تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 - 9:52
کد خبر : 1288

انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ چه معنایی برای انتخابات ۲۰۲۴ دارد؟

انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ چه معنایی برای انتخابات ۲۰۲۴ دارد؟

انتخابات میان دوره‌ای زمینه ساز رقابتی بزرگ میان ترامپ و دیسانتیس برای نامزدی جمهوری خواهان است و این احتمال را افزایش داده که برنده آن رقابت با رئیس جمهور فعلی دموکرات روبرو شود که تلاش کرده برای نامزدی و انتخاب مجدد از هرگونه چالش مخربی اجتناب ورزد.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از فرارو، شاید بتوان برنده اصلی انتخابات میان دوره‌ای اخیر امریکا را «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا دانست. حامیان او با سر دادن شعار «دو سال دیگر»! پیام خود را به ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا نیز ارسال کردند. رسانه‌ها هم دونالد ترامپ و هم ران دیسانتیس را تا حدی مورد تحقیر قرار داده‌اند به شکلی که به نظر می‌رسد رفتار آنان با میت رامنی و جورج دابلیو بوش در مقایسه با ترامپ و دیسانتیس همراه با مهربانی بیش‌تری بود.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی از موانع عبور کرد و پیروز شد. او سپس در سال ۲۰۲۰ میلادی متحمل شکست شد، زیرا رای دهندگان از او خسته شده بودند.

دیسانتیس در رقابت خود برای فرمانداری سال ۲۰۱۸ میلادی «اندرو گیلوم» را با اختلاف رای کم‌تر از نیم درصد شکست داد. رسانه‌های محلی و ایالتی درباره او بسیار نوشتند، اما در رسانه‌های ملی امریکا به سختی کسی او را می‌شناخت. فلوریدا یک ایالت نوسانی بود که در آن دموکرات‌ها دارای مرز باریکی برای ثبت نام بودند. سپس پاندمی کووید از راه رسید. دیسانتیس بر وحشت ایجاد شده در سطح ملی فائق آمد و ایالت فلوریدا را به سرعت بازگشایی کرد و الهام بخش افراد همفکر خود شد تا برای شرکت در انتخابات به ایالت فلوریدا بروند. جمهوری خواهان در فهرست رای دهندگان اکنون حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر از دموکرات‌ها بیش‌تر هستند.

پس از شکست ترامپ، رسانه‌ها دیسانتیس را به عنوان شخصیت شرور اصلی معرفی کردند و او را «تهدیدی برای دموکراسی»، «هیولایی که می‌خواست مادربزرگ را به قتل برساند»، «مردی که می‌خواست کتاب‌ها را ممنوع کند» به تصویر کشیدند.

اگر شهروندان فلوریدا تحت تاثیر رسانه‌ها بودند دیسانتیس باید متحمل شکست می‌شد. در عوض، دیسانتیس و هواداران‌اش رخدادی را به ثمر رساندند که از آن تحت عنوان «پیروزی برای تمام اعصار» یاد می‌شود. او توانست «چارلی کریست» نماینده کنگره را با اختلافی ۲۰ امتیازی شکست دهد. ابعاد پیروزی او را نمی‌توان دست کم گرفت. پیروزی دیسانتیس حاوی پیامی برای رهبران جمهوری خواه است رهبرانی که هرگز ترامپ را دوست نداشتند. هم چین، انتخاب او حاوی پیامی به آن دسته از رای دهندگان جمهوری خواه است که در نظرسنجی‌ها گفته‌اند می‌خواهند ترامپ در سال ۲۰۲۴ میلادی مجددا در رقابت‌های انتخاباتی نامزد شود. هیچ روزنامه‌ای در فلوریدا که خوانندگان قبل توجهی داشت از دیسانتیس حمایت نکرد. آنان در انتقاد از او همصدا با رسانه‌های ملی بودند.

