تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 - 12:39
کد خبر : 1968

افزایش اختلالات روانی طی اعتراضات اخیر؛ حمله‌های عصبی و هراس بعد از شهریور ۱۴۰۱ از سال ۸۸ بیشتر است

افزایش اختلالات روانی طی اعتراضات اخیر؛ حمله‌های عصبی و هراس بعد از شهریور ۱۴۰۱ از سال ۸۸ بیشتر است

روزنامه هم میهن نوشت: اختلالات روانی، حمله‌های عصبی و هراس بعد از شهریورماه ۱۴۰۱ از سال ۸۸ بیشتر است.

به گزارش گیلانی ها خبر، روزنامه هم میهن در گزارشی که در آن با روانشناسان صحبت کرده از افزایش اختلالات روانی بعد از شهریور ماه یعنی همزمان با آغاز اعتراضات در کشور خبر داده است.

بعد از شهریورماه ۱۴۰۱، مرگ مهسا امینی و شروع اعتراض‌ در نقاط مختلف کشور، در بعضی شهروندان نشانه‌های اضطرابی، بی‌خوابی، ناامیدی و حتی بازگشت بعضی اختلالات و ناراحتی‌های عمیق روحی دیده می‌شود.

هم میهن در ادامه در گفت‌وگو با روانشناسان نوشته است: محمدامین چالاک، روانشناس دیگری است که نامش در لیست داوطلبان ارائه مشاوره‌رایگان به افراد تحت استرس و تروما آمده است. چالاک هم درباره مشاهدات خودش می‌گوید: «افرادی که به من مراجعه تلفنی داشتند دچار تروما و پی‌تی‌اس‌دی، یعنی دچار استرس پس از سانحه شده بودند. پی‌تی‌اس‌دی، معمولا در افرادی ایجاد می‌شود که در موقعیت‌های خطرناک و نزدیک به مرگ قرار بگیرند.» چالاک می‌گوید، در روزهای اخیر پنج‌نفر با او تماس تلفنی داشتند و دونفر از آنها در اعتراضات خیابانی شرکت کرده بودند: «سه‌نفر دیگر براثر خواندن اخبار دچار عارضه شده بودند.» این روانشناس می‌گوید، در میان مراجعان قبلی‌اش هم افرادی بودند که تحت‌تاثیر اتفاقات اخیر، وضعیت روحی‌شان بدتر شده یا حتی افسردگی‌شان بازگشته است.

علیرضا شریفی‌یزدی، روانشناس اجتماعی دیگی است که در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن از زاویه دیگری ماجرا را می‌سنجد. او با تایید این موضوع که این روزها در بین مردم اضطراب، حمله‎‌های هراس، افسردگی و حتی مرگ‌اندیشی (برخی دوست دارند بمیرند و برخی دیگر دچار مرگ‌هراسی برای عزیزان‌شان هستند)، بیشتر مشاهده می‌شود، معتقد است، این اضطراب اجتماعی که این روزها مشاهده می‌شود شباهت‌های زیادی به وضعیت بعد از سال ۸۸ دارد، با این تفاوت که این روزها شدت آن متفاوت‌تر از قبل است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.