تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 13:10
کد خبر : 3476

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

نمی‌توانیم رها کنیم یک عده کشف حجاب کنند | مسأله فقط یک روسری نیست و مسائل جدی تری دارد مطرح می‌شود

نمی‌توانیم رها کنیم یک عده کشف حجاب کنند | مسأله فقط یک روسری نیست و مسائل جدی تری دارد مطرح می‌شود

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در واکنش به تعطیلی مغازه‌ها به دلیل بی حجابی گفت: این جریانات پشت پرده دارد. تذکر‌های مختلف داده اند و مرکز تجاری رعایت نمی‌کند.طرف به آنجا رفته و مغازه دار گفته که من این کار را انجام نمی‌دهم؛ به کسی ارتباط ندارد. این قابل پذیرش نیست.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از جماران، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به پشت پرده تعطیلی مغازه‌ها به دلیل بی حجابی مشتری، گفت: ما باید یک مطالبه هم از مردم داشته باشیم؛ بالأخره اگر ما مطالبه این زمینه را داریم، مردم باید رعایت کنند. چرا من باعث تعطیلی یک کسب و کار می‌شوم. یعنی رسانه ما باید این را از مردم مطالبه کند که قانون در کشور رعایت شود تا نخواهد به این سمت برود. ضمن اینکه این طور هم نیست که هرکسی این قانون را نقض کند، کسب و کار تعطیل می‌شود. این‌ها فرآیندی دارد که تذکرات و مستنداتی نسبت به این زمینه بوده و خلأ و خطا را از صاحب آن کسب و کار دیده ایم.

در ادامه گفت و گوی جماران با حجت الاسلام و المسلمین سید علی خانمحمدی را می‌خوانید:

به عنوان سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پلمپ مغازه‌ها به دلیل عدم رعایت حجاب توسط مشتریان آن را چقدر در ترویج حجاب مؤثر می‌دانید؟

متولی این موضوع ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ دستگاه‌های مختلفی از جمله پلیس اماکن و اصناف مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و کار را هم پیش می‌برند. اما اینکه این کار مؤثر هست یا نیست، بحث مفصلی دارد. بالأخره در کنار کار‌های ایجابی که انجام می‌شود، اگر کسی دارد هنجارشکنی می‌کند و قانون کشور را زیر پا می‌گذارد، باید برای این هم فکری کنند؛ نمی‌توانیم این طرف را رها کنیم و بگوییم فقط کار ایجابی صورت بگیرد.

به نظرم هم باید کار ایجابی و فرهنگی شود و هم کار‌های اینچنین باید پیگیری و انجام شود که به بحث قانونمداری در کشور بیشتر توجه شود. این روند با هماهنگی‌هایی که پلیس، دستگاه قضایی و مجموعه‌های دیگر دارند، انجام می‌شود؛ معمولا دستور مقام قضایی را می‌خواهد و گزارشی که پلیس راجع به این موضوع می‌دهد، تذکر می‌دهند. خیلی از این واحد‌های صنفی تذکر‌های متفاوت دریافت کرده اند و به آن‌ها گفته شده که توجه کنند.

چطور واحد‌های تجاری نسبت به خیلی از مسائل توجه دارند؟ اگر یک بی نظمی ایجاد شود و کسی هنجارشکنی کند، نمی‌توانند بی تفاوت باشند؛ در این مسأله هم باید همکاری کنند. بالأخره کسانی که دارند محصولات ارائه می‌دهند هم کارمندان آن مجموعه محسوب می‌شوند. کارمند هر مجموعه‌ای موظف است نسبت به این مسأله توجه داشته باشد. خود رؤسای مجموعه‌ها باید تذکر بدهند که رعایت چنین مسائلی را داشته باشند.

این‌ها دارد انجام می‌شود و متولی آن دستگاه‌های مسئول هستند. ما از آمر به معروف حمایت می‌کنیم؛ اگر کسی بخواهد در جا‌های مختلف تذکر بدهد و مطالبه گری کند، ما حمایت از آمر به معروف را داریم. اگر هم نیاز به پرونده قضایی باشد، می‌توانیم حمایت لازم را از آن طریق انجام بدهیم.