«تامپا بی‌تایمز» دیسانتیس را یک «قلدر» خوانده بود که «تفرقه می‌اندازد تا حکومت کند و بر دیگران غالب شود». «سان سنتینل» نشریه جنوب فلوریدا نوشته بود که «دیسانتیس با مشتی آهنین بر فلوریدا حکمرانی می‌کند. او آن چه را که معلمان آموزش می‌دهند دیکته می‌کند، موانعی برای رای دهی ایجاد می‌کند، از قدرت عریان برای تنبیه منتقدان استفاده می‌کند و زنان، سیاه پوستان وهمجنسگرایان را به حاشیه رانده است». «پالم بیچ پست» نوشته بود که او «برای حکمرانی همراه با غرور و نمایش جنگ فرهنگی» ساخته شده است.

با این وجود، پلتفرم دیسانتیس با شعار «فلوریدا را آزاد نگه دارید» طنین‌انداز شد. هم چنین، سابقه مدیریت شایسته و امدادرسانی موثر او در برابر طوفان باعث شد که یکی از معدود شگفتی‌های خوشایند شب انتخابات در سراسر کشور برای جمهوری خواهان رقم زده شود.

دیسانتیس در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۹ درصد آرا را در میامی کسب کرد جایی که ۷۰ درصد جمعیت آن ناحیه را لاتین تبارها تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۲۲ میلادی او ۵۵ درصد آرا را کسب کرد. او در سال جاری در پالم بیچ ۵۱ درصد آرا را کسب کرد این در حالیست که در همان منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۱ درصد آرا را کسب رده بود. آرای کسب شده توسط دیسانتیس در شهرستان هیلزبورو در تامپا از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۵۴ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافت.

او توانست از مدیریت طوفان ایان در فلوریدا به نفع خود بهره برداری کند و با کسب حدود ۷۰ درصد آرا در شهرستان‌های شارلوت، لی و کولیر برنده شد. در شهرستان اوسئولا در نزدیکی اورلاندو جایی که ترامپ با ۱۴ امتیاز متحمل شکست شده بود دیستانتیس با ۷ امتیاز برنده شد.

آخرین باری که یک فرماندار جمهوری خواه در فلوریدا در یک انتخابات بزرگتر از برد دیسانتیس را کسب کرد چه زمانی بود؟ شما باید تمام راه را به سال ۱۸۶۸ میلادی بازگردید زمانی که هریسون رید ۵۹ درصد از آرا را به دست آورد زمانی کم‌تر از ۲۰ هزار از ساکنان فلوریدا رای داده بودند.

دیسانتیس در سخنرانی خود در تامپا اظهار داشت: «فلوریدا زمانی که جهان دیوانه شد پناهگاهی برای سلامت عقل بود. ما به عنوان دژ آزادی برای مردم از سراسر کشور و سراسر جهان ایستادیم».

در رویدادی بی‌سابقه پس از برد انتخاباتی او در شبکه خبری «سی ان ان» هیئتی متشکل از هفت مفسر چیزی جز موارد مثبت در مورد آقای دیسانتیس برای گفتن نداشتند. همه موافق بودند که رهبران جمهوری خواه از دیسانتیس می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی نامزد شود. حامیان او در تامپا نیز همین ایده را داشتند. در طول سخنرانی پیروزی او آنان شعار «دو سال دیگر» را سر دادند.

به نظر می‌رسد ترامپ تهدیدی که از جانب دیسانتیس متوجه او شده را درک می‌کند. ترامپ در روز انتخابات به خبرنگاران گفت که به دیسانتیس رای داده، اما در مورد سال ۲۰۲۴ میلادی افزود: «اگر او نامزد شود من چیزهایی در مورد او به شما خواهم گفت که متملقانه نخواهد بود. من بیش از هر فرد دیگری به غیر از همسرش که واقعا مدیر اصلی کارزار اوست درباره‌اش می‌دانم».

دیسانتیس از ترامپ درخواست تایید نکرده بود. نامزدهایی که به دنبال پیروزی در انتحابات مقدماتی سوی ترامپ مورد تایید قرار گرفتند از جمله «مهمت اوز»، «داگ ماستریانو»، «تودور دیکسون»، «هرشل واکر» و «بلیک مسترز» در نهایت یا متحمل شکست شدند یا در حال عقب افتادن در رقابت‌ها هستند.

