تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 10:57
کد خبر : 4762

تجمع برای واگذاری یک مرکز دولتی نابینایان/ «کارگر روزمزدم، دو پسر نابینا دارم، چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟»

تجمع برای واگذاری یک مرکز دولتی نابینایان/ «کارگر روزمزدم، دو پسر نابینا دارم، چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟»

جمعی از خانواده‌های افراد نابینا صبح دیروز در اعتراض به  اقدام بهزیستی‌ مبنی بر تخلیه و واگذاری «مرکز امور نابینایان خزانه» به بخش خصوصی، مقابل ساختمان سازمان بهزیستی کشور تجمع کردند. 

جمعی از خانواده‌های افراد نابینا صبح دیروز در اعتراض به  اقدام بهزیستی‌ مبنی بر تخلیه و واگذاری «مرکز امور نابینایان خزانه» به بخش خصوصی، مقابل ساختمان سازمان بهزیستی کشور تجمع کردند.

به گزارش گیلانی ها خبر،  رویا بابایی: خانواده‌های افراد نابینا با تجمع مقابل ساختمان سازمان بهزیستی کشور خواستار عدم‌ تخلیه و واگذاری این مرکز به بخش خصوصی شدند. مرکز نابینایان خزانه یکی از مراکز ویژه آموزش نابینایان و کم‌بینایان و به‌ویژه کودکان نابیناست که زیر نظر بهزیستی استان تهران و زیر مجموعه دفتر روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور فعالیت می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از این است که بهزیستی اخیرا تصمیم به تخلیه و واگذاری این مرکز به بخش خصوصی را دارد که در اینصورت خدمات این مرکز به نابینایان دیگر رایگان نخواهد بود.

تجمع برای واگذاری یک مرکز دولتی نابینایان/ «کارگر روزمردم، دو پسر نابینا دارم، چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟»

خانه امیدمان را از بین می‌برند

مریم، مادر یک کودک نابینا بیان کرد: مرکز امور نابینایان خرانه یکی از معدود مراکز ارائه دهنده خدمات آموزشی رایگان به کودکان نابیناست که بهزیستی قصد تخلیه و واگذاری آن به بخش خصوصی را دارد.
او که جزء تجمع‌کنندگان امروز است، گفت: این مرکز مهارت‌های مورد نیاز کودکان نابینا را به آنها آموزش می‌دهد و چون در ازای خدماتش پولی از خانواده‌ها نمی‌گیرد برای همین خانواده‌های فاقد درآمد مناسب هم از خدمات آن استفاده می‌کنند.
مریم‌ افزود: خدمات این مرکز بسیار تخصصی است و در سطح تهران نمونه‌ مشابه آن‌ شاید از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر باشد بااین‌حال بهزیستی می‌خواهد این مرکز را که خانه امید هزاران کودک نابینا است‌ را تخلیه و از آن درآمدزایی کند در حالیکه این مرکز برای خانواده‌های نابینایان نعمتی است‌ که‌ با افتادن آن دست بخش خصوصی از بین خواهد رفت‌.
او بیان کرد: این مرکز در صورت واگذاری کارشناسان دلسوز و به دنبال آن کارایی خود را از دست می‌دهد و در ازای هر خدمتی از خانواده‌ها هزینه دریافت خواهد شد و این موجب می‌شود تا بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی قادر به آموزش فرزندان خود نباشند.

بهزبستی نباید از معلولان کسب درآمد کند

مرتضی.ع که خود یک جوان نابینای مطلق است گفت: در تجمع امروز رضایی به نمایندگی از سازمان بهزیستی حرف‌های متناقضی زد و اگر چه ابتدا واگذاری این مرکز را رد کرد اما در ادامه صحت این مطلب را تایید کرد.

وی افزود: آموزش‌های نابینایان تنها به آموزش‌های درسی آنها محدود نمی‌شود، نابینایان به دلیل محدودیت در بینایی نیازمند آموزش جزئی‌ترین مهارت‌ها حتی مهارت‌های بسیار شخصی هستند و ارائه این خدمات از عهده هر کس و هر مجموعه‌ای برنمی‌آید.

مرتضی همچنین بیان کرد: از آنجا که نابینایان احتیاج به توانبخشی دائمی دارند در این مرکز نیازهای مدرسه، آمادگی و حتی بعد از مدرسه نیز به نابینایان آموخته می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها به مراکز خصوصی هم مراجعه کرده‌اند اما چون خدمات این مرکز تخصصی است‌ و مربیان آن مجرب هستند هر جلسه در این مرکز با ۱۰ جلسه مراکز خصوصی برابری می‌کند و تجربه نشان داده کودکان با این مرکز ارتباط بهتری می‌گیرند.

وی ابراز کرد: اما نگاه به این مرکز اقتصادی و مبتنی بر درآمدزایی است درحالیکه دولت‌ در قبال شهروندان دارای معلولیت وظایفی دارد که نباید انجام آن وظایف را به کسب درآمد از معلولان گره بزنند.

مرتضی همچنین گفت: اگر چه اتاق تاریک، بخش مشاوره و ضبط کتاب این مرکز تعطیل است اما همان اتاق رشد که از دو سالگی مهارت‌های جهت‌یابی و مستقل بودن را به کودکان نابینا آموزش می‌دهد امتیاز بزرگی است‌.

