تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آبان 1401 - 10:01
کد خبر : 1355

هاشمی طبا: عامل برخی نابسامانی ها سیاست خارجی ما است/ سیستم حکمرانی ما دارای مشکل است

مردم فحش دادن را با توهین تندروها به ظریف و روحانی آموختند/ احمدی نژاد نظام مدیریتی کشور را به هم ریخت

مردم فحش دادن را با توهین تندروها به ظریف و روحانی آموختند/ احمدی نژاد نظام مدیریتی کشور را به هم ریخت

در حقیقت اشاره به دولت‌های قبلی به صورت غریزی انجام می‌شود منت‌ها بحث این است که همین دولت آقای رئیسی برای رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارد. فرض بر اینکه همه گفته‌های دولت سیزدهم در مورد دولت قبل درست باشد ولی آقای رئیسی برای رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارد.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از خبرآنلاین، جواد مرشدی: سیزده ماه از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت دولت روحانی به هر طریق ممکن آماج حملات رئیسی و یارانش است؛ از سیاست خارجی گرفته تا مسائل اقتصادی، در نهایت هم به نظر آنان دولت دوازدهم مسبب اعتراضات اخیر معرفی شده است. به تازگی نیز داستان افزایش قیمت بنزین را علم کرده اند، به نحوی که معتقدند در سه سال پس از آن ماجرای تلخ، قیمت بنزین در حالی ثابت مانده که میراث دولت روحانی، تورم ۶۰ درصدی بوده است. به زعم آن‌ها در سه سال گذشته بخشی از دولت قبل و فعلی، ناچار شده بالغ بر چندصد هزار میلیارد تومان را از بودجه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری و اشتغال کسر کند و به یارانه پنهان بنزین اختصاص دهد.

آن‌ها معتقدند قیمت بنزین طبق قانون بودجه کشور باید افزایش تدریجی پیدا می‌کرد، ولی با ثابت نگه داشتن قیمت بنزین در دولت یازدهم مصرف بنزین به رکورد بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید و چهار سال بعد دولت دوازدهم خزانه را خالی یافت و در اقدامی غافلگیرانه، قیمت را ۳۰۰ درصد افزایش داد که بهانه‌ای برای شبیخون دشمن در آبان ۹۸ شد. «خبر آنلاین» در گفت و گو با دکتر مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی اصلاح طلب به بررسی علت‌ها و ریشه‌های حمله دولت فعلی به دولت روحانی پرداخته است.

دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن همواره مقصر اصلی مشکلات کشور را دولت قبل معرفی کرده و حتی در مورد بنزین هم یکی از نشریات حامی دولت نوشته بود دولت روحانی با گران کردن ۳۰۰ درصدی بنزین، در حال حاضر فشار اقتصادی زیادی را به این دولت وارد کرده است؟

ما یک سری از مسائل را داریم که همگی ناشی از دولت‌های قبلی است و برخی از آن‌ها جلوه خوب دارند و بعضی دیگر هرچند جلوه خوب دارند ولی اثر بد دارند. به طور مثال مصرف انرژی ما فوق العاده بالاست و ثروتی که باید صرف بازسازی کشور شود، مصرف می‌شود. این موضوع بخاطر این است که ما نتوانسته‌ایم سیستم کنترل مصرف انرژی را از ابتدا تا حالا در کشور برنامه ریزی کنیم. اگر اشاره به سمت آقای روحانی می‌شود، بابت این است که این موضوع غریزی است و هر وقت کسی می‌خواهد خود را راحت و مبری کند اشتباه را گردن شخص دیگری می‌اندازد. سیستم حکمرانی ما دارای مشکل است و همانطور که گفته شد در حقیقت بجای اینکه ثروت مملکت صرف ارتقائ کشور شود این ثروت هزینه شده است، به عنوان نمونه یک دکل ۸۰ میلیون دلاری در این کشور گم شده است. در حقیقت این اشاره به دولت‌های قبلی به صورت غریزی انجام می‌شود منت‌ها بحث این است که همین دولت آقای رئیسی برای رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارد؟ فرض این است که همه گفته‌های دولت سیزدهم در مورد دولت قبل درست باشد ولی آقای رئیسی برای رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارد. می‌گویند چرا دانشجویان دشنام می‌دهند، دشنام و بی‌تربیتی را چه کسی در کشور باب کرد؟ توهین را در سطح مدیران کشور باب کردند و مجلس تندروها به جای اینکه بحث و گفت و گو و مجالست علمی کند، که امام و رهبری نیز به این موضوع اشاره داشتند، به آقای ظریف و روحانی دشنام می‌دهد. مردم هم از این بزرگان می‌آموزند.

یعنی به زعم شما وقتی دولتمردان و نمایندگان این نوع برخورد را باب می‌کنند مردم آموزش می‌بینند و از آنان پیروی می‌کنند؟

بله، دولتمردان به طور اعم و نه کابینه دولت، مجلس هم جزو این هاست. در حال حاضر آقای رئیسی وارث یک سری نابسامانی هستند که عامل یک سری از این مشکلات سیاست خارجی ماست و این نیست که فقط تصمیمات داخلی در آن دخیل باشد. ما یک سری سیاست خارجی خوب یا بد داشته‌ایم که حتی خوب‌های آن هم عاملی شده برای این نابسامانی ها. باید دید برنامه‌ها چیست.

در برنامه هفتم شما تغییراتی رو به جلو نسبت به برنامه‌های قبل می‌بینید؟

من مطمئن هستم برنامه هفتم کپی برنامه ششم می‌شود و به آن هم عمل نمی‌شود.