این یک دلیل کلیدی است که نشان می‌دهد چرا بسیاری از جمهوری خواهان ممکن است اکنون پشت سر دیسانتیس به عنوان چهره جدید حزب قرار بگیرند. به نظر می‌رسد رای دهندگان فلوریدا احتمالا به گونه‌ای ترامپ را زخمی کرده‌اند که رسانه‌ها هرگز موفق به انجام آن کار نشدند و اکنون در را به منظور آغاز عصر تازه‌ای برای جمهوری خواهان گشوده اند.

اما انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ چه معنایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد داشت؟

انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ میلادی تاثیر زیادی بر رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی خواهد داشت. دستاوردهای جمهوری خواهان بسیار کمتر از آن چه پیش بینی می‌شد بوده و در حالی که به نظر می‌رسد آنان آماده به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان با کنترل سنا هستند برخی پیامدها برای انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی وجود دارد که احتمالا با شمارش آرای نهایی تغییر نخواهد کرد.

در ادامه به برخی موارد از آن پیامدها اشاره خواهد شد:

نخستین تاثیر بر رقابت دموکرات‌ها خواهد بود. اگر دموکرات‌ها دچار یک تغییر اساسی شده بودند فشار بر بایدن برای کناره گیری به نفع چهره‌ای تازه شدت پیدا می‌کرد. در عوض، اکنون انتخاب با بایدن است و نتایج انتخابات میان دوره‌ای احتمالا شک و تردیدهایی را که او در مورد نامزدی مجدد برای انتخاب مجدد داشت برطرف خواهد کرد.

تاثیر انتخابات میان دوره‌ای بر رقابت جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ بیش‌تر خواهد بود. ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا با پیروزی قاطع خود در انتخابات بزرگترین داستان انتخابات ۲۰۲۲ بوده است. او برنده شد و ۵۷ درصد از رای لاتین تبارها را به نفع خود جذب کرد و حتی بخش‌هایی از میامی که به طور تاریخی به دموکرات رای می‌دادند نیز آرای‌شان را به نفع او به صندوق انداختند. عملکرد دیسانتیس بسیاری از جمهوری خواهان را متقاعد می‌کند که او قوی‌ترین نامزد ریاست جمهوری آنان در سال ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود و باورش سخت است که او نخواهد نامزد شود.

انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده تسکین اندکی را ارائه کرده است. با این وجود، معضلات پیش روی متحدان ایالات متحده از اوکراین تا بریتانیا هم چنان باقی مانده است. برای ران دیستانتیس جزر و مد بالاست و اگر لحظه‌ای را از دست بدهد ممکن است لحظه‌ای را به خوبی به دست نیاورد.

برعکس، انتخابات ۲۰۲۲ باعث تضعیف دست ترامپ شده است. در مجموع، نامزدهای انتخاب شده او خوب عمل نکردند و این موضوع می‌تواند دومین انتخابات متوالی باشد که در آن مداخله او در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برای حزب‌اش در سنا هزینه‌زا بوده است. «مهمت اوز» به «جان فترمن» دموکرات در پنسیلوانیا باخت و «هرشل واکر» از «رافائل وارناک» در جوریا عقب ماند. (هیچ یک از نامزدهای جورجیا ۵۰ درصد آرا را به دست نیاوردند و رقابت ممکن است به دور دوم در دسامبر ختم شود).

در آریزونا نقطه صفر جمهوری خواهی و مرکز فعالیت‌های جنبش افراطی طرفدار ترامپ «دوباره امریکا را عظمت بخشیم» MAGA))، «بلیک مسترز» نامزد مورد حمایت رئیس جمهور پیشین با ۶ امتیاز از «مارک کلی» سناتور فعلی با تقریبا دو سوم آرای شمارش شده عقب افتاده و «کاری لیک» جمهوری خواه با ۲ امتیاز در رقابت برای فرمانداری پشت سر «کیتی هابز» قرار دارد.

نکته دیگر آن که دموکرات‌ها در رقابت‌های فرمانداری که نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را شکل می‌دهند عملکرد خوبی داشتند. آنان در میشیگان و ویسکانسین عملکرد خوبی داشتند و «جاش شاپیرو» در پنسیلوانیا به پیروزی دست یافت. در آریزونا نیز شاهد تمایل رای دهندگان به سوی نامزدهای دموکرات بوده ایم.

