تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردین 1402 - 11:02
کد خبر : 5515

محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاح طلب:

از کشورهای عربی و همسایه یاد بگیرید، هیچ اجباری در دین نیست/ به جای اینکه الگو شویم، مورد تمسخر و توبیخ کشورها قرار گرفتیم

از کشورهای عربی و همسایه یاد بگیرید، هیچ اجباری در دین نیست/ به جای اینکه الگو شویم، مورد تمسخر و توبیخ کشورها قرار گرفتیم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص طرح جریمه‌های سنگین علیه زنان بدحجاب به اصلاحات نیوز می‌گوید: به جای اینکه رفتاری انجام دهیم که دنیا از ما الگو بگیرد، مدام در حال انجام رفتارهایی هستیم که دنیا ما را توبیخ، مسخره و سرزنش می‌کند، دنیا می‌گوید اینها آنقدر درمانده‌اند که گواهینامه زنان را باطل می‌کنند. زنی که نان شب ندارد، حالا چند میلیارد هم جریمه بی‌حجابی پرداخت کند؟ کدام عقل و شرع و دین و اسلام چنین چیزی را قبول می‌کند؟

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از اصلاحات نیوز، محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به برخی سخنان در خصوص جریمه‌های کلان برای زنان بی‌حجاب، می‌گوید: من معتقدم که جرایم نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه نتایج معکوس دارد. به جای اینکه زنان بدحجاب را جریمه کنند، برای حجاب و زنان با حجاب جنبه‌های تشویقی را در نظر بگیرند و امتیازاتی را به آن‌ها بدهند. اگر جنبه تشویق در کار باشد، جنبه لج و لجبازی کنار می‌رود.

وی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند جرایم میلیاردی برای زنان بدحجاب در نظر بگیرند یا اینکه گواهینامه آن‌ها را ابطال کنند و غیره، اصلا کارساز نیست و جز اینکه چهره ایران را نزد دنیا بد نشان می‌دهد و باعث خشم عمومی شود، نتیجه‌ای در بر ندارد. به نظرم باید به سمت ترغیب و تشویق برویم.

به جای اینکه رفتاری انجام دهیم که دنیا از ما الگو بگیرد، مدام در حال انجام رفتارهایی هستیم که دنیا ما را توبیخ، مسخره و سرزنش می‌کند، دنیا می‌گوید اینها آنقدر درمانده‌اند که گواهینامه زنان را باطل می‌کنند. زنی که نان شب ندارد، حالا چند میلیارد هم جریمه بی‌حجابی پرداخت کند؟ کدام عقل و شرع و دین و اسلام چنین چیزی را قبول می‌کند؟

اشرفی اصفهانی با بیان اینکه جنبه‌های توبیخی و تنبیهی هیچگاه جواب نمی‌دهد، گفت: همین کشورهای عربی و مسلمان را نگاه کنید که اصلا حجاب اجباری نیست اما زنانی که حجاب را رعایت می‌کنند با تمام وجود آن را پذیرفته‌اند و بسیار هم شدیدتر آن را رعایت می‌کنند. یا همین ترکیه، اکنون که ماه رمضان است وضعیت جمهوری اسلامی را با ترکیه درباره ماه رمضان مقایسه کنید. ازدحام جمعیتی که در ترکیه در این ماه به سمت مساجد و محافل دینی و مذهبی می‌روند بسیار زیاد است و سفره‌های افطاری طولانی را برای مردم پهن می‌کنند، درست مانند کشورهای عربی.

اینکه برخی می‌گویند جرایم میلیاردی برای زنان بدحجاب در نظر بگیرند یا اینکه گواهینامه آن‌ها را ابطال کنند و غیره، اصلا کارساز نیست و جز اینکه چهره ایران را نزد دنیا بد نشان می‌دهد و باعث خشم عمومی شود، نتیجه‌ای در بر ندارد. به نظرم باید به سمت ترغیب و تشویق برویم.

وی ادامه داد: کشورهای عربی قبل از ماه رمضان رسما اعلام می‌کنند که موادغذایی و سایر نیازهای مردم در این ماه باید به نصف قیمت فروخته شود. یعنی دولت عملا وارد صحنه می‌شود، اما ایران درست عکس این موضوع است و بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت چندین برابر قیمت می‌شود. آیا ایران نمی‌خواهد از کشورهای همسایه عبرت و الگو بگیرد؟ در کشورهای همسایه هیچ فردی روزه خواری نمی‌کند و احترام می‌گذارند و با این کار نمی‌خواهد به نظام و اسلام دهن کجی کند، اما در این جا روزه خواری علنی است. من افرادی را می‌شناسم که برای ماه رمضان یک ماه به ترکیه می‌روند و در آنجا این ماه را می‌گذارنند و می‌گویند و ماه رمضان را از ترکیه آموختیم. چرا باید اینگونه باشد؟ این نشان می‌دهد که ما واقعا وامانده‌ایم. این وضعیت ما است و صرفا فقط به حجاب اجباری تمرکز کرده ایم. مطمئن باشید با جریمه و تنبیه و رفتارهای خشن هیچگاه جواب نخواهید گرفت.

کشورهای عربی و مسلمان را نگاه کنید که اصلا حجاب اجباری نیست اما زنانی که حجاب را رعایت می‌کنند با تمام وجود آن را پذیرفته‌اند و بسیار هم شدیدتر آن را رعایت می‌کنند. یا همین ترکیه، اکنون که ماه رمضان است وضعیت جمهوری اسلامی را با ترکیه درباره ماه رمضان مقایسه کنید.

این فعال سیاسی با بیان اینکه به جای اینکه رفتاری انجام دهیم که دنیا از ما الگو بگیرد، مدام در حال انجام رفتارهایی هستیم که دنیا ما را توبیخ، مسخره و سرزنش می‌کند، گفت: دنیا می‌گوید اینها آنقدر درمانده‌اند که گواهینامه زنان را باطل می‌کنند. زنی که نان شب ندارد، حالا چند میلیارد هم جریمه بی‌حجابی پرداخت کند؟ کدام عقل و شرع و دین و اسلام چنین چیزی را قبول می‌کند؟ قران می‌گوید لا اکراه فی الدین. هیچ اجباری در دین نیست. مردم باید با عشق و محبت و علاقه باید به سمت دین بیایند، نه اینکه با جبر و فشار بخواهیم به آن‌ها دین را تحمیل کنیم. این اجبار در شریعت ما نیست و باید به نحوی رفتار کنیم که زنان خودشان با خواست قلبی و علاقه به سمت دین بیایند. متاسفانه با این تندروی‌ها فقط جوانان را از دست داده ایم، اگر سری به مساجد بزنید هیچ جوانی را نمی‌بینید. با این ندانم کاری‌ها و مدیریتمان، جوانان را از دست دادیم و از دهه ۷۰ به بعد جوانان اغلب از دین زده و گریزان شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.