اگر مشتری دغدغه فروشنده و کسب و کار او را دارد، باید خود مردم رعایت کنند

شما به رعایت قانون توسط واحد‌های صنفی و کارکنان آن‌ها تأکید داشتید. اما مواردی را در اخبار شنیده ایم که حتی توسط رعایت حجاب توسط مشتری، واحد صنفی تعطیل شده است. چه توجیهی می‌تواند داشته باشد که به دلیل عدم رعایت قانون توسط شخص دیگری، واحد صنفی فرد پلمپ و کسب و کار او تعطیل شود؟

اگر مشتری دغدغه فروشنده و کسب و کار او را دارد، باید خود مردم رعایت کنند. این را در ایام کرونا هم داشتیم که مثلا اگر جایی رعایت نمی‌شد، جریمه‌هایی در نظر می‌گرفتند. بالأخره فروشنده در فضایی که دارد کار و مدیریت می‌کند باید بتواند تذکر را داشته باشد. یعنی فضا را به سمت مسائل فرهنگی ببرد و مثلا می‌توان به مشتری تذکر داده شود که اگر می‌خواهید به این مرکز بیایید باید قانون را رعایت کنید.

این جریانات پشت پرده دارد. منظور این است که تذکر‌های مختلف داده اند و مرکز تجاری این موضوع را رعایت نمی‌کند.

شهروند باید متوجه باشد که در این شرایط اقتصادی با بی قانونی برای مغازه دار مشکل ایجاد می‌کند

یعنی شما در این موارد به تک گزارش‌ها اکتفا نمی‌کنید؟

ما فیلم داریم که طرف به آنجا رفته و مغازه دار گفته که من این کار را انجام نمی‌دهم؛ یا مثلا به کسی ارتباط ندارد. این قابل پذیرش نیست. اگر بخواهیم قانونمداری را در کشور پیش ببریم، باید آحاد مختلف مردم رعایت کنند. البته عموما اصناف ما آدم‌های مؤمن، معتقد و نسبت به این مسائل پایبند هستند. باید بدانند که یک قشری دارد مشکل ایجاد می‌کند. یعنی در این شرایط اقتصادی، شهروندی که حاضر می‌شود باید متوجه باشد که با بی قانونی دارد مشکلی را برای مغازه دار و یا فروشنده ایجاد می‌کند.

مسأله فقط یک روسری نیست و مسائل جدی تری دارد مطرح می‌شود

در این شرایط اقتصادی که شما به آن اشاره کردید، اگر کسب و کاری تعطیل شود به ضرر فضای اشتغال و درآمد تعدادی از هموطنانمان نمی‌شود؟

بستگی به نوع نگاه ما دارد. این را آسیب اجتماعی بدانیم که دارد به بنیان خانواده و ریشه‌های امنیت اجتماعی ما ضربه می‌زند. مسأله فقط یک روسری نیست و مسائل جدی تری دارد مطرح می‌شود؛ در همین فضا یک سری افراد بحث همجنسگرایی، نیمه برهنگی و هم آغوشی در ملأ عام را دارند مطرح می‌کنند، باید واقع نگر باشیم.

یعنی همه این‌ها مربوط به بحث مشتری‌های مغازه‌هایی است که پلمپ می‌شوند؟

نه؛ در سطح جامعه را می‌گویم. در سطح جامعه چنین آسیب‌هایی را داریم می‌بینیم. اگر ما این مسأله را یک آسیب به سلامت اجتماعی ببینیم، باید نسبت به این موضوع توجه جدی کنیم. مثلا در همین ایام کرونا اگر مغازه‌ای را تعطیل می‌کردند به خاطر اینکه مشتری‌های آنجا ماسک نزده اند و پروتکل‌ها را رعایت نکرده اند، آیا کسی می‌گوید چرا دارید تعطیل می‌کنید کسب و کار او آسیب می‌بیند؟! چقدر تعطیل شدند؟ چون آسیب می‌دانیم و می‌گوییم این مسأله مهمی است و دارد آسیب اجتماعی به ما می‌رسد.

اگر واقعا آسیبی که امروز دارد خانواده‌ها و بنیان خانواده را تهدید می‌کند، ساده انگاری را کنار بگذاریم، بعضی‌ها خیال می‌کنند که به چند تار موی یک خانم گره خورده، این طور نیست؛ و بحث فراتر از این است. اگر بحث سلامت اجتماعی و سلامت خانواده را مدنظر قرار بدهیم، به یک مغازه داری تذکر داده شده، تعهد کتبی داده و فرآیندی طی شده و باز هم رعایت نکرده، باید چه کار کرد؟

البته مباحث دیگر را داریم مطرح می‌کنیم و از مسئولین خواسته ایم که به سمت تعطیلی پیش نبرند و مباحث دیگر را دنبال کنند.