تجمع برای واگذاری یک مرکز دولتی نابینایان/ «کارگر روزمردم، دو پسر نابینا دارم، چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟»

چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟

احمد.میم‌ نیز از میان‌ معترضان بیرون گفت: کارگر روزمزد هستم. سه پسر دارم که دو نفرشان‌ نابینا هستند، خودم صبح تا شب درگیر درآوردن‌ یک لقمه نان هستم‌ و همسرم همه عمرش را برای آموزش و مدرسه بچه‌ها گذاشته است‌.

این پدر ۵۵ ساله ادامه داد: روزی که سرکار نروم برای آن‌روز پولی ندارم بااین‌حال امروز سرکار نرفته و به اینجا آمده‌ام تا جلوی واگذاری مرکز امور نابینایان خزانه را بگیرم‌. اینجا از بچه‌های ما پول نمی‌گیرند، اگر این مرکز نبود من با درآمد ناچیزم‌ حتی یک ماه هم نمی‌توانستم پسرهایم را به مرکز خصوصی بفرستم‌.

احمد بیان کرد: چرا ما را از همه طرف شرمنده زن و بچه‌هایمان می‌کنند. این مرکز آخرین پناهگاه ماست. من در این شرایط اقتصادی از کجا پول بیاورم تا دو پسر نابینا را به مرکز خصوصی بفرستم. چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟

 

تکذیب اولیه

یکی دیگر از مادران حاضر در تجمع امروز گفت: در تجمع صبح ابتدا یک کارشناس نامطلع و غیر مرتبط آمد و چون دیدند نمی‌توانند اعتراض‌کنندگان‌ را متفرق کنند ما را به سالن اجتماعات سازمان بهزیستی دعوت کردند تا با مدیرکل امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی صحبت کنیم‌.

وی ادامه داد: در سالن اجتماعات، خانواده‌ها ابتدا دغدغه‌های خود مبنی بر از دست رفتن خدمات دولتی، رایگان و نیروهای مجرب این مرکز را مطرح کردند و برخورد رامین رضایی که ابتدا حاکی از نکات‌ تربیتی به خانواده‌ها بود با ناراحتی و اعتراض آنها مواجه شد.

این مادر ادامه داد: رضایی‌ خبر واگذاری مرکز خزانه به بخش خصوصی را رد کرد و پرسید شما از چه منبعی متوجه این تصمیم شده‌اید؟ این‌ خبر صحت ندارد و عده‌ای شما را تحریک کرده‌اند.

وی که نخواست نامش ذکر شود، بیان کرد: رضایی در ادامه‌ سخنانش ضمن مخالفت با سپردن مراکز بهزیستی به‌ بخش خصوصی، واگذاری کتابخانه رودکی به بخش خصوصی را نیز تصمیمی غیرکارشناسانه خواند و گفت با مکاتبات انجام شده پیگیر بازپس‌گیری این کتابخانه هستیم.

ضد و نقیض‌های رضایی‌

به گفته این مادر، رضایی در ادامه شروع به بیان حرف‌های متناقض کرد و گفت: دولت دیگر امکان استخدام نیرو ندارد، از طرفی ما دیگر فارغ‌التحصیل جدید دانشگاهی در زمینه معلولان نداریم و با بازنشستگی نیروهای فعلی نیرویی برای جایگزینی نداریم بنابراین فقط بخش خصوصی می‌تواند این خدمات را ارائه دهد.

وی افزود: رضایی همچنین از مذاکره با یک چشم‌پزشک به‌نام دکتر ریاضی صحبت کرد و گفت این مرکز به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود بلکه فقط بخشی از آن واگذار می‌شود تا کمک‌ حال بخش دولتی مرکز باشد.

این مادر گفت: رضایی در ادامه‌ خطاب به خانواده‌ها گفت نگران هزینه‌های بخش خصوصی هم نباشید، ترتیبی داده‌ایم تا بهزیستی این هزینه را به شما بپردازد اما وقتی یکی از مادران گفت چرا مرکز را واگذار می‌کنید که پس از آن هزینه‌ها را تامین کنید و مگر هزینه‌های قبلی ما را پرداخت کرده‌اید، میکروفونش را خاموش کردند.

تجمع برای واگذاری یک مرکز دولتی نابینایان/ «کارگر روزمردم، دو پسر نابینا دارم، چرا کسی به ما رحم نمی‌کند؟»

دو سوال مهم و بلاتکلیفی ۱۰ هزار نابینا

دو سوال قابل تامل در مورد این مرکز وجود دارد، یکی از آن دو این است که سازمان بهزیستی چگونه حکم تخلیه مرکزی که زمین آن وقفی، غیرقابل فروش و واگذاری است را گرفته که قرار است این مرکز سوم اردیبهشت تخلیه و به بخش خصوصی واگذار شود.

و سوال دوم که با واگذاری مرکز خزانه تکلیف ده هزار نابینا و کم‌بینایی‌ که در مرکز خزانه پرونده توانبخشی دارند و در سالها از این مرکز آموزش خط بریل، اپراتوری، قرآن، خیاطی، سرود، تواشیح، آموزش‌های مکمل بریل، جهت‌یابی، مهارت‌های فردی و اجتماعی و هر آن‌ چیزی‌ که در مدارس آموزش داده نمی‌شود دریافت کرده و هزاران کودک نابینا که برای‌ حضور در مدارس و اجتماع نیازمند آموزش‌های این مرکز هستند چه خواهد شد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.