تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 15:24
کد خبر : 3525

یک دیپلمات پیشین:

اگر ایران بتواند بحث حمایت از روسیه را به اتمام برساند اثری مثبت بر توافق به جا می گذارد |ممکن است در آینده با افغانستان شرایط سختی داشته باشیم

اگر ایران بتواند بحث حمایت از روسیه را به اتمام برساند اثری مثبت بر توافق به جا می گذارد |ممکن است در آینده با افغانستان شرایط سختی داشته باشیم

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دادستان اسبق کل کشور و دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این مردم چند بار می‌خواهند زندگی کنند؟ توقع یک مسلمان ایرانی بیشتر از یک انسان عادی نیست. جوانان، بزرگترها و حتی بچه‌ها را می‌بینیم که برای اولیات زندگی خود مشکل دارند و نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند؛ در مدرسه، دبیرستان، دانشگاه و… مشکل دارند، آقایان این‌ها را باید توجه کنند و بدانند که بیشترین مشکلات از شعار است.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از شفقنا، یک استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در مجارستان درباره تحولات آینده خاورمیانه و جهان در سال جدید میلادی می گوید: تمام کشور های حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا که روابط خوبی با اسرائیل برقرار کرده اند با چراغ سبز عربستان وارد عادی سازی رابطه شده اند. این تغییرات ژئوپلتیکی در خلیج فارس و در خاورمیانه بر ایران تاثیر منفی خواهد داشت.

ادامه تهاجم اوکراین علیه خاک روسیه می تواند شرایط را برای پوتین سخت کند

عبدالرضا فرجی راد  در پاسخ به این سوال که  با توجه به تحولات سال گذشته میلادی برای سال جدید چه پیش بینی هایی از اوضاع جهان می توان داشت اظهار داشت: با توجه به شرایط امروز منطقه و جهان، در سال میلادی پیش رو هم در درجه اول بحران اوکراین را داریم به ویژه که اوکراین حالتی تهاجمی گرفته است و جنگ را به خاک روسیه کشانده است. این مساله می تواند شرایط را در روسیه برای آقای پوتین سخت کند. اگر جنگ به همین نحو ادامه پیدا کند و از نظر هوایی وارد خاک روسیه شود یا آقای پوتین مجبور است عکس العمل های شدیدتری نشان بدهد که خطراتی خواهد داشت و این امکان وجود دارد که از سلاح های غیر متعارف استفاده کنند یا آقای پوتین به تدریج در داخل روسیه با بحران روبرو شود، به ویژه که اقتصاد روسیه رو به ضعف گذاشته است و وضعیت روبل خوب نیست و شرایط فروش نفت و گاز روسیه نیز خوب نیست.

غرب از زمانی که پوتین را آماده امتیاز دهی ببیند وارد پروسه صلح می شود

وی افزود: این مساله ای اساسی است و ما می توانیم بگوییم این اوکراین نیست که این کار را به تنهایی انجام می دهد بلکه حمایت هایی همه جانبه از سوی اروپا و آمریکا وجود دارد. اگر غرب متوجه شود که با ادامه درگیری ها پوتین ضربه ای جدی خواهد خورد، ادامه می دهد. البته شانسی وجود دارد که با بالا گرفتن درگیری پوتین آماده امتیاز دهی باشد. غرب از زمانی که پوتین را آماده امتیاز دهی ببیند وارد پروسه صلح می شود.

وی تصریح کرد: در جنوب اروپا نیز مسائلی نظیر روابط ترکیه و یونان را داریم. ترکیه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در این دوره انتظار دارد مجددا اردوغان برنده شود و او تمام تلاش خود را برای این هدف به کار گرفته و سیاست گذاری منطقه ای کرده است. اگر اردوغان احساس کند با بالا بردن تنش با یونان بر سر مسائل مرزی و مساله نفت و گاز تاثیر مثبتی را در انتخابات می گیرد به این نحو که مردم احساس کنند منافع ملی ترکیه را دنبال می کند ممکن است وضعیت را تشدید کند. امروز روابط سردی بین ترکیه و یونان وجود دارد و چند بار همدیگر را تهدید کرده اند و این احتمال وجود دارد که تنش ها بالا بگیرد شاید این وضعیت به جنگ نینجامد ولی تنش ها بالا خواهد بود.

احتمالا منطقه قفقاز در سال جدید میلادی هم بحرانی باشد

فرجی راد با بیان اینکه در شرق و در قفقاز هم بحران ارمنستان و آذربایجان و ترکیه وجود دارد گفت: اسرائیل نیز دخالت می کند. الهام علی اف به دنبال این است که در سال جاری دالان زنگزور را احداث کند و روابط خود را با اسرائیل گسترده می کند. این وضعیت امنیت ایران را از سمت مرزهای شمالی تا حدودی به خطر می اندازد لذا این منطقه هم در سال جدید میلادی بحرانی است و وضعیت از امروز می تواند بدتر شود.

