تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 7:58
کد خبر : 2157

زنگ خطری برای متولیان مدیریت شهری رشت؛

آیا شهر رشت در جایگاه خود ایستاده است؟!

آیا شهر رشت در جایگاه خود ایستاده است؟!

در ادوار مختلفِ شورای شهر رشت سالهاست که تفکر در حوزه توسعه پایدار شهری به امری دور از ذهن متبادر شده و شورای ششم رشت نیز بدلیل مشغله مهم طرح سوال و استیضاح شهردار! و مصائب پیگیری‌های نتایج آن در وزارت کشور و دیوان عدالت اداری به کلی از تدوین برنامه و نظارت دقیق غافل مانده است.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از انطباق، اولین شهرداری، اولین شعبه بانک، تئاتر کلاسیک، کتابخانه ملی، راه آهن و داروخانه ایران و…عناوینی است که بر پیشانی شهر باران‌های نقره‌ای می‌درخشد آنجا که رشت در برهه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری، پیشقدم بوده و گام اول بسیاری از وقایع و اتفاقات زندگی مدرن در این شهر زاییده شده است اما رشت امروز برخلاف تمام این عناوین و امتیازات، هاله شوم بی‌تدبیری و فقدان مدیریت کارآمد برآن سایه افکنده است.

رسیدن به توسعه‌ی پایدار شهری نیازمند به کارگیری ابزارها و سلیقه‌ها و نیروهای متفاوت تشکیل دهنده سیستم شهر است. در مدیریت شهری، شهرداری اداره امور شهر، شهروندان مشارکت در اجرای امور و قوانین، شورای اسلامی شهر نظارت و هماهنگی بر فعالیت‌ها را عهده دار است که در نتیجه این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها منجر به توسعه و عمران شهر می‌شود. ارتقاءمشارکت شهروندی، تمرکززدایی فعالیت ها، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، افزایش اعتماد شهروندان، آگاه‌سازی و آموزش شهروندی از جمله فعالیت‌های موثری است که شهرداری‌ها در راستای تحقق توسعه پایدار شهری می‌توانند بکار گیرند. شهر رشت حدودا طی ۲۰ سال گذشته ۲۵ شهردار را به خود دیده است وعدم ثبات مدیریت در جایگاه با اهمیتی مانند مدیریت شهری، می‌تواند شهر را از نیل به اهداف توسعه پایدار بازدارد . با قطعیت می‌توان گفت بخش عمده عقب ماندگی وعدم توسعه شهر رشت فقدان ثبات مدیریتی و جابجایی شهرداران در دوران مختلف بوده است.

در ادوار مختلفِ شورای شهر رشت سالهاست که تفکر در حوزه توسعه پایدار شهری به امری دور از ذهن متبادر شده و شورای ششم رشت نیز بدلیل مشغله مهم طرح سوال و استیضاح شهردار! و مصائب پیگیری‌های نتایج آن در وزارت کشور و دیوان عدالت اداری به کلی از تدوین برنامه و نظارت دقیق غافل مانده است. عدم ارائه بیلان عملکرد از سوی اکثریت اعضاء شورای ششم در پایان سال اول و اوضاع ناهماهنگ و بی‌برنامه جلسات صحن شورا و وضعیت فشل و نابسامان کمیسیون‌های تخصصی در ماههای اخیر گویای این مدعاست.

کشمکش بین زمامداران مدیریت شهری ماه‌هاست که راه تنفس پروژه‌های عمرانی از قبل بجا مانده و در دست اجرا را کور کرده و اندک مجالی که شهردار جوان این روزهای رشت با شور و انگیزه ایجادکرده بود نیز در کمال ناباوری رنگ می‌بازد و با ادامه این روند در آینده نزدیک به زونکن خاطرات سپرده می‌شود.

متاسفانه باید اذعان کرد که در حال حاضر، شهر رشت با وجود برند اولین ها، خصوصیات یک شهر برجسته و پیشرفته را در مقایسه با سایر کلانشهر‌ها با توجه به شرایط و امکانات قابل دسترس در حوزه توسعه شهری را ندارد و متولیان مدیریت شهری حقوق شهروندی رشتوندان با فرهنگ و متمدن را آنچنان که شایسته آن‌هاست تا به اکنون برآورده نکرده‌اند و باید پرسید آیا واقعا رشت در جایگاه خود ایستاده است؟!

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.