طرح یا پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟

این موضوع به کمیته‌های مختلف رفته و دارد بررسی می‌شود؛ اجازه بدهید آنجا به جمع بندی برسند، بعد مواردش مطرح می‌شود. بحث‌هایی مثل جریمه نقدی بوده که اگر بحث اینچنینی بود زود به پلمپ مغازه رسیده نشود و آن را در مراحل بعدی بگذارند. تذکرات را در مراحل اولیه بگیرد و اگر رعایت نکرد به این سمت و سو برود.

اگر بنا باشد به خاطر مسأله حجاب، مغازه‌هایی تعطیل و یا جریمه شوند، برای جا‌های عمومی‌تر مثل پاساژها، خیابان‌ها و حتی هواپیما‌ها از نظر شما چه کار باید کرد؟

در بحثی که الآن دارد پیگیری می‌شود، اولویت را دستگاه‌های دولتی و اداری کشور قرار داده ایم. سازمان هواپیمایی کشور موظف شده پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که در این زمینه داده شده را رعایت کند. بالأخره بحث رعایت شئونات اسلامی در قوانین اداری کشور هست و بحث این است که از دستگاه‌های اداری شروع شود که دارد پیگیری‌ها انجام می‌شود و نامه نگاری و دستورالعمل این زمینه‌ها دارد می‌رود.

ما باید یک مطالبه هم از مردم داشته باشیم؛ بالأخره اگر ما مطالبه این زمینه را داریم، مردم باید رعایت کنند. چرا من باعث تعطیلی یک کسب و کار می‌شوم. یعنی رسانه ما باید این را از مردم مطالبه کند که قانون در کشور رعایت شود تا نخواهد به این سمت برود. ضمن اینکه این طور هم نیست که هرکسی این قانون را نقض کند، کسب و کار تعطیل می‌شود. این‌ها فرآیندی دارد که تذکرات و مستنداتی نسبت به این زمینه بوده و خلأ و خطا را از صاحب آن کسب و کار دیده ایم.

بالأخره مردم دارند وضعیت پوشش را پیگیری می‌کنند و دادستان کل کشور اخیرا اعلام کرد که کشف حجاب در سطح عمومی جرم است. ما معتقدیم مردم به اصول خودشان پایبند هستند و هویت ایرانی – اسلامی برای آن‌ها مهم است. ما نمی‌توانیم با هنجارشکنی که یک عده در کشور انجام می‌دهند نسبت به این حوزه مماشات کنیم و به آن بی توجه باشیم. اکثریت مردم ما حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و نسبت به بحث عفت عمومی توجه دارند؛ یک عده هنجارشکنی می‌کنند و قانون را زیر پا می‌گذارند.

ما نمی‌توانیم بگوییم رها کنیم یک عده کشف حجاب کنند و هیچ کاری هم نداشته باشیم و هیچ توجهی نسبت به این قضه نشود. ولی بحث دستگاه‌های اداری مهم است، در اولویت قرار داده ایم و داریم دنبال می‌کنیم. درخواست ما این است که توجه شود اقشار مختلف مردم دارند این را مطالبه می‌کنند. در وصیتنامه شهدا بعد از توجه به بحث ولایت فقیه و رهبری، بیشترین توصیه را در حوزه عفاف و حجاب و عفت عمومی داشته اند. یعنی مردم توجه داشته باشند که مسأله فقط شال و روسری و مسائل اینچنین نیست و بحث‌های جدی تری در این زمینه هست که دارد کار می‌شود.

دشمن هم برنامه محوری در این زمینه دارد. داریم می‌بینیم برعکس اینکه می‌خواهند القاء کنند که حجاب اولویت نیست، در برنامه ریزی‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و کار‌هایی که می‌کند در این زمینه به صورت جدی پای کار آمده، حتما ما باید برنامه داشته باشیم و حرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر این است که ما باید با برنامه جلو برویم. بی برنامگی و رها بودن مسأله عفاف و حجاب حتما آسیب زا است، دو قطبی ایجاد می‌کند و مشکل در سطح اجتماع به وجود می‌آورد. باید یک برنامه هماهنگ باشد و دستگاه‌های مختلف در این زمینه برنامه ریزی کنند و مطمئن هستیم که مردم همکاری و هماهنگی لازم را در این زمینه خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.