تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 19:13
کد خبر : 2507

روزنامه اصولگرا: اگر شرایط فراهم شود، چین هم مثل امریکا به تخاصم با ایران می‌پردازد اما الان به نفعش نیست

روزنامه اصولگرا: اگر شرایط فراهم شود، چین هم مثل امریکا به تخاصم با ایران می‌پردازد اما الان به نفعش نیست

روزنامه فرهیخنگان در باره سفر رئیس جمهور چین به عربستان و واکنشهای صورت گرفته به آن نوشت: چین هرچند بنابه دلایلی مخاصمه چندانی با ایران نداشته است، اما شواهد نشان می‌دهد اگر شرایطش همانند آمریکا فراهم شود از چنین کاری دریغ نمی‌ورزد.

به گزارش گیلانی ها خبر، روزنامه فرهیخنگان در باره سفر رئیس جمهور چین به عربستان و واکنشهای صورت گرفته به آن نوشت: چین هرچند بنابه دلایلی مخاصمه چندانی با ایران نداشته است، اما شواهد نشان می‌دهد اگر شرایطش همانند آمریکا فراهم شود از چنین کاری دریغ نمی‌ورزد.

به زعم چین ایران قادر نیست به دلیل مشکلات بین‌المللی با غرب و متحدانش در منطقه و ناآرامی‌های داخلی پاسخ درخوری به پکن بدهد. از سوی دیگر به زعم چینی‌ها بدون آنها، اقتصاد ایران دچار مشکل خواهد شد. اینها همه داده‌های درستی هستند اما ایران زمانی‌که در سال ۱۹۷۹ از فاصله‌ای نزدیک با آمریکایی که سلطه نظامی‌اش در سراسر کشور پراکنده بود برخورد کرد، نشان داد محدودیت‌بردار نیست. تهران روزهای سخت‌تری را به خود دیده است، زمانی‌که آمریکا و شوروی هردو به عراق کمک می‌کردند و چین نیز به‌ویژه در ابتدای جنگ ظهور و بروز چندانی نداشت. ایران باید در بحران دیپلماتیک با چین، به‌ویژه در شرایطی دیگران به انفعال ایران نشسته‌اند، پاسخی مناسب و کلان برای این بحران طراحی کند.

مواضع چین علیه برنامه هسته‌ای ایران و نیروهای مقاومت به خودی خود چندان مناقشه‌برانگیز نیست زیرا از گذشته همین‌گونه بوده است. مساله مهم اشتراک بیان آن با محور رقیب ایران و از سوی دیگر دخالت پکن در تمامیت ارضی کشور است.

شبکه دولتی چین پیش‌تر در بحبوحه بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران اقدام به مصاحبه با رضا پهلوی فرزند محمدرضا پهلوی کرده بود که با واکنش شدید ایران مواجه شد. در آن برهه پکن با ورود به مساله‌ای حساس مرتبط با نظام سیاسی کشور تلاش کرده بود پیامی جدی در رابطه با نارضایتی‌اش از برنامه هسته‌ای ایران به تهران صادر کند.

پکن قائل و قادر به دشمنی با ایران آن‌گونه که از تفسیرها بر می‌آید نیست. چین نفعی در تضعیف ایران ندارد و از سوی دیگر اگر قرار بر انزوا و فشار بر تهران بود، هیچ فشاری قابل قیاس با غرب نیست.
به‌زعم چین، روابط ایران و غرب به وضعیت غیرقابل‌بازگشتی رسیده است و پکن می‌تواند با مانورهای دیپلماتیک امتیازات بیشتری به دست آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.