تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 11:27
کد خبر : 1229

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس: ممکن است بسیج برای مقابله با معترضان از کودکان استفاده کرده باشد!

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس: ممکن است بسیج برای مقابله با معترضان از کودکان استفاده کرده باشد!

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس حضور کودکان در جریان سرکوب معترضان را تایید کرده و می‌گوید: ممکن است بسیج کودکان را به خیابان آورده باشند؛ چون آن‌ها تابع قوانین و مقررات سازمانی یگان ویژه نیستند.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از رویداد۲۴، با انتشار خبر مرگ مهسا، اعتراضات متعددی در بسیاری از شهر‌های ایران صورت گرفت. با شروع اعتراضات و بازداشت معترضان، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌ها، عدم اطلاع از مکان فرزندان بازداشتی خود است. همچنین این موضوع که چه نهادی با تخلفات احتمالی نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات برخورد خواهد کرد؟ در همین خصوص و در رابطه با حواشی اعتراضات اخیر با احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح این گفتگو را در ادامه خواهید خواند.

نیروی انتظامی باید ممنون کسانی باشد که فیلم‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند

*‌‌ طی چند روز گذشته یک ویدیویی مبنی بر رفتار نیرو‌ی گارد ویژه به یک زن منتشر شد که واکنش‌ها و انتقادات فراوانی در پی داشت. در آن ویدیو مشاهده می‌شود که نیرو‌های گارد ویژه قصد دارند یک زن را سوار موتور کنند. پیگیری این موارد چگونه است؟

بالاخره در مواقع اعتراضات مردم هر اتفاقی امکان دارد رخ بدهد. انسان‌هایی که این وسط در پی امیال شوم خود هستند در هر دو طرف وجود دارند. سازمان نیروی انتظامی به‌عنوان یک تشکیلات عظیم که تامین امنیت را دنبال می‌کند و مردم باید احساس امنیت را از آن‌ها دریافت کنند، بیش از ارگان‌های دیگر باید به این موضوع واکنش نشان دهد و نتیجه پیگیری را به مردم اعلام کند تا همه به این نقطه برسند که ساحت نیروی انتظامی از این افراد مبراست.

بنابراین باید نظارت بر نیروی انتظامی دقیق‌تر و حساس‌تر باشد، به این دلیل که شرایط امروز جامعه و وسعت تکنولوژی ارتباطات به مردم این امکان را می‌دهد که همه اقدامات مقامات را رصد کنند. نیروی انتظامی باید از انتشار این قبیل ویدیو‌ها استقبال کند؛ باید نیروی انتظامی ممنون کسانی باشد که این فیلم‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

اتهام تشویش اذهان عمومی، نخ‌نما شده است

*‌ البته بیانیه‌ای منتشر شد که در آن نشردهندگان فیلم معاند توصیف شدند.

وسعت تکنولوژی ارتباطات با هرگونه محدودیت و جبراندیشی در تعارض است که این یک واقعیت است. اگر همین تکنولوژی در ارتباطات نبود، پلیس نمی‌توانست بسیاری از پرونده‌ها را به نتیجه برساند.

تعدی و قانون‌شکنی حتی توسط مقامات خیلی سریع در فضای مجازی منتشر می‌شود و همین سبب خودکنترلی بیشتر مسئولان می‌شود. این اظهارنظر‌ها که انتشار چنین ویدیو‌هایی سبب تشویش اذهان عمومی و تضعیف پلیس خواهد شد، اظهارات نخ‌نما شده‌ای است که تاثیری بر مردم ندارد. ما باید از قوانین و مقررات موجود تبعیت کنیم و تلاش کنیم خطایی رخ ندهد و مقامات دولتی از شرایط خود سوءاستفاده نکنند.

دو هفته است درخواست بازدید از محل نگهداری بازداشت شدگان را داریم اما نمی‌گذارند

*‌ این روزر‌ها برخی خانواده بازداشت‌شدگان اعتراضات، انتقاداتی به نحوه پاسخگویی نهادهای نظامی و امنیتی یا قضایی داشتند. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

این جزو حقوق بازداشت‌شده‌هاست که ضابطان و ماموران، خانواده‌های بازداشت‌شده را در جریان پرونده‌شان بگذارند. متاسفانه در این خصوص هم بی‌سروسامانی فراوانی دیده می‌شود. ما به عنوان نمایندگان مردم به ویژه اعضای کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیش از دو هفته است که درخواست بازدید از بازداشتگاه‌ها و محل نگهداری معترضان بازداشت‌شده را داشته‌ایم. خودم هم شخصا ۱۴ روز است که مکررا درخواست می‌دهم، اما متاسفانه به درخواست من توجهی نکردند.