در مجموع، انتخابات میان دوره‌ای زمینه را برای یک مبارزه بزرگ بین ترامپ و دیسانتیس به منظور نامزدی جمهوری خواهان فراهم کرده است و این احتمال را افزایش داده که برنده این رقابت با رئیس‌جمهور فعلی دموکرات روبرو شود که تلاش کرده برای نامزدی و انتخاب مجدد از هرگونه چالش مخربی اجتناب ورزد.

موجی که بتواند ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند ایجاد نشد

دموکراسی آمریکایی ناقص و در معرض تهدید است. اما یک مزیت نادیده گرفته شده سیستم‌های سیاسی دموکراتیک ریشه دار (نه تنها صرفا نسخه امریکایی آن) این است که به ندرت فاجعه آفرین هستند حتی اگر گاهی اوقات به لحظه ایجاد فاجعه نزدیک شوند. البته باید توجه داشت برای جمهوری خواهان به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان به ویژه پس از شورش رخ داده علیه کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه سال گذشته یک تحول واقعا جدی محسوب می‌شود. اگر جمهوری خواهان در نهایت کنترل سنا را نیز به دست گیرند این موضوع حتی جدی‌تر خواهد بود.

در هر صورت، این موضوع پیامدهای مستقیمی برای دستور کار قانونی جو بایدن به همراه خواهد داشت. تاثیر این امر در اوکراین احساس خواهد شد، زیرا برنامه‌های تهیه تسلیحات در نظر گرفته شده برای کی یف متوقف شده است. هم چنین، آن دسته از نمایندگان کنگره که معتقدند یا در انظار عمومی می‌گویند که بایدن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را از دونالد ترامپ دزدیده تقویت خواهد کرد.

منکران نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ درون حزب جمهوری خواه در رقابت‌های زیادی در هفته جاری پیروز شدند. موفقیت آنان نشانه این است که بخش عمده‌ای حزب جمهوری خواه در گروگان ترامپ و در قالب جنبش MAGA یا «امریکا را دوباره عظمت بخشیم» است. با این وجود، انتخابات میان دوره‌ای نشان می‌دهد که این خبر خوبی برای شانس جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ نخواهد بود به خصوص اگر ترامپ نامزد ریاست جمهوری باشد.

تقدیرگرایی کابوس‌وار که به نظر می‌رسید بسیاری از ناظران میانه رو و لیبرال را در مورد بازگشت ترامپ در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی تحت تاثیر قرار داد امری محسوس به نظر می‌رسید. با این وجود، نتایج انتخابات نشان داد که این احساس به طور قابل توجهی نادرست بوده است. نتایج نشان داد موجی که بتواند ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند ایجاد نشده است.

این وضعیت می‌تواند به «ران دیسانتیس» رقیب احتمالی ترامپ کمک کند. با این وجود، ترامپ این قدرت را دارد که به طور فعال حزب خود را نیز زخمی کند. او تهدید می‌کند که در صورت نامزدی دیسانتیس برای رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به جنگ با او خواهد رفت. درگیری داخلی بین آنان در سطح گسترده‌تر بر پوپایی انتخاباتی تاثیرگذار خواهد بود و احتمالا به بایدن یا هر کسی که دفعه بعد نامزد می‌شود کمک خواهد کرد.

بررسی عمیق‌تر این که چگونه و چرا همه چیز به این شکل درآمده تنها زمانی می‌تواند صورت گیرد که تمام رقابت‌های میان دوره‌ای به پایان برسند امری که تا ماه دسامبر رخ نخواهد داد. با این وجود، رای دموکرات‌ها بهتر از آن چیزی بود که بسیاری انتظار داشتند شاید علت آن لغو قانون سقط جنین از سوی دیوان عالی و یا مداخلات اقتصادی بایدن و یا وجود تهدیدی به نام ترامپ بوده باشد.

در نتیجه، منکران نتیجه انتخابات پیشین ریاست جمهوری از جمله داگ ماستریانو، نامزد جمهوری خواه برای فرمانداری ایالت مهم پنسیلوانیا نتیجه‌ای که می‌خواستند به دست نیاوردند. هم چنین، بی‌میلی رای دهندگان نسبت به ترامپ می‌تواند عاملی کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی باشد.

