تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 - 9:34
کد خبر : 974

برنامه مهمونی ایرج طهماسب؛ کار را به کاردان بسپار…

برنامه مهمونی ایرج طهماسب؛ کار را به کاردان بسپار…

در این سال‌های بعد از قطع پخش برنامه کلاه قرمزی از تلویزیون، کدام شخصیت عروسکی را به یاد دارید؟ با توجه به این که برنامه‌های تولید شده بر اساس شخصیت‌های عروسکی واقعا کم نبوده است!

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از عصر ایران، کاوه معین‌فر نوشت: برنامه «مهمونی» ساخته ایرج طهماسب بعد از ۳۰ قسمت و حدود ۶ ماه پخش از پلتفرم نماوا به پایان خود رسید. مجموعه‌ای که نشان داد هنوز ایرج طهماسب مخاطب را می‌شناسد و بلد است چگونه در ۱۴۰۱ هم آن‌ها را با خود همراه کند.

 

خلاصه داستان این است: آقای طهماسب تازگی به خانه جدید نقل مکان کرده و در همسایگی منزل جدیدش یک سالن عروسی قرار دارد. شخصیت‌های عروسکی جدیدی که اکثر آن‌ها کارکنان این سالن عروسی هستند به زندگی او اضافه شده و اتفاق‌های متفاوت و جذابی را رقم می‌زنند.

مهمونی را نباید یک مجموعه نمایشی برای کودکان و بچه‌ها قلمداد کرد بلکه این برنامه بیشتر از این که برای کودکان باشد درباره کودکان است و البته سبک آن بر همان منوال مجموعه کلاه قرمزی است یعنی وجود خود ایرج طهماسب در محوریت داستان همراه با چند عروسک جذاب که هر کدام شخصیتی خاص و قابل تامل دارند و در کنار آن‌ها در هر برنامه یک یا دو مهمان از چهره‌های شناخته شده (عمدتا بازیگران) هم به عنوان مهمان حضور دارند.

در ابتدای برنامه متذکر می‌شود که این برنامه برای بزرگسال ساخته شده است و مخاطب آن‌ها هستند. به همین خاطر ممکن است محتوا و شوخی‌های برنامه برای کودکان قابل درک نباشد.

مهمونی با توجه به اینکه فقط از یک سامانه پخش نمایش خانگی (نماوا) ارائه شد اما بازخورد خوبی در جامعه داشت و ویدئوهای زیادی از آن در شبکه‌های اجتماعی پربیننده شد و شخصیت‌های عروسکی مانند بچه، پشه، قیمه، دی جی، شاباش و… کاملا در همین مدت کم هم معروف و مطرح شدند.

به یاد داشته باشیم برخلاف مجموعه کلاه قرمزی که از تلویزیون و در زمان‌های خاصی چون تعطیلات عید نوروز پخش می‌شد مهمونی کاملا از یک بستر خصوصی به مخاطب ارائه شد و به همین دلیل همین اندازه استقبال از ان یک موفقیت برای تیم سازنده آن محسوب می‌شود.

ایرج طهماسب در برنامه مهمونی یک ریسک بزرگ کرده است؛ او که به دلیل مالکیت صدا و سیما بر شخصیت‌های کلاه قرمزی، پسرخاله، پسرعمه‌زا، جیگر، آقای همساده، ببعی، فامیل دور، گابی، دیبی، دخترعمه‌زا و… نمی‌توانست از این عروسک‌ها در برنامه جدیدش استفاده کند به سراغ خلق شخصیت‌های جدیدی رفته است.

نتیجه کار اما برخلاف پیش‌بینی‌ها جذاب از آب درآمده و به همین دلیل برنامه مهمونی یک بار دیگر ثابت می‌کند که ایرج طهماسب حتی در ۶۲ سالگی، هم‌چنان ایده‌های درخشانی دارد.

یک یاددآوری کوتاه بکنیم که در این سال‌های بعد از قطع پخش برنامه کلاه قرمزی از تلویزیون، کدام شخصیت عروسکی را به یاد دارید؟ با توجه به این که برنامه‌های تولید شده بر اساس شخصیت‌های عروسکی واقعا کم نبوده است!

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت برنامه مهمونی بدون شک عروسک بادوم [با صداپیشگی هوتن شکیبا] است. بادوم که برای بسیاری از مخاطبان برنامه عروسکی جدید ایرج طهماسب با نام بچه شهرت پیدا کرده با صدایی ناز و دوست‌داشتنی در برابر آقای مجری ظاهر می‌شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این صدای ناز را با ادبیاتی گستاخانه و جسورانه ترکیب نکند. بادوم به شکل تحسین‌برانگیزی یک تصویر دقیق از کودکان امروز جامعه ایران است که باطن معصومانه خود را زیر ادبیاتی تند و تیز پنهان می‌کنند.

طبیعتا بعد از شخصیت بچه، پشه [با صداپیشگی کاظم سیاحی که پیشتر هم صداپیشگی جیگر را برعهده داشته است] یکی از دو عروسک اصلی برنامه مهمونی لقب می‌گیرد. پشه علاقه شدیدی به جذب خون دیگران دارد و به همین دلیل با تکیه‌کلام «بده بزنیم» به ترند محبوب این روزهای جامعه ایران تبدیل شده است. حال و هوای پشه با مکیدن خون افراد کوناگون شبیه آن‌ها می‌شود. بنابراین عروسک پشه یکی از عمیق‌ترین شخصیت‌های برنامه مهمونی لقب می‌گیرد.

نباید از نقش صداپیشگان و عروسک گردانان مجموعه مهمونی غافل ماند که بسیار خوب به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین مرضیه محبوب که سابقه ساخت عروسک‌های مجموعه کلاه قرمزی، مدرسه موش‌ها، خونه مادربزرگه و… را در کارنامه خود دارد عروسک ساز و طراح عروسک‌های مجموعه مهمونی است، که در شخصیت‌سازی آن‌ها بسیار موفق بوده است.

اگرچه برنامه مهمونی یک برنامه کاملا عروسک‌محور است اما بخش‌های متفاوتی هم برای مخاطب در نظر گرفته مانند موسیقی ملل یا تئاترهای عاشقانه و… که البته هیچکدام از آن‌ها قابل مقایسه با حضور عروسک‌ها نیست ولی به لحاظ تنوع و کارکرد آگاهی بخشی مفید است.

ایرج طهماسب با برنامه مهمونی به خوبی ثابت می‌کند که فرمول ثابت موفقیت را پیدا کرده و به همین دلیل تغییردادن مولفه‌هایی که درون آن قرار می‌دهد هم نمی‌تواند موفقیت احتمالی او را به خطر بیندازد. به قول معروف اگر کار را به کاردان بسپارید قطعا نتیجه خواهد داد.

حال باید منتظر ماند که آیا مهمونی ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه یک ایرج طهماسب رویای جدیدی را جان خواهد بخشید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.