تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 7:26
کد خبر : 2664

پشت پرده “ایوانا نول” زن کروات که بر جام جهانی سایه انداخته

پشت پرده “ایوانا نول” زن کروات که بر جام جهانی سایه انداخته

ایوانا نول، زنی کروات است که برخلاف محدودیت‌هایی عمل می‌کند که قطری‌ها برای گردشگران جام جهانی اعمال کرده بودند.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از کاماپرس، سیاست‌های قطر چنان برای گردشگران و تیم‌های حاضر در این دوره از مسابقات جام جهانی عجیب بود که با واکنش بسیاری از آن‌ها مواجه شد. حتی بازیکنان تیم ملی آلمان در اولین دیدار خود در جام ۲۰۲۲ با حالتی خاص در عکس دسته‌جمعی پیش از شروع بازی حاضر شدند تا اعتراض‌شان را به محدودیت‌های فیفا و قطر نشان دهند.

قطری‌ها با تاکید بر فرهنگ اسلامی، پروتکل‌هایی تدوین کردند و از تماشاگران زن و مرد خواستند از پوشیدن لباس‌های باز و بدن‌نما خودداری کنند. علاوه بر این، برخلاف سایر دوره‌های جام جهانی برای نوشیدن الکل نیز محدودیت‌هایی ایجاد شد که حتی پای رئیس فیفا را نیز به میان کشید. اینفانتینو در دفاع از قطری‌ها رودرروی منتقدان ایستاد و با قاطعیت گفت:  اگر ۳ ساعت الکل نخورید، اتفاقی نمی‌افتد.

او حتی به انتقادهای کشورهای اروپایی درباره‌عدم رعایت حقوق بشر در قطر نیز واکنش نشان داد و گفت: ما اروپایی‌ها اگر مدعی حقوق بشر هستیم، پیش از آن که رفتارهایمان در ۳۰۰۰ سال آینده به همین منوال ادامه یابد، باید درباره فعالیت‌هایمان در ۳۰۰۰ سال گذشته پاسخگو باشیم، رسما عذرخواهی کنیم و به همین مدت، عذرخواهی کردن را ادامه دهیم.

ماجرای اینفلوئنسر طرفدار تیم ملی کرواسی

در میان این محدودیت‌ها یک زن ۳۰ساله کروات با نوع پوشش خاصی که دارد رسانه‌های جهان را به تعجب واداشته است. ایوانا نول که پیش از این به عنوان دختر شایسته کرواسی انتخاب شده و حال به عنوان یک اینفلوئنسر فعالیت می‌کند، برای تماشای بازی‌های تیم ملی این کشور، با پوششی خلاف پروتکل‌های برگزارکنندگانِ قطری راهی ورزشگاه می‌شود. حتی شایع شده بود که قطری‌ها یک بار او را در سطح شهر دستگیر کرده‌اند اما هفته پیش نیویورک‌پست به نقل از وی نوشت: هیچ کس در مورد پوشش به من هشدار نداده است. همه حتی ساکنان محلی قطر مایل هستند با من عکس بگیرند. در این میان تنها یک قطری در توییتر واکنش منفی نشان داد که فکر کنم بیشتر به دنبال جلب توجه بود.

ایوانا که خدود ۵۸۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد در هر یک از دیدارهای تیم ملی کرواسی، از لباس‌هایی باز با رنگ‌ها و فرم پرچم این کشور استفاده کرده است. او خود را بنیان‌گذار برند نول‌دال معرفی می‌کند. این برند، لباس‌های فانتزی زنانه و لباس‌های شنای زنانه با شکل پرچم کشور کرواسی تولید می‌کند. نول از تولید این محصولات و همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به ثروتی حدود یک میلیون دلار دست یافته است. او تحصیلات دانشگاهی ندارد و از یک دبیرستان خصوصی فارغ‌التحصیل شده است.

سومین جام جهانی ایوانا نول

ایوانا حمایت از تیم ملی کرواسی در جام‌های جهانی را از سال ۲۰۱۴ در برزیل شروع کرد. پس از آن برای حمایت از کروات‌ها به روسیه رفت و جام جهانی ۲۰۱۸ را در سرزمین تزارها تجربه کرد. برخی رسانه‌ها پس از انتشار اولین تصاویر ایوانا، پیش‌بینی کردند که دولت قطر به زودی با او برخورد کند. این رسانه‌ها نوشتند: در حالیکه قطر برای ریختن زباله در ورزشگاه‌ها ۲۴۰۰ دلار جریمه تعیین کرده، به راحتی از قانون‌شکنی‌های ایوانا در مورد نوع پوشش نمی‌گذرند.

حتی یکی از رسانه‌ها از سایر گردشگرانی که در هتل محل اقامت ایوانا حضور داشتند نقل کرد که مسئولان قطری، ایوانا را در اتاقش مورد بازجویی قرار دادند.

نوع پوشش او در سطح شهر دوحه و همچنین استادیوم‌های جام جهانی با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است. حتی برخی قطری‌ها که اعتقادات مذهبی بیشتری داشتند، در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی علیه او به راه انداختند و خواستار برخورد دولت قطر با او شدند.

ایوانا که متولد فرانکفورت آلمان است، در حال حاضر در زاگرب، پایتخت کرواسی زندگی می‌کند. نیویورک‌پست نوشت: او که از دولت آمریکا ویزای کار دریافت کرده، به احتمال زیاد برای مدت سه ماه به این کشور سفر می‌کند.

همکاری دولت قطر با اینفلوئنسرها

دولت قطر و فیفا از ماه‌ها قبل از شروع جام جهانی با جذب تعدادی از اینفلوئنسرها در کشورهای مختلف جهان، سعی کردند توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به این مسابقات را جلب کنند. بنابه اعلام رسانه‌ها، قطری‌ها اینفلوئنسرها را تشویق می‌کردند تا در زمان برگزاری مسابقات با حضور در استادیوم‌ها و گرفتن عکس‌های سلفی کاربران را تشویق کنند تا در این دیدارها حضور پیدا کنند. به نظر می‌رسد حضور ایوانا نول در دوحه نیز در ادامه همین سیاست بوده است. با توجه به راهیابی تیم ملی کرواسی به جمع چهار تیم برتر جام جهانی، به نظر می‌رسد بازار ایوانا تا آخرین روزهای جام این رقابت‌ها داغ خواهد بود. در صورت راهیابی کرواسی به فینال، باید او را یکی از تماشاگران ویژه دیدار پایانی جام در استادیوم لوسیل دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.