با توجه به آن که انتخابات میان دوره‌ای همواره به مثابه یک همه پرسی برای رئیس جمهور مستقر و در قدرت بوده این رقابت‌ها همواره رقابت‌های سختی بوده اند. هم چنین، بدتر شدن وضعیت تورم در امریکا (در حال حاضر حدود ۸ درصد در ایالات متحده، بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته) به عنوان مهم‌ترین مسئله توسط اکثر رای دهندگان برای دموکرات‌ها واقعا قابل توجه بود.

وضعیت فعلی باید هشداری برای دموکرات و همزمان یک تسکین موقت باشد. اگر دموکرات‌ها این بار توانستند ضررهای وارد شده بر خود را محدود سازند به دلیل آن بود که برای رای دهندگان‌عدم تایید ترامپ بر نمایش نارضایتی از بایدن برتری داشت. در نتیجه، این بار بایدن خوش شانس بود، اما زمانی که نامزدی جدید مانند دیسانتیس وارد عرصه شود چالشی متفاوت و موثرتر برای بایدن ایجاد خواهد شد.

تمام این موارد نشان می‌دهند که چرا کسانی که تحولات امریکا را از آن سوی اقیانوس اطلس نظاره‌گر هستند باید مراقب باشند. ساده‌سازی بیش از حد در سیاست همیشه اشتباه است. انتخابات میان دوره‌ای امریکا نشان نداد که آن کشور در حال حرکت به سمت ریاست جمهوری دوم ترامپ نیست. هم چنین، آن انتخابات نشان نداد که جمعیت به طور کامل به ترامپ پشت کرده است.

این‌عدم اطمینان یک مشکل مداوم برای کل جهان است. مطمئنا هیچ راهی برای پیش بینی آن چه در دو سال آینده برای امریکا یکی از متحدان غرب رخ خواهد داد وجود ندارد. با این وجود، در دراز مدت هیچ موضوعی مهم‌تر از بحران آب و هوایی و در کوتاه مدت هیچ موضوعی مهم‌تر از مسئله اوکراین نیست.

دو سال پیش رو ممکن است نتیجه جنگ اوکراین را تعیین کند. بنابراین، برای تمام کشورهای اروپایی مهم است که دولت بایدن متحد اصلی کی یف باقی بماند و تسلیحات و دانش لازم برای مسلح نگه داشتن اوکراین را تامین کند. این در حالیست که جمهوری خواهان قصد دارند عرضه کمک به کی یف را محدود سازند.

دو راهی‌های پیش روی بریتانیا بر سر همه این موارد شدید و فوری است. برای بریتانیا پس از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، ایالات متحده به عنوان متحد و شریک کلیدی به نظر می‌رسد. در ارزیابی «بوریس جانسون» نخست وزیر اسبق بریتانیا در سال ۲۰۲۱ میلادی از سیاستگذاری خارجی و امنیتی پس از برگزیت ایالات متحده به عنوان ضامن و تقویت کننده نقش سرگردان بریتانیا در جهان قلمداد شده بود. حتی پیش از جنگ اوکراین و پیش از آن که زمزمه بازگشت ترامپ مطرح شود نیز این ایده مطرح شده بود، اما اکنون چشم‌انداز آن نامشخص است.

«ریشی سوناک» نخست وزیر تازه بریتانیا نمی‌تواند در مورد ایالات متحده تصورات بدی داشته باشد. او باید بداند که دولت دوم ترامپ یک میدان مین برای بریتانیا خواهد بود و باید رویکرد عملی‌تر نسبت به اروپا را در اولویت قرار دهد. همین امر در مورد پاسخ حزب کارگر نیز صدق می‌کند. با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا انتخابات در بریتانیا نیز نزدیک خواهد شد.

چالش‌های سیاست خارجی اجتناب ناپذیری که «کی یر استارمر» با آن مواجه است از برخی جهات آسان‌تر از چالش‌های پیش روی سوناک خواهد بود، زیرا استارمر طبیعتا طرفدار روابط خوب با اروپا است. با این وجود، او نمی‌خواهد انتخابات عمومی بریتانیا بر سر این موضوع برگزار شود بنابراین، ممکن است از آن عقب نشینی کند.

منبع: گاردین، وال استریت ژورنال، بروکینگز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.