کمیسیون شوراها گرفتار ملاحظات شده است/ برای کمیسیون امنیت ملی متاسفم

البته این ایراد به کمیسیون امور داخلی مجلس است که متاسفانه گرفتار یکسری ملاحضاتی شده که این ملاحضات باعث ضایع شدن حقوق مردم و اختیارات نمایندگان شده است. مردم از ما انتظار دارند به آن‌ها امنیت خاطر دهیم که بازداشت‌شدگان از حقوق اولیه خود برخوردار هستند. این هم برای خاطرجمعی مردم خوب است و هم بالاخره دستگاه‌های مسئول به‌ویژه ضابطان بدانند که از جانب خانه ملت کنترل می‌شوند و بر آن‌ها نظارت می‌کنیم. بنده برای کمیسیون امنیت ملی و امور داخلی متاسف هستم که نه تنها در این مورد، بلکه در سایر موارد از انجام وظایف قانونی خود عاجز و ناتوان‌اند.

*‌ در بخشی از صحبت‌هایتان اشاره کردید که در این دو هفته پیگیر حقوق بازداشت‌شده‌ها بودید؛ در این مدت اخباری از بازداشت دانش‌آموزان منتشر شده که وزیر آموزش و پرورش هم آن را تایید کرد. شما آماری از دانش‌آموزان بازداشتی دارید؟ این دانش‌آموزان در چه شرایطی هستند؟

بله، متاسفانه من هم این قضیه را تایید می‌کنم. ما خودمان هم به عنوان نماینده مجلس نه تنها از وضعیت دانش‌آموز‌ها بلکه سایر بازداشت‌شده‌ها بی‌اطلاع هستیم. من عضو کمیسیون امور داخلی کشور هستم و پیگیری این موارد جزو وظایف بنده است، اما متاسفانه ما هم هیچ خبری نداریم. متاسفانه در خصوص پیگیری وضعیت بازداشت‌شده‌های اعتراضات اخیر، نه از جانب مجلس و نه قوه قضاییه هم همراهی‌ای با ما صورت نپذیرفته است.

ممکن است بسیج برای مقابله با معترضان از کودکان استفاده کند

*‌ یکسری گزارش‌ها و تصاویر در فضای مجازی دست به دست شده؛ مبنی بر حضور افرادی با سن پایین در میان نیرو‌های گارد ویژه. نظر شما در این باره چیست؟

کودکانی که برای مقابله با معترضان به خیابان آورده شده‌اند، قطعا نمی‌توانند جزو نیرو‌های یگان ویژه باشند.

*‌ اما برخی باتوم دستشان بود! یا تصاویری منتشر شد که افرادی با سن پایین لباس نظامی پوشیده بودند؛ آنهم با کفش کتانی!

ممکن است بسیج، کودکان را به خیابان آورده باشند؛ چون آن‌ها تابع قوانین و مقررات سازمانی یگان ویژه نیستند.

*‌ مگر قوانین آنها جدای از قوانین جمهوری اسلامی است؟

این یک بحث جداست که باید در یک زمان دیگر به آن بپردازیم. در طول انقلاب اسلامی، شاکله اصلی بسیج، دانش‌آموزان بودند و بیشترین شهدا را هم از همین قشر داشتیم. موضوع بسیج موضوع متفاوتی‌ست که با شاکله یگان ویژه کاملا متفاوت است.

کسانی که کودکان را به خیابان می‌آوردند، نگاهشان به ماجرا مثل زمان جنگ ایران و عراق است

*‌ اما این توجیه کننده نیست و هنوز جواب سوالم را نگرفته‌ام.

اگر اینگونه بخواهید تحلیل کنید، شما باید شهید فهمیده را هم زیر سوال ببرید. مگر شهید فهمیده بیشتر از ۱۳ سال سن داشت؟

*‌ بحث شهید فهمیده و جنگ با دشمن خارجی با سرکوب اعتراضات داخلی یکی است؟

کسانی‌که این کودکان را برای مقابله با معترضان به خیابان می‌آوردند، نگاهی همچون زمان جنگ با صدام و در مخاطره بودن کشور دارند و به همین دلیل از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.