تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 11:47
کد خبر : 6137

ابوالقاسم دلفی سفیر اسبق ایران در فرانسه: روند فعلی در مذاکرات احیای برجام منتهی به نتیجه‌ی مطلوب اسرائیل می‌شود

ابوالقاسم دلفی سفیر اسبق ایران در فرانسه: روند فعلی در مذاکرات احیای برجام منتهی به نتیجه‌ی مطلوب اسرائیل می‌شود

دلفی دیپلمات پیشین ایران بر این باور است که «راکد ماندن» مذاکرات احیای برجام، نتیجه‌ی مطلوبی است که اسرائیل مد نظر دارد.

دلفی دیپلمات پیشین ایران بر این باور است که «راکد ماندن» مذاکرات احیای برجام، نتیجه‌ی مطلوبی است که اسرائیل مد نظر دارد.

‌به گزارش گیلانی ها خبر، ابوالقاسم دلفی سفیر اسبق ایران در فرانسه، گفت: بحث مذاکرات هسته‌ای و آنچه که مربوط به وضعیت فعلی مذاکرات با غربی‌ها به جز آمریکا هست از دستور کار غربی‌ها خارج شده است.

وی افزود: این روند همان روندی است که اسراییل از آن حمایت می‌کند تا مذاکرات به سرانجام نرسد. در همین روز‌های اخیر گزارش هایی درباره فشار به کسانی که حامی گفتگو با ایران در آمریکا هستند را حتما شنیده اید، اتفاقی که نشان می‌دهد در واشنگتن نیز تلاش می‌شود مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته نشود.

این دیپلمات پیشین در ادامه نسبت به ابراز آمادگی ایران برای جمع بندی توافق، افزود: پاسخ خیلی روشن است؛ مذاکره چیزی نیست که اگر کسی آن را نفی کند به او امتیاز دهند. دیپلماسی یعنی مذاکره و نمی‌توان گفت که ما مذاکره نمی‌کنیم. مذاکرات ما و غربی‌ها علنا به پایان نرسیده است و کسی نگفته که دیگر به آخر خط رسیدیم. هیچکس هم نمی‌خواهد تقصیر شکست مذاکرات را بپذیرد. ما اگر از مذاکرات استقبال نکنیم، اتهام غربی‌ها به ما درست تلقی می‌شود. بنابراین این موضوع و برداشتی که از عدم برداشت مذاکره به وجود می‌آید نه به نفع ماست نه غربی ها!

دلفی در پایان درباره پیام تعیین نماینده اتحادیه اروپا برای خلیج فارس گفت: از زمانیکه ترامپ از برجام بیرون رفت و پس از آنکه آمریکایی‌ها گفتند می‌خواهند از منطقه بروند و حضورشان کم شود، خیلی‌ها تلاش کردند که خلاء حضور آمریکا را پر کنند. اروپا و فرانسه که کنفرانس بغداد را برگزار کرد، از جمله این قدرت ها هستند که این ظرفیت را در خود می ببیند که به سمت منطقه بیایند.

وی افزود: فرانسوی‌ها خیلی تلاش می کنند در منطقه جایی برای خود باز کنند. بعد از آمدن چینی ها، اروپا بخصوص از طریق بورل بار‌ها اعلام کرد که باید در منطقه فعال باشند. این اتفاق هم نشان می‌دهد در مجموعه اروپا تفاهمی شده است که فرانسه به تنهایی نمی‌تواند در خاورمیانه حضور داشته باشد لذا به کمک اتحادیه اروپا می‌خواهند در منطقه فعال باشند. البته روابطی که ما با اروپا داریم، تقریبا روابط دوستانه‌ای نیست و ایران تمایل زیادی ندارد که اروپا به منطقه بیاید. ایران از کنفرانس بغداد نیز استقبال نکرد و صرفا در سطح وزیرخارجه حضور داشتیم در حالیکه جلسه سران بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.