تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 11:29
کد خبر : 4350

آخرین وضعیت بازار گوشت/ کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی گوشت در حد وعده می‌ماند؟

آخرین وضعیت بازار گوشت/ کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی گوشت در حد وعده می‌ماند؟

عرضه سراسری گوشت در بازار و اقدام عاجل دولت در ورود گوشت‌های وارداتی به بازار، تاکنون نتوانسته قیمت‌ها در بازار گوشت را آرام کند؛ تا جایی که گزارش‌های میدانی، از نوسان قیمت دام زنده و رسیدن آن به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان حکایت دارد.

فعالان بازار گوشت قرمز معتقدند، وضعیت تقاضا در بازار گوشت قرمز بسته و مسکوت بوده و خریدها اندک است.

به گزارش گیلانی ها خبر،  مریم فکری: عرضه سراسری گوشت در بازار و اقدام عاجل دولت در ورود گوشت‌های وارداتی به بازار، تاکنون نتوانسته قیمت‌ها در بازار گوشت را آرام کند؛ تا جایی که گزارش‌های میدانی، از نوسان قیمت دام زنده و رسیدن آن به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان حکایت دارد.

گزارش‌ها از وضعیت قیمت‌ها در بازار گوشت نشان می‌دهد که هر کیلو شقه گوسفندی در بازار به قیمت ۳۳۵ رسیده است و ران گوسفندی نیز هر کیلو ۳۹۵ هزار تومان و گوشت آب‌گوشتی ۳۱۰ هزار تومان به فروش می‌رود و گوشت چرخ‌کرده گوساله ۲۹۵ هزار تومان قیمت دارد.

در این شرایط، علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی گفته است: کاهش قیمت گوشت قرمز اتفاق نیفتاده و فقط قیمت‌ها ثبیت شده است.

به اعتقاد او، شرایط حاکم بر بازار گوشت قرمز به‌گونه‌ای است که تلاش مسئولان بیش از هر چیز متمرکز بر جلوگیری از افزایش قیمت در ماه پایانی سال جاری و ماه ابتدایی سال آینده، مصادف با ایام نوروز و ماه رمضان است.

به گفته این فعال بازار گوشت قرمز، وضعیت تقاضا در بازار گوشت قرمز بسته و مسکوت بوده و خریدها اندک است.

چند اقدام دولت برای کاهش قیمت گوشت

با این وجود، با توجه به نزدیک شدن نوروز و آغاز ماه رمضان و تشدید نگرانی مردم برای تامین گوشت قرمز، دولت اعلام کرده چند اقدام اثرگذار برای کاهش قیمت گوشت قرمز را در دستور کار دارد. از جمله این اقدامات، توزیع گسترده گوشت منجمد داخلی و خارجی و ورود و عرضه گوشت گرم گوسفندی با روش‌های مختلف مانند توزیع در میادین میوه وتره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و با کامیون‌های سیار بوده است.

مسوولان وزارت جهادکشاورزی با اشاره به عرضه گوشت گوسفندی تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار و گوشت گوساله در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قیمت گوشت گوساله چرخ کرده را ۱۷۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته بندی مخلوط ۱۹۲ هزار تومان، گوشت راسته ران و شقه گوساله ۲۱۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی بسته بندی را ۲۲۰ هزار تومان اعلام کردند.

 

وعده کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی گوشت قرمز

اما در حالی که قیمت گوشت به بیش از ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی وعده داده؛ با تلاش انجام شده قیمت گوشت قرمز طی ۲ هفته آینده ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

به گفته سید محمد آقامیری، این کاهش قیمت به واسطه واردات دام زنده و گوشت گوسفندی گرم از کشورهای مجاز به تولید است. واردات لاشه گوشت گرم و دام زنده طبق پروتکل‌های بهداشتی هیچ مانعی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده، با واردات انجام شده پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت ادامه داشته باشد و کمبودی در عرضه گوشت قرمز نداشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی متذکر شده؛ در زمان حاضر متوسط تولید گوشت قرمز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است که ۲۵ درصد معادل ۲۰۰ هزار تن از این میزان تولید مربوط به عشایر است.

بازار گوشت به ثبات رسید؟

دماوندی‌نژاد، معاونت امور تولیدات دامی نیز گفته است؛ امسال وزارت جهاد برای تنظیم بازار در ماه‌های اخیر که شب عید با ماه مبارک رمضان مصادف شده، مبادرت به واردات گوشت قرمز کرد تا قیمت‌ها در بازار افزایش نداشته باشد.

وی عنوان کرده؛ درحال حاضر ۶۶ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد، اما به دلیل بارش های مناسب، دامداران از ارسال دام‌ها برای کشتار ممانعت می‌کنند که این موضوع باعث نوسان قیمت گوشت گوسفند در بازار شده است.

معاونت امور تولیدات دامی متذکر شده؛ هم اکنون بازار گوشت قرمز به ثبات رسیده است و قطعا با استمرار عرضه گوشت وارداتی، کاهش قیمت اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.