی مجاهدت های کارگران و تولیدکنندگانی را در اقتصاد ایران از یاد برده است که در روزهای بحرانی و سخت جنگ تحمیلی هشت ساله، دوران سخت تحریم ها و از همه مهمتر شرایط سخت شیوع یک ویروس ناشناخته در دنیا تا پای جان ایستادند و چراغ تولید را روشن نگه داشته اند.

اما اکنون خطری که بیش از هر زمان دیگری بخش تولید و کارگران ایرانی را تهدید می کند، مجموعه سیاست های غلطی است که برخی وزارتخانه ها خواسته یا ناخواسته به تولید تحمیل می کنند و حلقه هایی تنگ تر از تحریم را به گردن تولیدکنندگان و کارگران می اندازند که نمونه های بارز آن، قیمتگذاری های دستوری و اعمال سیاستهای نادرستی در خصوص فروش مواد اولیه و نوع نگاه به خارج از کشور برای تامین آن دسته از مواد اولیه ای است که توانایی تولید آن کاملا در کشور وجود دارد؛ اما سیاستگذاری های غلط اجازه تزریق آن به خطوط تولیدی را نمی دهد.

اقتصاد آنلاین طی ماههای گذشته به صورت متعدد نسبت به برخی تصمیمات غلط معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داده و در پرونده هایی متعدد، نوع نگاه این معاونت در وزارت صنعت، معدن و تجارت را مغایر با سیاست های کلی دولت سیزدهم و تا حدودی وزیر صنعت، معدن و تجارت دانسته است.

موید این موضوع، مجموعه نامه نگاری های متعددی است که برخی تولیدکنندگان و انجمن های تولیدی در حیطه تصمیمات غلط این معاونت داشته اند و در گذشته منتشر شده است؛ اما آنچه که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مشهود است، نوع نگاهی است که این معاونت در وزارت حامی تولید به برخی تولیدکنندگان داشته و زمینه را برای تعطیلی کارخانه آن هم در آستانه ۱۱ اردیبهشت ماه روز کارگر و از آن مهمتر، شرایط سخت معیشتی کارگران و خانواده های آنها در سایه تورم بالای حاکم بر سبد معیشتی خانوار، فراهم کرده است.
تعطیلی کارخانجات تولید منسوجات نبافته و بیکاری گسترده کارگران

تماس های مکرر کارگران یکی از واحدهای تولیدی در استان همدان با خبرنگار اقتصاد آنلاین که اتفاقا نام آن با تولیدات به موقع این کارخانه در دوران سخت کرونا برای تامین مایحتاج بهداشتی مردم در حوزه ماسک گره خورده، حکایت از آن دارد که از روز سه شنبه هفته گذشته و تنها چند روز مانده به روز کارگر که محلی برای تکریم کارگران تمامی کارخانه ها و خطوط تولیدی و خدماتی کشور است، این کارخانه تعطیل شده و کارگران تا دستور صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برخورد با این سیاست های غلط به خانه هایشان فرستاده شده اند.

بررسی های خبرنگار اقتصاد آنلاین حکایت از آن دارد که دلیل اصلی تعطیلی این کارخانه، در دسترس نبودن مواد اولیه و سیاست گذاری های غلط معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین مواد اولیه کارخانه های بافتینه و بافتسان است؛ به خصوص اینکه علیرغم فراهم بودن شرایط برای تامین مواد اولیه این کارخانه از داخل کشور و از محل تولید برخی پتروشیمی های داخلی، وی در نامه ای محرمانه دستور به تغییر ردیف کالایی برای واردات این ماده اولیه و خروج آن از ممنوعیت واردات داده است.
واردات ۳۰۰۰ تن مواد اولیه علیرغم تولید کافی و باکیفیت داخلی

احد آزادی خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اعلام تعطیلی کارخانه بافتینه و بافتسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده منسوجات نبافته و ماسک در کشور می گوید: متاسفانه در سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری به نام رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است بعضا در پیکره دولت، مجموعه اقداماتی مشاهده می شود که صد در صد خلاف این شعار عمل می کند و به صورت مصداق مشخص آن، تعطیلی کارخانجات منسوجات نبافته است که پارچه مورد نیاز تولید ماسک کل کشور و سایر محصولات سلولزی را با کیفیت مورد تایید سازمان ملی استاندارد و با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تامین می کند.

وی افزود: بیش از ۲.۵ ماه قبل نیز نامه ای در این خصوص به رهبر معظم انقلاب ارسال شده که در آن پیش بینی تعطیلی دو واحد تولیدی بزرگ بافتینه و بافتسان ملایر که در سه سال کرونایی گذشته، با رشادت توانست پارچه تولیدی مورد نیاز تولید ماسک کل کشور را تامین کرده و در دوره ای که بسیاری از کشورهای دنیا هواپیماهای حامل ماسک را در آسمان به سمت مقصد منحرف می کردند، توانست ایران را به صادرکننده ماسک تبدیل نماید.

