تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آذر 1401 - 21:36
کد خبر : 1823

دکتر سیدعطا تقوی اصل:

برجام در «بدترین شرایط خود از زمان انعقاد قرارداد» قرار دارد/ شاید برخی از کشورهای اروپایی سفرای خود را از ایران فرا بخوانند

برجام در «بدترین شرایط خود از زمان انعقاد قرارداد» قرار دارد/ شاید برخی از کشورهای اروپایی سفرای خود را از ایران فرا بخوانند

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل می گوید: غرب در چند جبهه و با مسائل مختلفی به ایران فشار وارد می کنند شاید فکر می کنند که می توانند با این فشار های دیپلماتیک و رسانه ای ایران را مجبور به رعایت خواسته های خود و پاسخ مثبت دادن به حداقل ها در برجام کنند.

به گزارش گیلانی ها خبر و به نقل از شفقنا، یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل می گوید: غرب در چند جبهه و با مسائل مختلفی به ایران فشار وارد می کنند شاید فکر می کنند که می توانند با این فشار های دیپلماتیک و رسانه ای ایران را مجبور به رعایت خواسته های خود و پاسخ مثبت دادن به حداقل ها در برجام کنند.

غربی ها تا اندازه ای از احیای برجام ناامید شده اند

دکتر سیدعطا تقوی اصل در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که آینده روابط ایران و غرب چگونه پیش بینی می شود؟ اظهار داشت: از زمان دولت اصلاحات تنش ها بین ایران و اروپا برقرار بود ولی به جرات باید گفت که عمق و گستردگی این تنش ها به اندازه این دوره نبود. در این دوره این مسائل با یک سری ناآرامی های داخلی تقارن پیدا کرده است. از گذشته تا کنون استاندارد های حقوق بشری اروپا و آمریکا نسبت به بقیه کشور ها بالا تر بود و بر سر مسائل حقوق بشری حساسیت دارند و در شعار های سیاسی خود این مسائل را نشان می دهند و برخی موضع گیری ها در برابر تحولات داخلی ایران حاشیه ایجاد کرده است و این برخورد ها را منطبق با استاندارد های حقوق بشری نمی دانند. موضوع دوم که باعث شده این بار اروپاییان عمق و گستردگی اعتراضات را بهانه قرار بدهند و با موضع گیری های تند خود با ایران برخورد کنند این است که آن ها تا اندازه ای از احیای برجام ناامید شده اند. آن ها مدهی هستند که اگر فشار های حقوق بشری روی حاکمیت ایران بیاید کشور مواضع خود در برجام را کمی تغییر خواهد داد.

برجام در بدترین شرایط خود از زمان انعقاد قرارداد است

وی تصریح کرد: به نظر من موضع گیری کشور های اروپایی نشان می دهد که امید به احیای برجام از منظر اروپاییان به حداقل ممکن رسیده است هر چند هنوز نمی توانیم بگوییم احیای برجام کاملا منتفی شده است ولی در بدترین شرایط خود از زمان انعقاد قرارداد است.

تقوی اصل افزود: فشارهای سیاسی به ایران به این دلیل است که ایران در سازمان های بین المللی و در افکار عمومی جهان تحت فشار قرار بگیرد تا در قبال تحولات سیاسی داخلی به مخالفین امتیاز بدهد. آن ها این موضع گیری ها و این اعلام نظر ها را به گونه ای پشتیبانی از اعتراضات داخلی تلقی می کنند تا به نتایجی مطلوب تر برسند یعنی فشار از بیرون و در حقیقت اعتراض در داخل و مدعی هستند جمع این ها حاکمیت را متقاعد می کند تا در قبال بخشی از این مطالبات عقب نشینی کند. به همین دلیل بسیار صریح و پر تعداد و پر تکرار موضع گیری می کنند و علی رغم فراخواندن سفرای کشور های اروپایی به وزارت امور خارجه می بینیم این موارد سابقه ندارد و پر تکرار است و در چند دهه انقلاب چنین موضوعی سابقه نداشته است. این مساله نشان می دهد ایران از فشار اروپا و غرب و از طریق نهاد های بین المللی و رسانه ها بسیار ناراضی است و فعلا بازخورد و عکس العمل اش فراخواندن سفرای این کشور ها و اعتراض به این کشور ها است.

ممکن است برخی از کشور های اروپایی سفرای خود را از ایران فرا بخوانند

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود اگر اعتراضات ادامه پیدا کند و گسترده تر شود ممکن است برخی از کشور های اروپایی سفرای خود را از ایران فرا بخوانند و این نوعی بهانه برای فشار دیپلماتیک و بین المللی بر ایران است اظهار داشت: بحث کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین نیز مساله ای است که جرقه اش از طرف اروپاییان زده شد. غرب در چند جبهه و با مسائل مختلفی به ایران فشار وارد می کنند شاید فکر می کنند که می توانند با این فشار های دیپلماتیک و رسانه ای ایران را مجبور به رعایت خواسته های خود و پاسخ مثبت دادن به حداقل ها در برجام کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.