چرا؟

برای اینکه اولویت‌ها فراموش می‌شود. فکر می‌کنند با یک چراغ علاالدین، همه مشکلات را حل می‌کنند. برای مثال چند وقت پیش می‌گفتند اصلا کسری بودجه نداریم در حالی که رئیس سازمان برنامه بودجه آمد و گفت ما ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه داریم و از حضرت آقا اجازه گرفته‌ایم و ایشان اجازه داده‌اند که ۱۰ درصد آن را از صندوق برداریم.

چند روز پیش بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود و اقای میر کاظمی اعلام کردند افزایش قیمت حامل‌های انرژی را امسال و حتی در سال آینده نیز نخواهیم داشت. به نظر شما با توجه به این کسری بودجه‌ای که به آن اشاره داشتید، آیا دولت ملزم به افزایش قیمت بنزین خواهد شد؟

دولت در برابر یک پارادکس قرار گرفته است، به نظر من بحث قیمت حامل‌های انرژی مهم نیست و صرفا بحث مقدار مصرف حامل‌های انرزی در کشور مطرح است. ما در سال فقط برای نیروگاه های‌مان حدود ۵۰ میلیارد تومان سوحت مصرف داریم، منابع‌مان را مصرف می‌کنیم. فرقی نمی‌کند آب یا گاز و بنزین باشد، ما داریم منابع‌مان را می‌سوزانیم. می کویند هوای تهران آلوده است، چرا آلوده است برای اینکه منابع انرژی را زیاد و بد مصرف می‌کنیم و آلودگی پیدا می‌شود. مسائل مملکت نه تنها ساده نیست بلکه پیچیده است، با سادگی می‌گفتند یارانه می‌دهیم و مشکلات را حل می‌کنیم ولی آیا اینگونه شد؟ اداره کشوری که در آن هم دولت و هم مردم به اسراف عادت کرده‌اند سخت است. منت‌ها اگر برنامه خوبی داده شود بنده مطمئن هستم مردم قبول می‌کنند، ولی وقتی مردم می‌بینند که قضایا به گونه‌ای نیست که مسائل حل شود، ناراحت می‌شوند. به نظر من باید بگویند اداره مملکت سخت است و از مردم بخواهند که به دولت کمک کنند.

این به همان شعارهای انتخاباتی بر نمی‌گردد، شعارهایی که صرفا برای کسب رای است و هرگز عملی نخواهند شد؟

بله، در زمان انتخابات برای کسب رای یک در باغ سبزی نشان می‌دهند.

به عنوان مثال در شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی بربحث یارانه و حجا ب تاکید شد که در حال حاضر عاقبت این شعار‌ها را می‌بینیم.

بله از همان اول گفتند.

من می‌خواهم به همان سوال اول برگردم و از شما بپرسم علت عمده اینکه دولت سیزدهم همه چیز را به گردن دولت یازدهم و دوازدهم می‌اندازد، چیست؟

به خاطر این که ادامه مجبوبیت خود را داشته باشند و این امری طبیعی است و هر کسی می‌تواند مشکلات را به دولت و فرد قبل از خود معطوف کند. این مشکلات هم وجود دارد و نه تنهادر دولت روحانی یکی از کسانی که باعث نابسامانی‌های بزرگ در مملکت شده است آقای احمدی نژاد است. در دوره ایشان نظام مدیریت، نظام کنترل ارزی و مالی ما بهم خورد.

یعنی پس باید آقای رئیسی به یک دوره قبل‌تر از آقای روحانی برگردد و ریشه مشکلات را در آن جا جویا شود.

نه فقط یک دوره بلکه من می‌گویم همه دوره‌های قبل، چرا که برخی تصمیم گیری‌های آن‌ها باعث مشکلات شده است.

حتی در دوره آقای خاتمی؟

بله، هرچند دوره آقای خاتمی به لحاظ آمارها بهترین دوره نسبت به بقیه دولت‌ها بوده است. ایشان هم در خیلی از موارد به لحاظ همین سختی‌ها و درخواست‌هایی که درکشور وجود دارد، از خیلی از موارد کوتاه آمدند ولی با این حال ایشان خرابکاری نکردند، ولی آقای احمدی نژاد خرابکاری کردند، یعنی در دوره احمدی نژاد نظامات اداره مملکت را به هم زدند و بی‌اعتمادی، دروغ گویی و تهمت ایجاد کردند. من می‌خواهم بگویم متوسط همه این دولت‌ها این چنین شده که ما به این مشکلات بزرگ برخورده‌ایم، منت‌ها همانطور که قبل‌تر گفته شد باید راه حل داشته باشیم. طبیعی است که آقای رئیسی وارث یک سری مشکلات قبلی است ولی راهکار ایشان برای خروج از این مشکلات چیست. فراموش نکنیم از همان ابتدا با شعار اینکه ما می‌خواهیم به مردم کمک کنیم قیمت حامل‌های انرژی آنقدر پایین نگه داشته شده که استفاده بیشتر آن را افرادی که متعین بوده‌اند برده‌اند و این روش ادامه پیدا کرده است. خیلی وقت‌ها نیت خیر بوده است ولی کسانی که کشور را اداره می‌کردند اداره آن تصمیم را بلد نبوده‌اند. باید عیب‌هایمان را در برنامه هفتم ببینیم و اصلاح کنیم. مثلا اخیرا صدا و سیما مکرر بر طبل ایران ایران می‌کوبد در حالی که قبلا ایران ایران مطرح نبود و اصلا ملی گرایی محکوم بود، قبلا اگر کسی می‌گفت می‌خواهم افتخارات تاریخی‌ام را داشته باشم می‌گفتند تو فلان هستی. اینها اشتباهات تصمیم گیری‌ها است و باید جبران شود، جبران آن‌ها هم در برنامه هفتم است و طبیعی است هر دولتی بر مشکلاتی که داریم افزوده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.