آزادی خواه گفت: متاسفانه به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خوراک و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان منسوجات نبافته که تولید آنها از سوی شرکتهای پتروشیمی داخلی صورت گرفته و توزیع آن در اختیار این وزارتخانه است،‌ قطع شده و این کارخانه به تعطیلی کشیده شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این تصمیم گیری غلط، این واحدهای تولیدی علیرغم فعالیت سالم در سالیان متمادی‌، برای دومین بار در زمان معاون کنونی امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تعطیل شده اند و هر چه بررسی می کنیم به جز غرض ورزی و سنگ اندازی برای تولید علت دیگری برای این تعطیلی نمی توان پیگیری کرد.

آزادی خواه به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره و تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل استیضاح خود را باید در مدیریت معاونانش پیگیری کرده و باید بداند که برخی از مدیران این وزارتخانه در لباس دوست، لطمات جبران ناپذیری را نه تنها به تولید کشور وارد کرده اند؛ بلکه منجر به زیر سوال رفتن عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت شده اند.

آزادی خواه با بیان اینکه این اقدام در تعطیلی کارخانجات خلاف نظر مقام معظم رهبری و شخص رییس جمهور است، گفت: تعطیلی کارخانه های بافتینه و بافتسان ظلمی است که به کارگران این واحدها می شود و سرمایه گذاری که یک ساعت نباید با تعطیلی واحد خود مواجه باشد، هم اکنون با تعطیلی خطوط تولیدی و شرایط سخت معیشتی کارگران خود مواجه است.

وی ادامه داد: همین سیاست های اشتباه و مرموز باعث شده که در سال گذشته شاهد باشیم ۳۰۰۰ تن مواد اولیه که از سوی این دو واحد بزرگ تولیدی و ۴۰ واحد تولیدی دیگر تهیه شده، وارد شده و ارز کشور با بی انصافی و بی تدبیری از کشور خارج شده در حالیکه تولید داخلی آن با قیمت و کیفیت مناسب صورت می گیرد؛ اما علاقمندی برخی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خلاف شعارهای ظاهری، تضعیف تولید و حمایت از واردات است.

آزادی خواه گفت: حمایت از تولید در دولت سیزدهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت کاملا منسوخ است و نه تنها از تولید و تولیدکننده حمایت نمی شود، بلکه تولید تضعیف و کارخانجات تعطیل می شود.
ماجرای نامه نگاری تولیدکنندگان با اداره کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت

در نامه ای که با موضوع تعطیلی کارخانه و توقف تولید کارخانجات بافتینه و بافتسان به مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده، علاوه بر اینکه اشاره شده که این واحد تولیدی برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته تعطیل شده است؛ دلیل این تعطیلی اخلال در تحویل مواد اولیه به دلیل سیاست گذاری های غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر شده است.

در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار اقتصاد آنلاین قرار گرفته آمده است: تمامی خطوط تولید کارخانجات بافتینه و بافتسان طی روز جاری (۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) در نتیجه سیاستگذاری ها و تلاش های آن حوزه برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته و البته چهارمین بار در طول هفت ماه اخیر به دلیل مهمی متوقف شده و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام مهار تورم، رشد تولید نامگذاری شده، از زنجیره تولید کشور حذف و موجب خرسندی دشمنان این مرز و بوم شده است.

در بخش دیگری از این نامه به مکاتبه محرمانه معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبع آن واردات ۲۲۰۰ تن منسوج نبافته به کشور اشاره شده که علیرغم توانمندی بالای تولید داخلی، با جریان سازی و ادعای کیفیت پایین منسوج نبافته داخلی منجر به کاهش تعرفه واردات منسوج نبافته از ۳۲ به ۱۷ درصد شده است.

همچنین در این نامه به محدودیت سقف عرضه پلی پروپیلن منسوج نبافته در هر هفته، سقف خرید غیرمتناسب با ظرفیت های تولیدی در بورس کالا، تخصیص غیرقانونی گریدهای مذکور به واحدهای تولیدکننده غیر از اسپان باند و تخصیص غیرقانونی و بالای مواد اولیه به برخی شرکتهای خاص اشاره شده است.

البته در نامه های دیگری که نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار اقتصاد آنلاین قرار گرفته، تولیدکنندگان با نامه نگاری با مقام معظم رهبری از نوع نگاه و سیاستگذاری غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه حمایت از واردات برخی مواد اولیه علیرغم تولید داخلی گلایه کرده اند.

حالا این آزمون سخت برای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت است که شاید بتواند در آستانه استیضاح با برخورد با مدیران خاطی در وزارت صمت و احیای واحدهای تولیدی منسوج نبافته که طی روزهای گذشته تعطیل شده اند، اندکی محبوبیت خود را برگرداند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.