طالبان به جای جذب مردم آن ها را با هم مخالف می کند

ممکن است در آینده با افغانستان شرایط سختی داشته باشیم

به طور غیر مستقیم شنیده شده است که طالبان با اسرائیل تماس داشته است

وی تصریح کرد: اگر چه امروز در افغانستان نسبت به گذشته با ثباتی نسبی روبرو هستیم ولی با اقدامات داعش در ماه های اخیر  اگر که این اقدامات رو به رشد باشد منجر به این خواهد شد که جبهه مقاومت فعالیت خود را انجام می دهد و طالبان که نمی داند چه می کند و به جای جذب مردم آن ها را با هم مخالف می کند، برای ایران مشکل ساز خواهند شد و ممکن است در آینده با افغانستان شرایط سختی داشته باشیم. طالبان تلاش می کند نزدیکی هایی با مخالفین ایران داشته باشد و از این طریق شناسایی خود را نزدیک کند حتی به طور غیر مستقیم شنیده شده است که طالبان با اسرائیل تماس داشته است.

وی افزود: از طرفی طالبان برای داشتن رابطه ای مثبت با ایران تلاش چندانی نمی کند. این گروه می خواهد رابطه ای نه در حالت دوستی و نه حالت دشمنی داشته باشد که در واقع هوای بقیه را داشته باشد تا به شناسایی طالبان کمک کنند.

فرجی راد ادامه داد: تنش ها با پاکستان هم بالا می گیرد و با گروه پ ت ت که همان طالبان پاکستان است روبرو هستیم مقر های آن ها در افغانستان است. طالبان به نوعی به آنها پوشش می دهد و طبیعتا با توجه به تهدیدی که نظامیان پاکستان داشتند این احتمال وجود دارد که روابط پاکستان و افغانستان یا به عبارتی روابط طالبان و پاکستان تغییر کند. وضعیت نسبت به گذشته متفاوت می شود.

نزدیکی بیشتر اسرائیل با کشور های عرب جنوب خلیج فارس

وی تصریح کرد: در خلیج فارس شاهد نزدیکی بیشتر اسرائیل با کشور های عرب جنوب خلیج فارس هستیم. در واقع آنچه شاهد آن هستیم نیمی از واقعیت است و آنچه از آب بیرون زده نیمه دیگری دارد که از چشم ما پنهان است. من بعید نمی دانم که روابط بین عربستان و اسرائیل از سال میلادی پیش رو برقرار نشود. هر چند که حتی اگر روابط علنی نشود امروز هم در حد یک رابطه خوب با هم همکاری می کنند. آن زمان دیگر دستشان باز است و می توانند فعالیت های امنیتی داشته باشند.

 رقابت بین چین و آمریکا در منطقه

کشور های حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا که روابط خوبی با اسرائیل برقرار کرده اند با چراغ سبز عربستان وارد عادی سازی رابطه شده اند

تغییرات ژئوپلتیکی در خلیج فارس و خاورمیانه بر ایران تاثیر منفی خواهد داشت

وی با بیان اینکه در همین راستا روابط خوب اسرائیل و چین و روابط خوب عربستان و چین و همچنین روابط امارات، قطر و عربستان با کلیت حوزه خلیج فارس به رقابتی بین چین و آمریکا در منطقه می انجامد اظهار داشت: همین باعث می شود ذهن آمریکا به این سمت برود که آیا صلاح است بن سلمان بعد از فوت پدرش به عنوان پادشاه در عربستان بماند یا نه؟! شرایط سختی برای آمریکا خواهد بود چون اسرائیل با جدیت حامی بن سلمان است. تمام کشور های حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا که روابط خوبی با اسرائیل برقرار کرده اند با چراغ سبز عربستان وارد عادی سازی رابطه شده اند. این تغییرات ژئوپلتیکی در خلیج فارس و در خاورمیانه بر ایران تاثیر منفی خواهد داشت.

شرایط توافق هسته ای به عوامل داخلی و تصمیم گیری سیاست خارجی ایران وابسته است

اگر ایران بتواند بحث حمایت از روسیه را به اتمام برساند اثری مثبت بر توافق به جا می گذارد

اگر درهای سیاست خارجی باز نشود وضعیت رو به وخامت می گذارد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بحران هسته ای ایران همچنان در منطقه حاکم است. با اینکه قدم هایی برای گفت و گو برداشته شده است ولی هنوز مشخص نیست که آیا گفت و گو ها آغاز می شود یا نه و اگر آغاز شوند آیا دو طرف می توانند به شرایط مطلوب برسند یا نه؟! شرایط توافق به عواملی داخلی و تصمیم گیری سیاست خارجی ایران وابسته است. اگر بحران داخلی خاموش شود تاثیر اش بر روند احیای توافق مثبت خواهد بود. منظور از بحران اعتراضات و مسائل اقتصادی است اما با شدت گرفتن این موارد و تاثیر شدیدی که بر افکار عمومی در اروپا و آمریکا دارد نقش منفی خود را در روند توافق نشان خواهد داد. اگر ایران بتواند بحث حمایت از روسیه را به اتمام برساند اثری مثبت بر توافق به جا می گذارد ایران باید هر چه زودتر در مورد این مسائل تصمیم گیری کند.
امروز در داخل کشور شرایط خاصی داریم. مسائل هسته ای مسائل اقتصادی نارضایتی ها و فقر و… همه می توانند تشدید شوند. اگر از کارشناسان و متخصصین امر استفاده نشود و درهای سیاست خارجی باز نشود وضعیت رو به وخامت می گذارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.