تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 9:05
کد خبر : 1673

ابوذر ندیمی: آینده اقتصادی ایران نگران‌کننده است

ابوذر ندیمی: آینده اقتصادی ایران نگران‌کننده است

ابوذر ندیمی گفت: امروز می‌بینیم که روسیه برای تأمین سرمایه خودش، تلاش‌های مستقلی می‌کند و در ارتباط با ایران تغییراتی در رفتار و نه گفتارش ایجاد شده است.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از فردا نیوز، در میانه تمام مشکلاتی که وجود دارد، اعم از اعتراضات، قطعنامه‌ شورای حکام، معلق‌بودن برجام و البه فشارهای حقوق بشری غربی‌ها بر ایران، وضعیت اقتصادی روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود و شاهدیم که هم قیمت اقلام ضروری و خوراکی بالا رفته است هم قیمت طلا و نرخ ارز.

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به سایت «فردا» گفت: «به در موضوعات اقتصادی اگر متغیرهای مختلف مدیریت نشوند، آثارشان دیده می‌شوند. عادی شدن روابط بین‌المللی و ثبات امنیت داخلی هم از مواردی هستند که باید مدیریت شوند تا اقتصاد دچار آسیب نشود. بخشی از تورم انتظاری و امید به آینده تحت تأثیر مؤلفه‌هایی بیرونی هستند و برای بازگشت به وضعیت عادی باید بر تمام شاخص‌ها تأکید داشته باشیم».

او ادامه داد: «در حوزه داخلی نیاز به آرامش وجود دارد و باید با تفکیک اعتراض از اغتشاش -که کار سختی هم نیست- به اعتراضات پاسخ مناسب داده شود تا مردم رضایت داشته باشند اما اگر چنین نشود و شرایط همراه با آرامش نباشد، پیامی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که در اینجا سرمایه‌گذاری نکنید. باید ببینیم راه‌های وارشدن ارز به کشور چیست؟ وقتی رابطه گازی ایران و پاکستان تغییر می‌کند و در این ترکمنستان منتفع می‌شود یا با نگاه به سهم ما در میدان مشترک گازی با قطر در می‌یابیم که متغیرها در حوزه اقتصاد رعایت نمی‌شود. در این شرایط آینده اقتصادی ایران نگران‌کننده است. امروز حتی می‌بینیم که روسیه هم برای تأمین سرمایه خودش، تلاش‌های مستقلی می‌کند و در ارتباط با ایران تغییراتی در رفتار و نه گفتارش ایجاد شده است که همه اینها شرایطی نگران‌کننده را ایجاد می‌کند».

این نماینده اسبق مجلس همچنین بیان کرد: «دولت در این شرایط باید وفاداری کامل به قانون اساسی داشته باشد. نخستین خواسته این است که برای مدیریت شاخص‌ها با وفاداری به قانون اساسی عمل کند و صرفا برخی اصول اجرا نشود و بسیاری از اصول نادیده گرفته شود. مثلا در حوزه ارتباط با کشورهای خارجی دولت باید لحاظ کند که ما صرفا با کشورهایی که در جنگ هستیم، روابط متفاوتی داریم و در غیر این صورت می‌توانیم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم. درباره رعایت موضوعات حقوق بشری هم قانون اساسی ملاک عمل باشد».

ندیمی در پایان گفت: «مسئولان باید خود را بیش از مردم مقید به رعایت قانون اساسی بدانند. آنها باید فراموش نکنند که خدمتگزار ملت‌اند و در این چارچوب انجام وظیفه کنند. باید حواسشان جمع باشد که محدودکردن ارتباط با دو کشور چین و روسیه نمی‌تواند تمام مصالح و منافع ملی را لحاظ کند. از طرفی دولت باید در حوزه ارز ترجیحی پاسخ‌هایی روشنی بدهد که دقیقا چه شد و آن میزان منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی در کجا مصرف شد؟»

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.